خبرگزاری کار ایران

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاﯨ در پاسخ به ایلنا:

برای هیچ کشوری مفت کار نمی‌کنیم/ ارز پروژه‌ها را به ایران برمی‌گردانیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۹۵۳۲

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاﯨ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درآمد حاصل از پروژه‌‌های خارجی را در قالب تهاتر به کشور وارد می‌کنید؟ گفت: ارز حاصل شده از این پروژه‌ها را به کشور برمی‌گردانیم و برای هیچ کشوری مفت کار نمی‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سردار عبدالرضا عابد در نشست خبری امروز در پاسخ به سوال ایلنا درباره مشارکت ۵ میلیارد دلاری قرارگاه خاتم‌الانبیا در پروژه‌های خارج از کشور اظهار داشت: در بحث حضور در پروژه‌های خارجی یارگیری برای ما بسیار مهم است،  البته این کشورها دیر باور کردند که هدف ما از حضور در پروژه‌های خارجی کمک به این کشورها است، اینکه می‌خواهیم دست آنها را بگیریم و دست و بازوی آنها باشیم. 

وی با اشاره به حضور قرارگاه در کشور سریلانکا ادامه داد: سه هفته گذشته پروژه‌‌ای را در کشور سریلانکا به افتتاح رساندیم و رییس جمهوری این کشور اعلام کرد که بهترین کمک را در این مدت جمهوری اسلامی کرده و ما به توانمندی جوانان کشورمان در این پروژه‌ها می‌نازیم.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاﯨ افزود: در کشورهای مختلف از جمله عراق، لبنان، سوریه و ونزوئلا حضور داریم و با مشارکت و همکاری پیمانکاران بخش خصوصی پروژه های خارجی را به اجرا می‌رسانیم. 

سردار عابد تاکید کرد: حریف برای ما بسیار مهم است و اگر شرکت‌های پیمانکاری حرفه‌ای نباشند می‌بازند و به آنها می‌گوییم که باید نگاه اقتصادی داشته باشند نه اینکه از آن کشور فقط وام بگیرند و پروژه را نتوانند به اجرا برسانند و نتوانند حقوق نیروی کار را بدهند .

وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه آیا درآمد حاصل از این پروژه‌‌ها در قالب تهاتر به کشور وارد می‌کنید؟ گفت: ارز حاصل شده از این پروژه‌ها را به کشور برمی‌گردانیم و برای هیچ کشوری مفت کار نمی‌کنیم.

وی گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیا در دهه اول بعد از جنگ و با توجه به توان رزم و نیروی تجربه و بنابر درخواست دولت در بازسازی‌های مناطق آسیب دیده حضور پیدا کرد و مناطق وسیعی را با کمک مردم بازسازی کردیم.

در دهه دوم هم اقدامات مهمی انجام شد، باید توجه داشت که جنگ ویرانگر است و میزان خسارت بعد از جنگ بسیار زیاد بود اما بعد از بازسازی مناطق، به نیازهای کشور و گلوگاه‌های کشور پرداختیم.

سردار عابد افزود: در آن دوره اولین نیاز و اولویت کشور آب بود و در اولین حرکت ساخت سد کرخه بود که توانستیم بزرگترین سد در منطقه را بسازیم در حالی که شرکت‌های خارجی ایران را ترک کرده بودند و حتی نقشه‌ها را در اختیار ما بگذارند و کوچکترین راهنمایی را به ما بدهند. اما هیچ نیازی هم به شرکت های خارجی پیدا نکردیم و توانستیم این سد بزرگ را در منطقه فتح‌المبین احداث شد و زیر خم آن برویم .

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاﯨ ادامه داد: در دهه سوم با اعمال تحریم‌های متعدد مواجه شدیم اما در همین شرایط میدان پارس جنوبی که از میدان‌های مهم منطقه است را به اجرا رساندیم و این پروژه را آغاز کردیم. ساخت اولین فازها را یعنی فاز ١۵ و ١۶ را شروع کردیم اما شرکت نروژی همکار برای ساخت این پروژه برای هر سوال قرارگاه یک هفته مهلت طلب می‌کرد تا جواب ما را بدهد و همزمان به قرارگاه می‌گفتند این پروژه همان سنگ بزرگ علامت نزدن است اما با کمک خداوند توانستیم این دو فاز را به اجرا برسانیم و‌ از همان فازها ساخت سایر فازها هم آغاز، اجرا و به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه پیش از ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس سوخت و بنزین مورد مصرف به کشور وارد می‌شد، اظهار داشت: ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه منطقه است و هیچ کشوری فکر نمی کرد این پروژه در ایران به اجرا برسد و در همین مرحله از پالایشگاه ۴۵ درصد مصرف سوخت کشور از همین پالایشگاه تامین می شود و ستاره خلیج فارس روند  واردات بنزین به کشور را قطع کرد و با هدف جلوگیری از واردات بنزین پالایشگاه مهر هم در حال حاضر در دست اجرا بوده و با کمک دولت به مدار می‌آید.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاﯨ با بیان اینکه در این میان دلالان به دنبال این بودند که روند واردات بنزین را از بین نبردند، تاکید کرد : هدف قرارگاه جلوگیری از واردات بنزین بوده و برای تحقق این هدف پالایشگاه مهر هم ساخته و فاز اول این پالایشگاه امسال افتتاح می‌شود.

سردار عابد گفت: قرارگاه در میادین مشترک در خوزستان و میدان مارون ٢ ، ۵ ، ۶، میدان شادگان و یادآوران حضور دارد و با تجهیزات خاص موفق خواهیم شد که این دانش را به رخ رقیبان بکشانیم. البته در این میان عده‌ای برای کمررنگ کردن عملکرد توان داخلی، مدام بر سر جوانان و متخصصان داخلی می‌زنند و می‌گویند باید از توان خارجی استفاده کنیم این در حالی است که حتی ناسا هم از مدیران ایرانی استفاده می‌کند و مدیران ایرانی در سطوح مختلف دنیا مشغول به کار و افتخار آفرینی هستند.

وی با بیان اینکه ما رقیب شرکت‌های ایرانی نمی‌شویم اگر شرکت بخش خصوصی در پروژه‌ای توان حضور داشته باشد ما کنار می‌کشیم، ادامه داد: قرارگاه خاتم‌الانبیاﯨ با ۵ هزار پیمانکار بخش خصوصی مشارکت دارد و رقیب بخش خصوصی نمی‌شویم.

سردار عابد گفت: یکی از مهمترین پروژه‌های قرارگاه ساخت راه‌آهن زهدان - چابهار است که تا خاش به بهره‌برداری رسیده و اگر مانعی وجود نداشته باشد تا انتهای امسال این پرژه به پایان برسد و با تکمیل این پروژه هدف ترانزیت ٧.۵ میلیون تن بار محقق می‌شود و با ترانزیت می‌توان امنیت منطقه را هم برقرار کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز