خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

ضعف زیرساخت‌ها در صنعت گردشگری/ کناره گیری ۵۰ درصد کارکنان دفاتر مسافرتی

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۶۹۰۱

خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌های با ظرفیت بالا در حوزه گردشگری جایگاه والایی در این حوزه دارد به‌گونه‌ای که توسعه این صنعت در اوضاع کنونی می‌تواند بستری برای رونق اقتصاد این خطه باشد اما ضعف زیرساخت ها مانع از تحقق این امر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، نتایج مطالعات نشان داده که جاذبه‌های صنعت گردشگری در ایران از پتانسیل بالایی در جذب گردشگران در سطح بین‌الملل برخوردار است، اگر چه مسیر طولانی در دستیابی به این مهم، باید طی شود.

بررسی‌ها در خصوص گردشگران بین‌المللی نشان می‌دهد که به ازای جذب هر گردشگر خارجی به طور متوسط حدود ۱۰۰۰ دلار ارز به صورت مستقیم وارد کشور می‌شود که این رقم معادل صادرات حدود ۱۳ بشکه نفت خام در شرایط فعلی است به عبارت دیگر با جذب حدود ۱۰ میلیون گردشگر بین‌المللی رقمی حدود ۱۳۰ میلیون بشکه نفت خام ارزآوری خواهد شد.

گردشگری در تمام دنیا از جمله موضوعات مهم و پر استراتژیکی است چرا که در گردشگری هر شهر و کشوری می‌توان علاوه بر آشنایی با جاذبه‌های تاریخی، تفریحی و گردشگری، طبیعت و ... با آداب و رسوم، فرهنگ، غذا، پوشش و بسیاری دیگر از مسائل آن منطقه آشنا شد.

از همین رو کشورها در حوزه گردشگری هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند و از طرفی تمام مردم دنیا به این حوزه علاقه‌مند هستند و ترجیح می‌دهند تعطیلات خود را در سفر و گردشگری بگذرانند.

در کشور ما نیز حوزه گردشگری از اهمیت بالایی قرار دارد چه در سطح محلی و منطقه‌ای چه در سطح ملی و بین المللی، از این رو در جذب گردشگر از دیگر نقاط دنیا نیز این علاقه‌مندی وجود دارد به همین دلیل روز به روز در گسترش جاذبه‌های گردشگری و معرفی نقاط بکر، تاریخی نیز تلاش زیادی می‌شود.

رشد ورود گردشگران به مشهد نسبت به سال قبل

معاون اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی در خصوص ظرفیت گردشگری زیارت و آمارهای نیمه اول سال جاری اظهارکرد: فقط در نیمه دوم شهریور ماه افزون بر ۷ میلیون زائر و مسافر به خاک خراسان قدم گذاشته و به زیارت امام رضا (ع) آمده‌اند بر اهمیت برخی خدمات مانند حمل و نقل و هم چنین اسکان زائران باید بیشتر تکیه کنیم.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد با بیان اینکه امسال در مقایسه با سال گذشته زائران بیشتری و با رشد ۱۶ درصدی شاهد بودیم بیان داشت: اهمیت خدمت رسانی به این زائران موجب شده تا ستاد خدمات سفر این استان در تمامی طول سال و به طور شبانه روزی برای تسهیل سفر زائران آماده خدمت رسانی باشد.

معاون اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی اذعان کرد: ورود این زائران به شکل پیاده و نیز از طریق هوایی، ریلی، ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و وسایل نقلیه شخصی به استان و مشهد صورت گرفته است و البته مسیر جاده‌ای بسیار پررنگ‌تر از سایر مسیر های ارتباطی بوده است.

وی با بیان اینکه تابستان امسال از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است اذعان کرد: تلاقی تمامی اعیاد ماه ذی‌الحجه و مراسم عزاداری ماه های محرم و صفر موجب شد تا تابستان امسال را در سه قالب حضور زائران و مسافران در قالب کلی سفرهای تابستانی، حضور زائران از ایام اربعین و نیز دهه پایانی ماه صفر تعریف کنیم.

حجم ورودی زائران با امکانات موجود تناسب ندارد

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی هم در ادامه با بیان اینکه سیل زائران و دوستداران سفر به مشهد با امکاناتی مانند ناوگان حمل و نقل عمومی تناسبی ندارد اظهار می‌کند: یکی از چالش‌های موجود در گردشگری خراسان رضوی همین مسیرهای ارتباطی و منتهی به استان است که در حد و اندازه گردشگری خراسان رضوی نیست.

یوسف بیدخوری ادامه داد: البته تمامی زیرساخت‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی استان در حال حاضر نیز دچار ضعف است که جزو مهمترین‌ چالش‌های گردشگری خراسان رضوی محسوب می‌شود.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اذعان کرد: هزینه‌های بالا و ایجاد تورم، گردشگری و سفر را از سبد خانوار حذف کرده است که باید در این زمینه اقدامات و برنامه‌های جذاب و به‌صرفه برای مسافران و گردشگران تهیه و ایجاد کنیم.

چالش‌های حوزه حمل و نقل  مانع رونق گردشگری است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی چالش حمل و نقل را هم چنان به عنوان اصلی‌ترین مانع در رونق گردشگری دانست و گفت: کاهش تعداد پرواز ها و کمبود بلیت برای سفر به مشهد به اقتصاد مشهد لطمه ئارد می‌کند لذا نمی‌توان از این مقوله چشم پوشی کرد و کمبود پرواز را به ویژه در مناسبت های خاص نادیده گرفت.

ضعف زیرساخت‌ها در صنعت گردشگری/ کناره گیری ۵۰ درصد کارکنان دفاتر مسافرتی

محمد رضا توکلی زاده با بیان اینکه سرمایه گذاری های بسیاری برای ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی و به ویژه هتل در مشهد مقدس انجام پذیرفته است و جایگاه بسیار قابل قبولی در این راستا وجود دارد ادامه داد: با هدف رونق گردشگری و کمک به اقتصاد این شهر ضروری است تا تمامی ملزومات گردشگری اعم از اماکن اقامتی و زیر ساخت هایی مانند حمل و نقل متناسب با نیاز ها رشد و توسعه پیدا کند.

وی نوسازی ناوگان حمل و نقل را یکی دیگر از نیاز های حوزه گردشگری عنوان کرد و افزود: سرمایه‌گذاری‌های متعددی در دهه‌های اخیر در حوزه زیرساخت‌های اقامتی، تفریحی و رفاهی مشهد و استان انجام گرفته اما ظرفیت‌های موجود در بحث حمل و نقل نتوانسته در سال‌های اخیر پا به پای نیاز این حوزه و پتانسیل‌های موجود در بخش گردشگری استان ارتقا پیدا کند و عمده مشکلات امروز ما نیز متوجه همین حوزه است.

وی تاکید کرد: با توجه به آمارهایی که از استقبال گردشگران داخلی و خارجی استان و زائران مشهد‍‌الرضا عنوان می‌شود، نمی‌توان نسبت به این موضوع منفعل عمل نکرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به سایر مشکلات در حوزه گردشگری اذعان کرد: قیمت گذاری دستوری در حوزه ارایه خدمات یکی دیگر از موانع بخش خصوصی است که به نوبه خود مانع سرمایه گذاری بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به این موضوع که به موازات رشد هزینه‌ها، بهای خدمات حمل مسافر در بعضی بخش‌ها افزایش نیافته و شرکت‌هایی که در این حوزه فعال بوده‌اند، نتوانسته‌اند برای توسعه یا نوسازی، تامین مالی انجام دهند. اذعان می‌کند: راهکار موجود نیز یا برداشتن محدودیت‌ قیمت‌گذاری و تابعیت آن از سطح تقاضای بازار است و یا اعمال حمایت‌های جدی‌تر دولت از فعالان این حوزه برای جبران هزینه‌های مازاد و اثرات تورمی است.

کناره گیری  بیش از ۵۰ درصد کارکنان دفاتر مسافرتی

سعید ولی زاده رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی خراسان رضوی هم در خصوص افزایش قیمت تورهای گردشگری اظهار داشت: نرخ تورهای داخلی و خارجی همانند سایر خدمات تابع عوامل اقتصادی و شرایط حاکم بر اقتصاد کشور است. پس از ایجاد بحران های اقتصادی و نوسانات مالی در سطح دنیا و همچنین کاهش پولی ملی در ایران نرخ خدمات توریستی داخلی افزایش قابل توجهی داشته است.

ضعف زیرساخت‌ها در صنعت گردشگری/ کناره گیری ۵۰ درصد کارکنان دفاتر مسافرتی

وی ادامه داد: در حال حاضر از آن جا که نرخ خدمات حمل و نقل، اقامت و پذیرایی با افزایش نرخ مواد اولیه افزایش چشمگیری یافته است لذا این موضوع موجب شده تا تورهای داخلی افزایش بیش از ۵۰ درصد را تجربه کنند و در خصوص تورهای خارجی هم باید اذعان کرد افزایش نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر روی آن داشته تا آن جا که نرخ این تور ها نیز با افزایش ۷۰ درصدی و حتی بیشتر مواجه شده است.

ولی زاده بیان کرد: افزایش قیمت ها در حال حاضر در فروش آژانس‌ها هم تأثیرگذار گذاشته است لذا وقتی نرخ بلیتی گران می‌شود،‌ بسته سفر هم گران اعلام می‌شود، اما باید زائر امام رضا (ع) را در سفر به مشهد در نظر گرفت و کمک کرد سفر با قیمت مناسب‌تری در اختیار مسافران باشد و به‌گونه‌ای متفاوت‌تر اعمال شود.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی خراسان رضوی بیان کرد: به جرات می توان گفت ظرف چند سال گذشته به دلیل حاکمیت شرایط سخت اقتصادی و پس از آن شیوع ویروس کرونا در کشور بیش از ۵۰درصد کارکنان دفاتر مسافرتی از کار کناره گیری کردند و جذب کسب و کارهای زود بازده دیگری شده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز