خبرگزاری کار ایران

شرایط ایجاد بازار بهینه سازی انرژی در کشور وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۱۲۳۴

سازمان بورس انرژی با بیان اینکه در بورس انرژی ابزار و زیرساخت معاملاتی مورد نیاز را با کمک ذینفعانی چون ساتباطراحی کرده‌ایم، گفت: در مهرماه امسال درخواست پذیرش گواهی صرفه‌جویی برق به بورس انرژی رسید،در کمتر از دو هفته این پذیرش انجام و بعد اجرای پروژه بهینه سازی روشنایی معابر یزد و کردستان، گواهی در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفت.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، علی نقوی در نشست تخصصی "بهره‌وری انرژی برق، سیاست گذاری، برنامه‌های اجرایی، عملکرد و چالش ها" که در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق برگزار شد، یکی از بحث های مهم در دنیا را بهینه‌سازی و بهره‌وری انرژی دانست و اظهار کرد: برای این موضوع ابزارهای مالی تدوین شده است و ما هم در بورس انرژی دنبال کردن این موضوع را وظیفه خود می‎ دانیم.

وی با اشاره به اینکه از سال 1399 موضوع گواهی صرفه‌جویی انرژی بعد از تصویب آیین نامه بازار به صورت جدی در دستور کار بورس انرژی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در این مدت بقیه سازمان‌ها مانند سازمان برنامه و بودجه بیش از وزارتخانه‌های نفت و نیرو، دغدغه بهینه‌سازی مصرف انرژی را داشته‌اند. در نهاد ریاست جمهوری هم بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی جزو برنامه‌های اصلی دولت قرار گرفته بود و از طرف آنها پیگیری انجام شد.

سازمان بورس انرژی با بیان اینکه در بورس انرژی ابزار و زیرساخت معاملاتی مورد نیاز را با کمک ذینفعانی چون ساتبا، شرکت گاز و ... طراحی کردیم، گفت: در مهرماه امسال درخواست پذیرش گواهی صرفه‌جویی برق به بورس انرژی رسید و در کمتر از دو هفته این پذیرش، انجام و بعد پروژه بهینه سازی روشنایی معابر یزد و کردستان، انجام و هم اینک به میزان صرفه جویی انجام شده، گواهی در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفته است.

نقوی افزود: هم اینک تنها نکته‌ای که وجود دارد معامله پذیر شدن این ابزار است که درباره آن مکاتباتی با وزیر نیرو انجام شده و به محض افتتاح، معاملات این ابزار را شاهد خواهیم بود که امیدواریم بهمن ماه امسال این اتفاق رخ بدهد.

وی ادامه داد: بعد از اینکه قیمت گواهی صرفه‌جویی در بازار کشف شد این امکان وجود خواهد داشت که برای پروژه‌هایی که نیازمند تامین مالی هستند استفاده شود.

نقوی افزود: در حوزه گاز تاکنون اتفاق جدی و با‌اهمیتی نیفتاده است. خوشبختانه با تغییراتی که در مدیریت شرکت گاز رخ داد شاهد سرعت بالا در شرکت گاز هستیم و امیدواریم تا قبل از پایان سال پذیرش گواهی صرفه جویی گاز هم انجام شود.

وی تصریح کرد: ما در این زمینه یک سمت، عرضه گواهی داریم که سرمایه گذار در پروژه سرمایه‌گذاری می‌کند و صرفه‌جویی محقق می‌شود و گواهی‌ها تخصیص داده می‌شود که باید در بازار به فروش گذاشته شود. یک سمت، تقاضا داریم که بخشی از آن و دغدغه ای که سرمایه‌گذار دارد قابل جبران است؛ بازارگردان به سرمایه‌گذار اطمینان خاطر می‌دهد که اگر این گواهی‌ها در بازار به فروش نرفت، با یک نرخ مشخص و جذاب خریداری شود تا دغدغه عدم فروش نداشته باشند.

نقوی درباره بحث مدیریت مصرف به عنوان ظرفیت دیگری که به تازگی در مصوبه شورای عالی انرژی ابلاع شد، عنوان کرد: یعنی کسانی که دارای گواهی هستند مشمول قطعی نخواهند بود. ما یک تجربه موفق در خرداد ماه با وزارت نیرو در این زمینه داشتیم که با همکاری ساتبا، تالار برق سبز را راه اندازی کردیم و کسانی که این برق را خریدند مشمول خاموشی نشدند و این بسیار مورد استقبال صنایع قرار گرفت و با وجود قیمت بالاتر نشان داد که برای صنعت ما تامین پایدار انرژی بسیار مهمتر از قیمت است. خوشبختانه مصوبه شورای انرژی برای این موضوع هم در گواهی صرفه‌جویی انرژی اخذ شد؛ به طوری کلی این دو مشوق بحث تقاضا را تا حدود زیادی حل خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: طی صحبت‌هایی که با وزیر نفت درباره گاز و وزیر نیرو در حوزه برق داشتیم؛ موضوع صادرات این گواهی‌ها در شرایط غیرپیک پذیرفته شد و امیدواریم در شورای عالی انرژی این موضوع، انجام و کسانی که گواهی دارند بتوانند در شرایط غیر پیک صادرات انجام دهند.

رئیس سازمان بورس انرژی افزود: شرایط ایجاد بازار بهینه سازی انرژی در کشور وجود دارد و امیدواریم در اسرع وقت کشف قیمت گواهی برق در بازار و سال آینده هم کشف قیمت گواهی گاز را شاهد باشیم.

وی در پایان گفت: امیدواریم بتوانیم در سال آینده در حوزه آلایندگی یا به اصطلاح بازار کربن هم با کمک محیط زیست و ساتبا وظایف خود را انجام دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز