خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

جایگاه نفت در بودجه ۱۴۰۳ / طلای سیاه ایران یورویی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۴۶۱

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: اگر کاهش ۸ درصدی درآمد نفتی بتواند ذخیره ارزی خوبی برای طرح‌های درازمدت ملی در پی داشته باشد که نفع آن را آیندگان ببینند، مثمرثمر خواهد بود.

علی‌اصغر زرگر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در ارزیابی کاهش ۸ درصدی فروش نفت در بودجه ۱۴۰۳ اظهار داشت: واقعیت این که بناست بودجه از نفت جدا شود، تا درآمد نفت عامل مهمی در درآمد مملکتی نباشد. چندین سال است این موضوع و تفکر وجود دارد که بودجه سالانه کشور را از نفت کاهش دهیم و درواقع نفت عامل مهمی در بودجه سالانه نباشد، بنابراین درآمدهای دولت را روی سایر پارامترهای اقتصادی ببندد، البته به نظر می‌رسد کار ساده‌ای هم نیست، مگر اینکه برنامه‌ریزی درازمدتی روی سایر حوزه‌ها مثل بهره‌برداری از معادن غنی، ترانزیت ریلی داشته باشیم، در هر حال به آسانی نمی‌توانیم بودجه کشور را از منابع نفتی جدا کنیم چون هنوز تک‌محصولی هستیم و باتوجه به هزینه‌هایی که طرح‌های توسعه‌ای دارند و همچنین باتوجه به اینکه کشوری هستیم که درآمدزا نیستیم و اگر صادراتی هم داریم به همان میزان واردات داریم؛ نمی‌توان انتظار داشت که ذخایر ارزی چندان بالایی از سایر منابع داشته باشیم.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: اگرچه به نظر می‌رسد این موضوع که بودجه کشور را به سایر منابع متصل کنند و نقش درآمدهای نفتی را کاهش دهند، بیشتر روی کاغذ بماند و دولت نهایتا مجبور می‌شود از درآمد نفتی استفاده کند تا کسری بودجه را بپوشاند و یا بتواند طرح‌های خود را اجرا کند اما اگر کاهش ۸ درصدی درآمد نفتی بتواند ذخیره ارزی خوبی برای طرح‌های درازمدت ملی در پی داشته باشد که نفع آن را آیندگان ببینند، مثمرثمر خواهد بود.

وی تاکید کرد: بهتر بود که وقتی نفت را در بودجه منظور می‌کنند ۲۰ تا ۲۵ درصد بودجه را به پای درآمدهای نفتی در نظر می‌گیرند آزادانه رها کنند، نفت و درآمدهای نفتی حالت انعطاف دارد، ممکن است ما نفت را به قیمت ۶۰ یورو بفروشیم و زمانی امکان دارد تا سقف ۱۰۰ یورو هم بالا برود، در هر صورت ۲۵ درصد بودجه ما به پای فروش نفت است.

زرگر گفت: باید باتوجه به نرخ روز نفت ماهانه یک‌دوازدهم را بابت فروش نفت در بودجه منظور کرده و تبدیل به ریال کنیم ولی اگر مبلغ مقطوع مثلا ۲۵ درصد بودجه را برای نفت در نظر بگیریم؛ مشخص نیست که وضعیت فروش نفت و قیمت آن چقدر خواهد بودف بنابراین دولت را با مشکل مواجه می‌کند.

وی در ادامه درباره محاسبه نفت به یورو به جای دلار در بودجه ۱۴۰۳ بیان داشت: مدت‌ها است که ایران در نظر دارد وابستگی خود را به دلار کم کند که راه‌حلهای دقیقی را می‌طلبد، البته فرقی نمی‌کند که پول نفت به دلار و یا یورو محاسبه شود چون خواه‌ناخواه هنوز نفت را بر اساس دلار از ما می‌خرند، ضمن اینکه تبدیل به یورو یک مسئله محاسباتی است، نه اینکه ما را از دلار مستقل کند، مگر اینکه با کشورهای که نفت را می‌فروشیم مذاکره کنیم که به یورو معامله کنیم.

به گزارش ایلنا، دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ میزان فروش نفت، گاز و فراوده‌های نفتی را تا ۸.۱ درصد کاهش داد. در حالی که میزان فروش نفت، گاز و فروده‌های نفتی در بودجه امسال ۶۰۳ هزار میلیارد تومان بود دولت این عدد را در لایحه بودجه سال آینده به ۵۵۴ هزار میلیارد تومان کاهش داده است.    

همچنین احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اعلام کرده است که در لایحه بودجه ۱۴۰۳ صادرات نفت روزانه ۱میلیون و ۳۵۰هزار بشکه و به قیمت  ۶۵ یورو در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز