خبرگزاری کار ایران

سیف پاسخ داد؛

چرا بودجه ایران همواره کسری دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۸۰۶۶

رئیس پیشین بانک مرکزی گفت: دلیل کسری این است که ابتدا سمت هزینه بودجه را می‌بندند و توجه نمی‌کنند درآمد چقدر است، زیرا همه باید راضی باشند.

به گزارش ایلنا، ولی‌الله سیف با بیان اینکه زمانی که مجلس بودجه را تصویب می‌کند درآمد و هزینه‌ها باهم نمی‌خواند، اظهار داشت: دلیل کسری این است که ابتدا سمت هزینه بودجه را می‌بندند و توجه نمی‌کنند درآمد چقدر است، زیرا همه باید راضی باشند. نمایندگان استان‌های مختلف و وزارتخانه‌ها هرکدام توقعاتی دارند، اینها اطلاعات را اخذ و تبدیل به پکیج هزینه‌های بودجه می‌کنند و سازمان برنامه که برای ارسال به مجلس آماده می‌کند و لایحه پیشنهادی دولت باید به همان اندازه درآمد هم پیش‌بینی کند. 

وی افزود: برخی درآمدها واقعی و برخی درآمدها را دولت مجبور است ارزیابی بالاتر داشته باشد و اعداد و ارقامی را عنوان کند که می‌داند محقق نخواهد شد، در مجلس هم نمایندگان دست‌کاری و برخی هزینه‌های دیگر را اضافه می‌کنند و نهایتا هر زمان سرجمع بودجه افزایش پیدا کند اگر دولت مخالف باشد نمی‌توانند این کار را انجام دهند مگر اینکه دولت اعلام رضایت کند، نهایتا خیلی درآمدهای بودجه‌ای که تصویب و برای اجرا به دست دولت می‌رسد قابل تحقق نیستند. با این وجود روی هزینه‌ها مدعی و متولی خاص خود را دارند و دستگاه‌ها دنبال سازمان برنامه هستند که تخصیص بگیرند و در بودجه هزینه کنند. 

رئیس پیشین بانک مرکزی گفت: خیلی از پروژه‌هایی که وزارتخانه‌ها انجام می‌دهند پشتیبان و حامی استانی دارد و نمایندگان همه دنبال آن هستند تخصیص بگیرند و دولت به دلیل این فشارها مجبور می‌شود برخی جاها را زخمی کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز