خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

شوک اوپک‌پلاس به نفت و اوضاع بازار ایران/ تداوم رقابت تهران-مسکو بر سر چین

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۵۰۳۴

معاون اسبق وزارت نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی گفت: باتوجه تحریم و حجم تولید چندان در بازار نفت تاثیرگذار نیستیم و کشورهایی مثل عربستان و روسیه و حتی عراق براحتی در تولید نفت جانشین ما شده و در بازار نفت موثر هستند. البته جا برای صادرات ۸۰۰ تا یک میلیون بشکه‌ای ما وجود دارد ولی رقابت با روسیه بر سر بازار چین سنگین است.

علی ماجدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش ۱.۶ میلیون بشکه‌ای تولید نفت و تاثیر آن بر گسترش احتمالی بازار صادرات ایران اظهار داشت: معمولا در ۶ ماهه ابتدایی سال تاحدی تقاضا برای نفت کاهش پیدا می‌کند، بنابراین تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش عرضه بدون تردید یک تصمیم منطقی است، اما باید بدانیم بعد از کاهش عرضه؛ تقاضا برای نفت به چه میزان است اگر تقاضا هم روند کاهشی داشته باشد در روند صادرات ما تاثیر چندانی نخواهد داشت. در هر حال به خاطر تحریم صنعت نفت ایران؛ بازار ما چندان تغییری نخواهد کرد.

وی افزود: بازار نفت ایران بیشتر محدود به چین بوده و بخش کوچکی نیز به هند و کره صادرات داریم، کشورهایی که تحت تاثیر تحریم‌های امریکا هستند روی خوشی به نفت ایران نشان نمی‌دهند. بنابراین بعید است این کاهش عرضه در بازار ایران تاثیرگذار باشد.

معاون اسبق وزارت نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی گفت: کاهش تولید می‌تواند روی بازار ما تاثیرگذار باشد در شرایطی که تحریم نباشیم، وقتی عرضه کاهش می‌یابد یعنی به صورت بالقوه کشورهای دیگر تولید خود را کاهش می‌دهند، اما در هر حال واقعیت این است که قدرت رقابت ما محدود است.

وی ادامه داد: روسیه که در یک تنگنای اقتصادی قرار دارد و امکان صادرات به اروپا از این کشور سلب شده و نفت خود را با تخفیف‌های بالا به چین می‌فروشد، بازار نفتی ما هم بعد از تحریم چین و هند بوده که اکنون روسیه رقیب ما شده است.

ماجدی خاطرنشان کرد: هرچند رابطه ما و عربستان از حالت تنش خارج شده اما از منظر نفتی امکان صادرات نفت عربستان به چین هم بیشتر می‌شود، بعبارت دیگر باوجود تصمیم اخیر اوپک‌پلاس برای کاهش عرضه باتوجه به اینکه بازار ایران محدود است تاثیر چندانی روی صادرات ما ندارد، وگرنه فرصت مناسبی برای حضور پررنگ‌تر در بازارها بود.

وی بیان داشت: ما باتوجه تحریم و حجم تولید، چندان در بازار نفت تاثیرگذار نیستیم و کشورهایی مثل عربستان و روسیه و حتی عراق براحتی در تولید نفت جانشین ما شده در بازار نفت موثر هستند. البته جا برای صادرات ۸۰۰ تا یک میلیون بشکه‌ای ما وجود دارد ولی رقابت با روسیه بر سر بازار چین سنگین است.

معاون اسبق وزارت نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی درباره تاثیرگذاری کاهش عرضه بر قیمت گفت: احتمالا قیمت تا حدی روند صعودی پیدا می‌کند ولی زیاد نیست زیرا در ۶ ماهه ابتدایی سال معمولا تقاضا پایین است. زیرا به همان میزان که عرضه کم می‌شود تقاضا هم کاهش پیدا کرده و یا ثابت می‌ماند، اگر تقاضا در سطح سابق بماند افزایش قیمت اندک خواهد داشت، اما در هر حال به نظر می‌رسد اوپک‌پلاس بیشتر به خاطر ثبات قیمت نفت کاهش تولید اعمال خواهد کرد نه افزایش قیمت.

به گزارش ایلنا، تولیدکنندگان عضو ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) روز یکشنبه (۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۲) از کاهش عرضه داوطلبانه روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌ای افزون بر تصمیم کاهش تولید روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای این ائتلاف در اکتبر ۲۰۲۲ که قرار بود از نوامبر ۲۰۲۲ تا پایان سال ۲۰۲۳ اجرا شود، خبر دادند.

بر اساس محاسبات رویترز، تعهدهای جداگانه کشورهای عضو اوپک‌پلاس، مجموع کاهش تولید روزانه این ائتلاف را به ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه می‌رساند که معادل ۳.۷ درصد تقاضای جهانی است.

عربستان اعلام کرد که به‌طور داوطلبانه تولید خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد. عراق نیز در قالب تصمیم تازه اوپک‌پلاس براساس تعهد خود روزانه ۲۱۱ هزار بشکه از تولید خود می‌کاهد. امارات کاهش تولید روزانه ۱۴۴ هزار بشکه‌ای، کویت کاهش روزانه ۱۲۸ هزار بشکه‌ای، الجزایر کاهش عرضه روزانه ۴۸ هزار بشکه‌ای و عمان نیز تعهد کاهش تولید روزانه ۴۰ هزار بشکه‌ای را اعلام کردند. قزاقستان هم قرار است تولید خود را روزانه ۷۸ هزار بشکه کاهش دهد. همچنین روسیه کاهش داوطلبانه روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای را تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز