خبرگزاری کار ایران

۱۹۰ میلیارد متر مکعب از آب دریای خزر از بین رفته است

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۱۱۶۵

رییس موسسه تحقیقات آب گفت: ۱۹۰ میلیارد متر مکعب آب دریای خزر در اثر کاهش سطح تراز از بین رفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدرضا کاویان پور در نشست خبری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب  با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون سطح تراز آب دریای خزر ۲۵ سانتی‌متر کاهش یافته است، اظهار داشت: این میزان کاهش بیشتر ناشی از روند گرمایش زمین است که کشورمان را هم درگیر کرده است.

وی با بیان اینکه سطح تراز آب دریای خزر در چند سال اخیر جمعا حدود نیم متر کاهش داشته است، خاطرنشان کرد: با توجه به روند افزایش دما کاهش سطح تراز آب دریای خزر تداوم خواهد داشت.

رییس موسسه تحقیقات آب گفت: سال‌های آینده مشکلات این کاهش سطح تراز بیشتر نمایان خواهد شد و کاهش بر روی فعالیت‌های دریایی، آبزیان دریای خزر و زندگی مردم اثر گذار است.

وی به طرح مطالعاتی موسسه تحقیقات آب درباره دریای خزر اشاره کرد و گفت: مطالعات گسترده‌ای در موسسه تحقیقات آب و به خصوص مرکز مطالعات و تحقیقات در موضوع دریای خزر انجام شده است.

کاویانپور افزود: نتایج این تحقیقات به زودی اطلاع رسانی می‌شود.

وی به گرمایش زمین اشاره کرد و گفت: این گرمایش سبب به هم خوردن کیفیت آب سدها می‌شود.

رییس موسسه تحقیقات آب  به راه‌اندازی سامانه پایش و هشدار سیل در موسسه اشاره کرد و گفت: سامانه پایش اراضی کشور راه‌اندازی شده که اطلاعات آن همواره به روزرسانی شده و در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گیرد.

وی از راه‌اندازی سامانه تبخیر و تعرق خبر داد و گفت: سامانه میزان آب ورودی به سدها نیز به زودی راه‌اندازی می‌شود.

کاویانپور ادامه داد: بحث کاهش سطح تراز آب دریای خزر خیلی جدی است و در آینده این کاهش قابل توجه خواهد بود.

وی به تغییر اقلیم اشاره کرد و گفت: از ۱۸۵۰ میلادی این بحث بوده و از سال ۱۹۰۰ روند رشد آن بیشتر شده است.ایران از سال ۱۳۸۰ به طور جدی درگیر تغییر اقلیم شده است.

کاویانپور ادامه داد: سال گذشته ۱.۳ درجه افزایش دما داشته‌ایم و امسال نیز در نقاط مختلف بین یک تا ۴ درجه افزایش دما داریم.

وی افزود: این افزایش دما اثر مستقیمی روی منابع آبی دارد و سبب کاهش این منابع می‌شود.

رییس موسسه تحقیقات آب گفت: ۱۹۰ میلیارد متر مکعب آب دریای خزر در اثر کاهش سطح تراز از بین رفته است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز