خبرگزاری کار ایران

جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۲۹۷۱

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: لازم است برنامه مدونی در زمینه ساماندهی مالکیت و آمایش سرزمین در کشور وجود داشته باشد تا بتوانیم از خرد شدن آن جلوگیری کنیم و اراضی با ارزش کشاورزی را حفظ کنیم.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رضا افلاطونی در نشست «بررسی پیامدهای خرد شدن اراضی کشاورزی و راهکارهای آن» با بیان اینکه ۹۵ درصد اراضی تحت مدیریت وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: پیامدهای خرد شدن اراضی کشاورزی در کشور نیازمند آسیب‌شناسی و رسیدن به راهکارهایی برای اجرای هرچه سریع‌تر طرح تجمیع و یکپارچگی اراضی است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور ادامه داد: مدیریت زمین، پیشران توسعه کشور است و اگر این مدیریت به درستی انجام شود بقیه امور هم به درستی انجام خواهد شد.

وی افزود: لازم است مردم و مسئولان را از اهمیت حفظ زمین‌های کشاورزی به عنوان تامین کننده امنیت زیستی و غذایی در کشور آگاه کنیم.

افلاطونی خاطرنشان کرد: طرح «هر شهرستان یک پایلوت تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی» در کشور در حال اجرا است و با جدیت پیگیری خواهد شد.

نگاه سنتی به بخش کشاورزی باید تغییر کند

معاون امور زارعت وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: نگاه سنتی به بخش کشاورزی باید تغییر کند، زیرا تولید و افزایش بهره‌وری اصل کار وزارت جهاد کشاورزی است.

علیرضا مهاجر افزود: زمین‌های زیر پنج هکتار به ۷۵ درصد رسیده است و این خرد شدن اراضی مغایر قانون بهره‌وری است.

وی بیان کرد: باید همه اقشار جامعه و دستگاه‌های ذی‌ربط را نسبت به پیامدهای خرد شدن اراضی کشاورزی آگاه کنیم.

مشارکت و همراهی دستگاه‌های اجرایی در یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: لازم است از نظرات کارشناسان و دانشگاهیان در یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی استفاده شود.

صفدر نیازی افزود: موضوع یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی به دلیل هزینه بالا در کشور مغفول مانده است، باید به دنبال افزایش بهره‌وری باشیم و به اولویت‌بندی در موضوع منابع لازم برای بهره‌وری توجه شود.

وی بیان کرد: باید اهمیت موضوع یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی برای همه دستگاه‌های اجرایی کشور برای مشارکت و همراهی بیشتر آنان تبیین شود.

استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی در این نشست گفت: خرده‌مالکی یکی از مشکلات بخش کشاورزی است و باید از ظرفیت قوه قضاییه و تصمیم‌سازان برای رفع این مشکلات استفاده شود.

ایوب فصاحت افزود: توانمندسازی و پایداری نظام‌های بهره‌برداری بخش کشاورزی یکی از برنامه‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی است و برنامه عملیاتی هم برای آن تدوین شده است.

وی با بیان این که قانون ارث مبنای خرد شدن اراضی کشاورزی در کشور است، ادامه داد: با استفاده از ظرفیت‌های قانونی باید مانع خرد شدن اراضی کشاورزی شویم.

اهتمام ملی برای یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: در اراضی کشاورزی درجه یک و دو نباید تغییر کاربری ایجاد شود و باید زنگ خطر را برای خرد شدن اراضی کشاورزی در کشور را به صدا درآورد.

محمدمهدی برومندی، بر اجرای طرح یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و اهتمام ملی در این خصوص تاکید کرد و افزود: لازم است همه دستگاه‌های دولتی و مجلس شورای اسلامی را برای همکاری در این زمینه همراه کنیم.

وی بیان کرد: لازم است قانونی تصویب شود تا پس از فوت مالک اراضی کشاورزی تقسیم نشود و به یکی از وارثان یا به فردی که صلاحیت کشاورزی دارد، واگذار شود تا تغییر کاربری صورت نگیرد.

برومندی ادامه داد: در این زمینه لازم است از تجربیات بین‌المللی هم استفاده شود، باید ببینیم دنیا برای حل این مشکلات چه کرده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز