خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

هرمزگان سرزمین اسرارآمیز جنوب

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۹۷۷۰

سفر به جنوب می‌تواند یکی از پرهیجان‌ترین خاطرات را برای یک فرد به ارمغان بیاورد. جایی که هزار رنگ دارد و در هر گوشه‌ای آن می‌توان با آثار تاریخی بکر و فرهنگ و آداب جدیدی آشنا شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هرمزگان، یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور به لحاظ اقتصادی و تجاری محسوب می‌شود. و در نگاه اول شاید یک استان تجاری و صنعتی به چشم برسد. اما تنها در همین موضوع خلاصه نمی‌شود، شهرهای زیبای این استان شاید کمتر شناخته شده باشند اما همچون مرواریدی در کنار سواحل خلیج فارس جا خوش کرده‌اند. بندرعباس مرکز این استان زیباست که هر ساله میزبان میلیون‌ها گردشگر و مسافران زیادی است که به قصد سفر به جزایر این استان به این شهر سفر می‌کنند.

تفاوتی ندارد که به دنبال آرامش در یک ساحل زیبا و یا کشف آثار تاریخی و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم جنوبی هستید، در این استان به هر گوشه‌اش که سفر کنید، با یک سفر فراموش ‌نشدنی مواجه خواهید بود.

بندرعباس

بندرعباس به دلیل دارا بودن اسکله‌های مسافری، در نگاه اول به محلی برای عبور و سفر به جزایر شناخته می‌شود، اما خود به تنهایی شهری است بی‌نظیر و دارای مکان‌های تاریخی و مناظر گردشگری زیباست که سفر به این شهر را برای شما به یک سفر دل‌انگیز تبدیل خواهد کرد.

معبد هندوها

در گذشته بندرعباس کانون تجارت ایران با کشورهای همسایه بود و کشور هندوستان یکی از مهم‌ترین همکاران تجاری ایران بود. از همین روابط گسترده تجاری ایران و هند باعث شد تا تجار و بازرگانان زیادی به ایران و به ویژه بندرعباس بیایند و در این شهر ساکن شوند. همین مسئله باعث شد تا ردپای هندوستانی‌ها در جاهای مختلفی از بندرعباس دیده شود. یکی از این مناطق، معبد هندوها یا پرستشگاه بت گوران است. این بنا در حدود سال 1270 ساخته شده و در آن زمان حدود 100 نفر از اهالی هندوستان در آنجا ساکن بودند که رفته رفته این عدد تا سال 1340 به بیشترین میزان خود رسید.

این بنا برگرفته از معماری هندی است و دارای اتاق‌های کوچکی برا طلبه‌های مکتب برهمنی است. زیبایی و شکوفه این بنا زیبایی بی‌نظیری دارد که می‌توان در آن تلفیق معماری ایران و هند را دید.

هرمزگان سرزمین اسرارآمیز جنوب

 چشمه آب گرم گنو

چشمه آب گرم گنو از جاذبه‌های دیدنی بندرعباس که می‌تواند گزینه مناسبی هم برای تفریح و درمان باشد. این چشمه در منطقه حفاظت شده گنو و در 30 کیلومتری شمال غرب بندرعباس در دامنه کوه گنو واقع شده است. این چشمه دارای خواص درمانی متعددی است. اگر اهل طبیعت و به دنبال یک فضای آرامش‌بخش می‌گردید، چشمه آب گرم گنو تجربه‌ای متفاوت خواهد بود.

هرمزگان سرزمین اسرارآمیز جنوب

پارک‌های ساحلی

بندرعباس دارای گنجینه‌ی بزرگی است به نام خلیج فارس که به همین سبب دارای سواحل زیبا و چشم‌نوازی است. در این شهر پارک‌های ساحلی گوناگونی وجود دارد که پارک ساحلی سورو واقع شده در محله سورو، یکی از قدیمی‌ترین این ساحل‌هاست. این محله که خود قدمتی قدیمی دارد، می‌تواند فضایی مناسب را برای لذت بردن از دریا برای شما به ارمغان بیاورد. این ساحل همچنین فضای مناسبی تا با خانواده خود بتوانید استراحت کنید و از فضای ساحلی استفاده کنید. تمامی امکانات از جمله: سرویس بهداشتی، فضای بازی، نیمکت، آلاچیق و ... در این پارک ساحلی برای گردشگران و مسافران تهیه شده است.

یکی دیگر از پارک‌های ساحلی بندرعباس، پارک غدیر است که دارای فضای‌های سرگرمی، مراکز تفریحی و فرهنگی و همچنین هتل‌ها و رستوران‌هاست که می‌توانید در آن تفریحاتی مانند: شنا، قایق سواریف دوچرخه‌سواری، جت اسکی و... را تجربه کنید.

هرمزگان سرزمین اسرارآمیز جنوب

بازارهای شهر بندرعباس

شاید همیشه یکی از جمله مواردی که از جنوب و به ویژه بندرعباس به گوش ما خورده باشد، خرید کردن باشد. بندرعباس به دلیل مجاورت با کشورهای عربی و دارا بودن بزرگ‌ترین گمرک ایران، محل مناسبی برای خرید شده است. بندرعباس دارای بازارهای قدیمی است که روبروی ساحل واقع شده است و این خود فضایی نوستالژی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. همچنین وجود بازارهای مدرن و کلاسیک در کنار یکدیگر، فضایی دیدنی را ایجاد کرده است.

هرمزگان سرزمین اسرارآمیز جنوب

جزیره قشم

هرمزگان، علاوه‌بر شهرهای دیدنی و جذابش، دارای جزایر گوناگونی است که جزیره قشم، کیش و هرمز، از معروف‌ترین آنهاست. جزیره قشم به عجایب دیدنی جهان معروف است. جزیره‌ای با قدمت و بزرگ که آداب و رسوم، بناهای تاریخی و جذاب‌های گردشگری زیادی را در خود جای داده است. شاید بتوان اینگونه گفت که قشم را باید کشف کرد.

دره ستارگان

یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی قشم دره ستارگان است. دره ستارگان متشکل از کوه‌ها، دره‌ها و صخره‌هایی است که به مرور زمان بر اثر بارش باران، وزش باد و ... تغییر کرده است. این تغییر شکل باعث جذابیت خاصی شده است که با کمی تصور به موجودات عجیب و غریب و حیوانات شبیه شود.

اما دلیل نام دره ستارگان یا ستاره‌ها چیست؟ مردم بومی متعقدند که این اشکال بر اثر برخورد یک ستاره به صخره‌ای که در این محل وجود داشته است ایجاد شده و برای همین به آن دره ستارگان می‌گویند.

هرمزگان سرزمین اسرارآمیز جنوب

جزیره ناز

جزیره ناز یا جزایر ناز، یکی دیگر از مکان‌هایی است که بسیار شما را مجذب خود می‌کند. این جزایر در واقع سه صخره‌اند که در میان دریا واقع شده‌اند. زمان‌های که آب دریا پایین می‌رود، مسیری از ساحل به این صخره‌ها باز می‌شود که شما می‌توانید با پای پیاده به این صخره‌ها بروید. ایستادن در میان این صخره‌ها و تماشای دریا و موج دریا که با سنگ‌ها برخورد می‌کند، فضایی لذت‌بخش و دیدنی را به وجود می‌آورد.

اما این بخش زیبای جزیره تنها به همین موضوع بسنده نمی‌کند. زمان‌هایی که آب دریا بالاست، مردم بومی در اطراف ساحل بساط می‌کنند و صنایع دستی، میوه‌های گرمسیری و... می‌‎فروشند، طراحی حنا روی دست انجام می‌دهند و فضایی دل‌پذیر را ایجاد می‌کنند.

هرمزگان سرزمین اسرارآمیز جنوب

جنگل حرا

یکی از خاص‌ترین پدیده‌های طبیعی و مکان‌های گردشگری قشم و نه تنها قشم بلکه ایران، جنگل حرا است. این جنگل‌ها در آب شور دریا رشد کرده‌اند و ریشه‌های درهم‌تنیده درختان به شوری آب مقاوم‌اند و نمک را از برگ‌های خود خارج می‌کنند.

وقتی آب دریا بالاست، درخت‌های جنگل حرا زیر آب می‌روند و زمانی که آب دریا پایین است، درختان سر از آب بیرون می‌آورند. همچنین اگر به تماشای پرندگان علاقه‌مند هستید اینجا فرصت مناسبی است که پرندگان نظیر: حواصیل، فلامینگو، پلیکان، مرغ ماهی‌خوار و... را تماشا کنید.

همچنین شما می‌تواند زمانی که آب دریا بالاست، قایق‌هایی که وجود دارند را کرایه کنید و در این فضای زیبای گشت بزنید.

هرمزگان سرزمین اسرارآمیز جنوب

غار نمکدان

غار نمکدان یکی از شگفت‌انگیزترین مکان‌های دیدنی قشم است. با ورود به این غار قندیل‌های زیبا و خارق‌العاده‌ نمک را خواهید دید. علاوه‌ بر این لایه‌های روی نمک صحنه‌های چشم‌نوازی را به وجود آورده که حکایت از قدمتی بسیار طولانی دارد. این غار در جنوب غربی قشم و در فاصله 90 کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است.

برای رسیدن به این غار باید مقداری را پیاده‌روی کنید، پس پیش از راه‌افتادن کفش مناسب بپوشید.

هرمزگان سرزمین اسرارآمیز جنوب

جزیره هرمز

هرمز را جزیره‌ای اسرار آمیز می‌دانند، جایی منحصربه‌فرد که در ایران و دنیا، بی‌نظیر است. هرمز جزیره‌ای دایره‌ای شکل در خلیج فارس است که 42 کیلومتر مربع مساحب دارد. در فاصله هشت کیلومتری بندرعباس واقع شده است. این جزیره از زمان‌های قدیم یک منطقه مهم در زمینه تجارت دریایی و سیاسی بوده است.

وجود لایه‌های مختلفی از رسوب‌ها و مواد آتشفشانی، کیفیت و رنگ‌بندی خاصی به خاک این جزیره بخشیده است. خاک متنوع این جزیره سبب شده است تا هرمز برای زمین‌شناسان در حکم بهشت و جزیره گنج باشد.

ساحل سرخ هرمز

یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های هرمز که توجه گردشگران را به خود جذب می‌کند ساحل خاک سرخ هرمز است. این خاک سرخ‌رنگ به دلیل برخورداری از املاح و مواد معدنی مغذّی به عنوان طعم‌دهنده و ادویه در غذاهای محلی هم استفاده می‌شود و به آن گِلک یا دلک گفته می‌شود.

این ساحل در جنوب این جزیره قرار داد و رنگ زیبای ان تداعی‌گر سطح سیاره مریخ است. به همین سبب موج‌هایی که به ساحل می‌رسند قرمز و به خون شبیه‌اند. پیاده‌روی و تماشای غروب زیبای خلیج فارس در این فضا، آرامش و جذابیت بسیاری دارد.

هرمزگان سرزمین اسرارآمیز جنوب

غارهای دریایی

سواحل صخره‌ایی مرتفع از جاذبه‌های هرمز است. مناظر خاص و چشم‌نواز که در دامنه این مناطق قرار گرفته‌اند. صدای امواج دریا و انعکاس آن‌ها در دل این غارها، هر ببیننده‌ای را به خود جذب می‌کند و فضایی اسرار آمیز و جذاب خلق می‌کند. تابش آفتاب و نسیم دریا در فضایی بکر و دیدنی، آرامشی فوق‌العاده برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. به طور کلی جزیره هرمز یکی از مقاصد گردشگرانی است که به دنبال مکانی آرامش‌بخش و چشم‌نواز می‌گردند. جایی که سکوت به همراه وزش نسیم و تابش آفتاب، جلوه‌ی خاصی به خود می‌گیرد.

هرمزگان سرزمین اسرارآمیز جنوب

دره رنگین کمان

به جرعت می‌توان گفت دره رنگین کمان، یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی طبیعی ایران است. این دره حیرت‌انگیز یکی از مقاصد زمین‌شناسی در ایران است. که توجه دانشمندان جهان را به خود جلب می‌کند. و به همین سبب گردشگران فراوانی از ایران و جهان به این نقطه سفر می‌کنند.

اوج اعجاز و هرنمایی طبیعت را می‌توان در هرمز و دره رنگین کمان به نظاره نشست. جایی که در کوه‌های اطراف این دره ترکیب و لایه‌بندی رنگ‌های مختلف منظره‌ای چشم‌نواز و مسحور‌کننده ایجاد کرده است. رنگ قرمز در کنار رنگ‌های سیاه، زرد، طلایی و نقره‌ای از وجود اکسید آهن در سنگ‌های رسوبی منطقه شکل گرفته است. از خاکسترها و مواد آتشفشانی هم سنگ‌ها و صخره‌هایی شکل گرفته‌اند که اغلب آنها دارای رنگ‌های خاکستری، قهوه‌ای، آبی، سبز، صورتی و سفید است. این رنگ‌ها با فضایی که وجود دارد و آسمان و ساحل، منظره‌ای عجیب و شگفت‌انگیز خلق می‌کند.

هرمزگان سرزمین اسرارآمیز جنوب

دره مجسمه‌ها

از جاذبه‌های چشم‌نواز دیگر جزیره هرمز، دره مجسمه‌ها ا ست. این منطقه در بخش جنوب  غربی جزیره قرار داد. دلیل نام‌گذاری این مکان جذاب وجود ستون‌ها، صخره‌ها و عوارض طبیعی مختلف است که ظاهری ویژه و عجیب و غریب به خود گرفته است. این سنگ‌ها میلیون‌ها سال در عمق دریا قرار داشته‌اند و پس از عقب‌نشینی آب دریا این منطقه به سمت خشکی ملحق شده است. و این سنگ‌ها سر از آب بیرون آورده‌اند و در معرض بادهای شدید و باران‌های سیل‌آسا قرار گرفته‌اند.

این دره در محدوده‌ای به طول بیش از یک کیلومتر است. این صخره‌ها به گونه‌ای شکل گرفته‌اند که با کمی تخیل در تماشای آنها می‌توان اشکال مختلف اعم از حیوانات و آدم‌ها را در میان آنها دید.

هرمزگان سرزمین اسرارآمیز جنوب

جزیره کیش

جزیره زیبای کیش، از دیگر جزایر خلیج فارس و استان هرمزگان است. ساختار شهری مدرن کیش، در میان دیگر جزایر و شهرهای ایران جلوه‌ای خاص به خود گرفته است. وجود هتل‌ها و تفریحات لوکس در این جزیره حس ویژه‌ و خاصی را به مخاطب می‌دهد. سفر به کیش یک انتخاب ویژه برای سفر می‌تواند باشد؛ این جزیره کوچک علاوه بر جلوه‌ی خاص مدرن خود، مکان‌های تاریخی را در دل خود جای داده است. این جزیره دوست داشتنی، توانسته‌ است گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب کند و یکی از گزینه‌های سفر در میان سفرهای خارجی ایرانیان باشد.

دنیای زیرزمینی 2000 ساله

پایاب کیش یکی از جاهای دیدنی کیش و بخشی از گنیجنه‌های تاریخی این شهر محسوب می‌شود. کلمه پایاب از دو از کلمه «پای» و «آب» تشکیل شده است. و می‌توان مفهوم نزدیکی و هم‌جواری با آب را از آن برداشت کرد. پایاب‌ها، کانال یا دهلیزهایی با شیب تند هستند کهدر کنار چاه و قنات قرار می‌گرفتند و از طریق چند پله، فرد را به سطح آب قنات در زیر زمین نزدیک می‌کردند.

پایاب کیش قدمتی 2000 ساله دارد که پس از بازسازی و مرمت تبدیل به یک جاذبه گردشگری کیش شده است. در این مکان گردشگری، رستوان و چایخانه به همان سبک و سیاق قدیمی وجود دارد که می‌توانید از آنها لذت ببرید.

هرمزگان سرزمین اسرارآمیز جنوب

کشتی یونانی کیش

یکی از مکان‌های دیدنی و معروف در کیش، کشتی یونانی است که قصه جالبی دارد. این کشتی که ساخت انگلستان و متعلق به یونان است، در سال 1345 در دریای کیش به گل نشست. یونانی‌ها تلاش زیادی کردند که این کشتی زیبا و لوکس را نجات دهند اما مشکل جدی‌تر از این حرف‌ها بود. به همین جهت نفت کشتی تخلیه و خودش در جزیره باقی‌ماند. تماشای این کشتی روی آب در زمان غروب آفتاب به یکی از جاذبه‌های کیش تبدیل شده است. اگر اهل عکاسی هستید، این منظره جذاب را از دست ندهید.

هرمزگان سرزمین اسرارآمیز جنوب

شهر زیرزمینی کاریز

این جاذبه گردشگری که که در واقع یک قنات بسیار بزرگ است، مساحتی حدود 10 هزار مترمربع دارد که به همین جهت عنوان شهر را به آن داده‌اند. برای رسیدن به این شهر زیرزمینی باید حدود 16 متر در سطح زمین پایی بروید. این مکان گردشگری دارای رستوران‌های سنتی، موزه و بازارچه است که می‌تواند گزینه مناسبی برای گشت و گذار باشد.

هرمزگان سرزمین اسرارآمیز جنوب

درخت سبز

شاید برایتان جالب باشد که یک درخت به جاذبه گردشگری تبدیل شده است. درخت سبز کیش در شمال جزیره قرار گرفته است که به دلیل عمر طولانی‌اش معروف شده است. بومی‌ها معتقدند عمر این درخت بیش از 600 سال است. علاوه بر این بسیاری از افراد درخت سبز را مقدس می‌دانند و بر این باورند که این درخت حاجت می‌دهد. به همین دلیل کنار این درخت قرار می‌گیرند و دخیل می‌بندند و آرزو می‌کنند. فضای این مکان، حس و حال عجیبی به شما می‌دهد.

هرمزگان سرزمین اسرارآمیز جنوب

فضای‌های تفریحی

همانطور که گفته شد، جزیره کیش به دلیل ساختار مدرنی که دارد، به یک شهر خاص تبدیل شده است. از آنجایی که مسافران زیادی به دلیل استراحت و تفریح به این جزیره سفر می‌کنند، پارک‌ها و سرگرمی‌های فراوانی را می‌توانید در این جزیره پیدا کنید. از شنا با دلفین‌ها گرفته تا غواصی زیر آب، هر سرگرمی آبی را که فکرش را بکنید در این جزیره پیدا می‌شود. اگر قصد میل یک صبحانه وسط دریا را کردید، می‌توانید به سادگی یه قایق تفریحی اجاره کنید و هنگام طلوع خورشید صبحانه میل کنید. یا اگر خواستید ماهی‌ها و گیاهان خیلج نیلگون فارس را از نزدیک ببنید، یک غواصی هیجان‌انگیز می‌تواند شما را راضی کند.

هرمزگان سرزمین اسرارآمیز جنوب

به طور کلی، سفر به جنوب و به ویژه استان هرمزگان می‌تواند شگفت‌انگیز باشد، زیرا شما با طیف گوناگونی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی مواجه خواهید بود و با هر سلیقه‌ای می‌توانید به جای‌ جای این استان پهناور و زیبا سفر کنید.

تعطیلات نوروز، یکی از بهترین‌ فرصت‌ هاست که به این استان سفر کنید. البته هرساله این استان میزبان میلیون‌ها گردشگر و مسافر است که این استان را برای سفر خود در تعطیلات انتخاب کرده‌اند.

 140 اقامتگاه پذیرای گردشگران و مسافران نوروزی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان، گفت: استان هرمزگان با دارا بودن 14 جزیره کوچک و بزرگ در حوزه آبی خلیج نیلگون فارس و داشتن سواحلی بالغ بر 2000 کیلومتر از پارسیان تا جاسک، میزبان گردشگران و مسافران نوروزی است.

محمد محسنی ادامه داد: هرمزگان دارای دو منطقه آزاد قشم و کیش است که هر دوی این جزایر آمادگی لازم را جهت میزبانی به گردشگران و مسافران دارند. گردشگران برای سفر به قشم می‌توانند از طریق پروازهای هوایی یا با خودروی شخصی از بندر لافت به این جزیره سفر کنند، همچنین می‌توانند با سفر به شهر بندرعباس از اسکله شهید حقانی با شناورهای مسافری به این جزیره زیبا سفر کنند. همچنین اگر قصد سفر به کیش را دارید، به جز پرواز، می‌توانید از بندر آفتاب، چارک و بندرلنگه به این جزیره زیبا سفر و با وسیله سواری و شناور مسافری سفر کنید.

محسنی گفت: تمامی بوستان‌ها و پارک‌های شهرها و روستاها برای میزبانی و استراحت مسافران آماده شده‌اند و خدماتی چون سرویس بهداشتی، حمام و... در اکثریت این پارک‌ها فراهم شده است.

وی گفت: مراکز بین راهی نیز اعم از پذیرایی و اقامتی در استان فعال و آماده میزبانی از میهمانان نوروزی هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان، بیان داشت: تقریبا بالغ بر 140 اقامتگاه رسمی، شامل هتل‌ها، موتل‌ها، بومگردی‌ها و ... پذیرای میهمانان عزیز هستند.

وی ادامه داد: همچنین بالغ بر 300 مدرسه برای اسکان اقشار فرهنگی و حوزه وزارت آموزش و پرورش، ساماندهی و آماده اسکان شده‌اند.

محسنی گفت: با توجه به استقبال گسترده گردشگران و مسافران از استان هرمزگان، کمیته‌های از جمله، ترافیک، ایمنی، بنادر، امداد و نجات، بهداشت و درمان و ... مطابق دستورالعمل ابلاغی ستاد سفر کشور، تشکیل و آماده خدمت‌رسانی هستند.

همچنین با توجه به شرایط آب و هوایی در ایام نوروز، کمیته‌های بحران و شرایط اضطراری فضاهای عمومی چون مساجد و ورزشگاه‌ها را جهت اسکان اضطراری محیا کرده‌اند.

وی در پایان گفت: ساعت بازدید از مراکز تاریخی و موزه‌ها با توجه به ماه مبارک رمضان، یک ساعت افزایش پیدا کرده است و گردشگران می‌توانند از ساعت 9 صبح الی 18 بعدازظهر از این امکان بازدید کنند.

گزارش: علی دولیخانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز