خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان نباتات کشور مطرح کرد:

۲ سال آینده سموم پرخطر حذف می‌شوند/ مشکلی در تامین آفت‌کش‌ها نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۱۶۶۴

رییس سازمان نباتات خاطر نشان کرد: در حال حاضر 5 درصد از سموم کاربردی در بخش کشاورزی پرخطر است اما امیدواریم تا 2 سال آینده این عدد به صفر برسد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان حفظ نباتات 11 مهر در این سازمان برگزار شد. در این نشست اهم فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان در خصوص مبارزه با آفت کش‌های تقلبی و غیرمجاز اعلام شد.

چنگلوایی با بیان اینکه سالانه 35 درصد محصولات کشاورزی با عوامل زیان رسان گیاهی از بین می‌رود، بیان کرد: در ایران 400 میلیون تن محصول کشاورزی، معادل 96هزار میلیارد تومان در معرض خطر هستند.

وی حفظ امنیت غذایی در سطح کشور را به عنوان مسئولیت اصلی سازمان معرفی کرد و افزود: پیشگیری و جلوگیری از ورود آفت و علف‌های هرز به‌عنوان عوامل زیان رسان اولین وظیفه سازمان است.

به گفته این مقام مسئول، 102 پست قرنطینه نباتی در کشور وجود دارد که وظیفه کنترل واردات و صادرات محصولات کشاورزی را دارد. با پایش‌هایی که از سوی سازمان انجام می شود آفت‌های دیده شده کانون کوبی و اجازه نشر آن را نمی‌دهیم.

وی با بیان اینکه در 20 میلیون هکتار سطح با علف‌های هرز مبارزه کردیم، بیان کرد: کلیه سموم بخش کشاورزی آماده ارائه به کشاورزان و در فروشگاه و انبارهای واردکنندگان موجود است و همین جا این خبر را می‌دهم که تا پایان سال 1401 مشکلی در زمینه آفت کش‌ها نخواهیم داشت.

این مقام مسئول بابیان اینکه به دنبال راه‌های دیگری برای مبارزه با آفت‌ها هستیم، گفت: مبارزه شیمیایی با آفت‌ها آخرین راه ما خواهد بود. مبارزه بیولوژیکی و فیزیکی برای ما در اولویت است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به توسعه مبارزه بیولوژیک، گفت: هدف ما خارج کردن سموم پر خطر از چرخه مصرف است. در سال 92 سموم پرخطر در کشور 29 درصد بود که هم اکنون این آمار به 5 درصد رسیده است و امیدواریم تا 2 سال آینده سموم پر خطر در سبد آفت کش‌های ما حذف شود.

سموم در کشور فعال است که 42 قلم آفت کش بیولوژیک و طبیعی را معرفی می‌کند.

چنگلوایی با اشاره به کنترل مبارزه با سن گندم و غلات، تصریح کرد: سن غلات بعد از آب دومین عامل محدودکننده کشت گندم است. اما با برنامه‌ریزی و استفاده از سموم با کیفیت و مبارزه دقیق در سال جاری 137 هزار تن  گندم سم زده شد.

این مقام مسئول درباره فعالیت ضربتی سازمان درخصوص مبارزه با آفت‌کش‌های تقلبی، گفت: 311 اکیپ مشغول رصد و پایش فروشگاه‌های عرضه سم و کود شدند و در این مدت 124 پرونده قضایی تشکیل شد. یکی از اهداف ما در این طرح جلوگیری از احتکار و عدم عرضه محصولات از سوی واحدهای عرضه‌کننده بود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا، که آمار ارائه شده از سوی شما در زمینه استفاده از سموم پرخطر با آمار بخش خصوصی منافات دارد و آنها بر این باورند که 40 درصد سموم استفاده شده در بخش کشاورزی پرخطر هستند؟ گفت: آمار بخش خصوصی از اساس کذب  و شخصی که این سخن را مطرح کرده خود واردکننده سم و کود به کشور است و باید در این زمینه پاسخگو باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: چرا این سموم پرخطر وارد کشور می‌شود آیا هدف ایشان ضربه‌زدن به اقتصاد کشور است و می‌خواهد در بازار صادراتی ما خلل ایجاد کند؟ آیا سودجویی اینقدر اهمیت دارد که بخواد معیارهای اخلاقی، انسانی و بهداشتی را زیرسوال ببرد به هیچ وجه این داستان صحت ندارد.

 رییس سازمان حفظ نباتات بابیان اینکه شاید 40 درصد سمومی که این واردکننده، وارد کشور می‌کند پرخطر است، افزود: نمی‌توان این آمار را در 35 هزار تن سمی که وارد کشور می‌شود تعمیم داد. 20 درصد سم‌های مورد استفاده در بخش کشاورزی وارداتی هستند و بقیه آن در کشور تولید می‌شود.

چنگلوایی تصریح کرد: سازمان درباره منشا این عدد تحقیق خواهد کرد اما در گام نخست این شخص باید پاسخگو باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز