خبرگزاری کار ایران

مدیرکل انتقال خون استان:

قزوین پایلوت استفاده از جدیدترین تکنولوژی دنیا برای غربالگری خون شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۸۶۴۶

سطح بالای سلامت خون‌های اهدایی

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: برای غربالگری به صورت پایلوت در استان‌های تهران و قزوین امکان استفاده از تکنولوژی nat فراهم شده که تنها ۱۰ کشور از آن برخوردار است و استفاده از آن درصد سلامت خون را به طور معناداری بالا برده به تشخیص زودتر بیماری‌های عفونی کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، نشست خبری مدیرکل اهدای خون استان قزوین پیش از ظهر امروز در سالن جلسات این اداره‌کل برگزار شد.

پژمان صالحی‌فر در این نشست با اشاره به اهمیت غنی بودن ذخایر خونی برای مواقع حساس و حوادث پیش‌بینی نشده گفت: هر اهدای خون که ۴۵ سی‌سی است به فرآورده‌های مختلف خونی شامل پلاکت، پلاسما و گلوبول‌های قرمز تقسیم شده و به بیماران نیازمند اهدا می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین ادامه داد: درحال حاضر ذخایر خونی استان بین 7 تا 8 روز است که اگر به صورت روزانه ترمیم نشود، ذخایر ما کم می‌شود.

وی اضافه کرد: مراکز درمانی روزانه ۱۸۰ واحد درخواست دارند و برای تامین خون مورد نیاز، روزانه به ۲۰۰ تا ۲۲۰ نفر مراجعه کننده نیاز داریم.

این مسئول بیان کرد: بیمارانی که به فرآورده‌های خونی نیاز دارند معمولا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، از این سلامت خون اهداکنندگان از اهمیت قابل توجهی برخودار است که در این حوزه جزء کشورهای برتر دنیا هستیم.

وی عنوان کرد: گلبول قرمز کم لکوسیت ( خون با گلبول سفید کاهش یافته) در اهدای خون دارای اهمیت است که این میزان در استان به بیش از ۶۰ درصد رسیده است.

شناسایی 40 تا 50 گروه خونی فرعی در استان قزوین

صالحی‌فر اظهار کرد: تاکنون ۴۰۰ نوع گروه خونی شناسایی شده، عدم شناسایی آن برای دارندگان به آسیب جدی منجر می‌شود و درحال حاضر دستگاه‌های نصب شده در استان به شناسایی این گروه‌های خونی فرعی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در استان قزوین حدود ۴۰ تا ۵۰ گروه خونی فرعی و ۴ گروه خونی نادر شناسایی شده‌اند که درحال حاضر حالشان خوب است، به صورت مستمر از آن‌ها خونگیری و در بانک خون نادر تهران فریز می‌شود تا در مواقع ضرورت از آن‌ها استفاده شود.

افزایش اهدای خون بانوان به فرهنگ‌سازی نیاز دارد

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: در 10 ماهه امسال 45 هزار و 146 نفر برای اهدای خون مراجعه داشتند که 74 درصد آن‌ها به تعداد 33 هزار و 251 نفر موفق به اهدای خون شدند.

صالحی‌فر بیان کرد: ۵۸ درصد اهداکنندگان ما مستمر هستند که سالی 2 تا 4 بار خون اهدا می‌کنند و امسال هم حدود 12 هزار واحد از خون‌های اهدا شده در استان به شبکه ملی خونرسانی تزریق شده و در سایر استان‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ۶.۸ درصد اهداکنندگان استان بانوان بودند، میزان مشارکت بانوان خیلی پایین‌تر از کشورهای هم‌تراز است، این درصورتی است که در کشورهای اروپایی اهدای خون بانوان بیشتر است.

این مسئول با تاکید به ضرورت فرهنگ‌سازی برای افزایش اهدای خون توسط بانوان گفت: بسیاری از بانوان فکر می‌کنند کم خون هستند درصورتی که این موضوع صحیح نیست، فرد در هر بار مراجعه برای اهدا، توسط  پزشک معاینه شده و تست کم‌خونی گرفته می‌شود، همچنین برای پیشگیری از کم‌خونی هم قرص آهن برای بانوان تجویز می‌شود.

وی ادامه داد: اگر مادر خانواده اهدا کننده باشد می‌تواند بقیه را هم ترغیب کند، باتوجه به در پیش بودن ماه رمضان، مراکز ما علاوه بر سلعت‌های صبح در شب هم فعالیت خواهند اشت.

صالحی‌فر بیان کرد: در قزوین ۲ اهداکننده مستمر داریم که حدود ۱۰۰ بار خون اهدا کرده‌اند، اهدای خون درصورت داشتن سبک تغذیه سالم به طول عمر کمک می‌کند.

وی بیان کرد: سلامت خون‌های اهدایی ما در سطح کشورهای اروپایی و آمریکایی است؛ زیرا اینجا اهدا داوطلبانه است، سال‌ها است پلاسما برای تولید دارو به داروسازی‌های مشهور و معتبر دنیا ارسال می‌شود و تاکنون تمام جواب آزمایش‌ها خوب بوده است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین ادامه داد: انتقال خون بین کشورهای مختلف ممنوع است، زیرا خون تاریخ مصرف محدود و شرایط نگهداری خاص دارد و احتمال دارد بیماری‌های خونی منطقه منتقل شود.

کمبود زیرساخت‌های اهدای خون در استان قزوین

وی عنوان کرد: اظهار کرد: ما صرفا در تاکستان مرکز خونگیری داریم که ضعف زیرساختی را نشان می‌دهد، تیم سیار هم محدودیت‌های خود را دارد، ر این راستا اتوبوس سیار هم درحال پیگیری است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین اضافه کرد: فرهنگ‌سازی در مدارس حلقه مفقوده آموزش عمومی در حوزه انتقال خون است، امسال کلاس پنجمی‌های حدود ۳۰ تا ۴۰ مدرسه از مراکز بازدید داشتند، اما به همکاری بیشتر و ورود مفاهیم انتقال خون به کتاب‌های درسی نیاز داریم.

وی عنوان کرد: شاخص اهدای خون به طور متوسط در ایران ۲۶ و در قزوین ۲۹.۵ است و نشان می‌دهد تقریبا ۲.۶ درصد مردم اهداکننده خون هستند.

صالحی‌فر با تاکید بر استفاده از هنر برای فرهنگ‌سازی خاطرنشان کرد: تاکنون نقش سفیران اهدای خون آنطور که باید به نتیجه نرسیده، فرهنگ‌سازی در حوزه اهدای عضو به دلیل فعالیت‌هایی مانند ساخت فیلم بخ نتایج مثبت رسیده اما جای استفاده از هنر به این شکل در انتقال خون خالی است که به توجه در سطح مللی نیاز دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز