خبرگزاری کار ایران

شهردار امیریه به ایلنا خبر داد:

رایحه خوش جشنواره بین‌المللی گل غلتان امیریه به مشام جهان نمی‌رسد

asdasd
کد خبر : ۸۹۶۰۶۰

شهردار امیریه گفت: سیزدهمین جشنواره بین المللی گل غلتان امیریه به دلیل قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا برگزار نمی‌شود .

به گزارش ایلنا، محمد عوض آبادیان گفت: این جشنواره به عنوان اولین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور پس از نوروز به ثبت ملی رسیده است که بیش از 100 سال قدمت دارد.

وی افزود: در باور اهالی منطقه، غلتاندن بدن نوزاد زیر یکسال در میان برگ‌های گل‌محمدی، سبب حفظ طراوت و شادابی و دور ماندن از بیماری های مختلف به ویژه آلرژی و حساسیت های فصلی می شود.

شهردار امیریه اظهار داشت : این جشنواره هر ساله در ماه رویش گل‌های محمدی (اردیبهشت ماه) با استقبال بی‌نظیر شهروندان سایر استان‌ها و کشورهای همسایه در شهر امیریه برگزار می‌شد که امسال به دلیل شیوع ویروس کووید 19 در سراسر کشور و جهان و قطع زنجیره انتقال ویروس، از برگزاری جشنواره صرف نظر کردیم. 

محمد عوض آبادیان تصریح کرد : پس از انجام آیین گل غلتان نوزادان، اهالی منطقه از گلبرگ های گل محمدی  جهت معطر ساختن جانماز استفاده می‌کنند و برخی زنان گل‌های خشک‌شده را در میان کیسه‌های کوچک پارچه‌ای ریخته و آن را در میان اقلام جهیزیه عروس قرار می دهند.

شهردار امیریه به هدف از برگزاری‌جشنواره در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: زنده نگهداشتن آیین‌های کهن و اصیل گذشتگان، ایجاد شور و نشاط در مردم و انجام گل‌غلتان نوزادان به سبب خاصیت‌های پزشکی از جمله مهمترین اهداف این آیین معنوی بود که در جشنواره  دنبال می شد. 

وی خاطر نشان کرد : در سال گذشته بیش از پنج هکتار از اراضی کشاورزی شهر امیریه به کاشت گل محمدی اختصاص یافت.

محمد عوض آبادیان یادآور شد : یکی از نتایج جشنواره بین‌المللی گل غلتان امیریه کاشت گل محمدی در سایر شهرها و روستاهای دامغان است که به دلیل میزان مصرف آب، باردهی بالا و صرفه اقتصادی مورد توجه کشاورزان مناطق مختلف دامغان قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز