خبرگزاری کار ایران

نهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت :

با وجود اهمیت گردشگری این صنعت هنوز جایگاه مسلم خود را در میان رقبای منطقه‌ای نیافته/ نقش بازیگران مختلف و گردشگری مذهبی در نظر گرفته شود

asdasd
کد خبر : ۹۲۵۴۱۵

عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ گفت: باوجود اهمیت گردشگری و ظرفیت های آن، صنعت گردشگری کشورمان هنوز جایگاه مسلم خود را در میان رقبای منطقه‌ای نیافته.

به گزارش ایلنا، نهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به صورت انلاین برگزار شد و محمدحسین ایمانی‌خوشخو (عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ) به تشریح سازوکارهای دستیابی و تحقق سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با محوریت قطبهای گردشگری مذهبی پرداخت.

وی گفت: هرچند از گردشگری عمدتاً به‌عنوان موتور محرک اقتصاد یاد می‌شود، اما اهمیت وجه فرهنگی این صنعت اهمیت زیادی دارد، چراکه گسترش قطب‌های گردشگری با محوریت مناطق و مراکز هویت ساز در یک بند مجزای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت قرار دارد. 

ایمانی خوشخو با اشاره به آنکه قطبی‌سازی گردشگری مناطق هویت‌ساز منجر به تمرکز امکانات و به‌تبع آن، هزینه‌کرد گردشگر در نقاطی خاص می‌شود، تصریح کرد: این امر گسترش‌ قطب‌های گردشگری، توزیع و پراکندگی متوازن قطب‌های مزبور را نیز به دنبال خواهد داشت. ایجاد زیرساخت‌های پیشرفته در راستای فعال کردن قابلیت‌های سرزمینی، به‌نوعی یکی از پیش‌شرط‌های اولیه تحقق بند ۳۴ است.

به گفته او، اگرچه وجود جاذبه‌های مذهبی شرط لازم توسعه قطب‌های گردشگری مذهبی است، اما کافی نیست و تا زمانی‌که زیرساخت‌های مساعد و مطلوب برای میزبانی گردشگر فراهم نباشد، جاذبه‌ها، هر چه قدر هم منحصربه‌فرد، توانایی عرض اندام ندارند. ضمن آنکه انعکاس ماهیت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در تدوین قوانین و انجام فعالیت‌های لازم در مسیر تحقق این بند است.

ایمانی‌خوشخو با اشاره به پژوهش‌ها و مطالعاتی که در حوزه‌های توسعه‌ای گردشگری جمهوری اسلامی ایران انجام شده است، گقت:تاکنون به نقش و جایگاه بازیگران مختلف در تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخته نشده است؛ در حالی‌که شناسایی صحیح پتانسیل‌های بازیگران مختلف در عرصه گردشگری، به عنوان نخستین گام، نقش بسزایی در توسعه پایدار این صنعت ایفا می‌کند. با وجود اهمیت گردشگری و ظرفیت های آن، صنعت گردشگری کشورمان هنوز جایگاه مسلم خود را در میان رقبای منطقه‌ای نیافته و به دلیل مواجهه با موانع و مشکلات زیرساختی و ساختاری-اداری، اقدامات توسعه‌ای آن تاکنون با جدیت دنبال نشده است.

وی یادآور شد: ایران به جهت پیشینه فرهنگی و مذهبی یکی از مقصدهای مهم گردشگری مذهبی به‌ویژه در منطقه به شمار می‌رود و این امر نیازمند رویکرد توسعه‌ای در نگاه کلان است. به موازات فرهنگ‌سازی گردشگری، از آنجایی‌که توسعه گردشگری مذهبی بیش از هر چیز متأثر از نهاد سیاست بوده و جایگاه آن در اسنادبالادستی حاکی از میزان تصدیق اهمیت آن از سوی حاکمیت و جدی گرفتن آن نزد برنامه‌ریزان و مقامات مسئول است، راهبردهای گسترش قطب‌های گردشگری مذهبی در مناطق هویت‌ساز ابتدا باید در اسناد و قوانین توسعه‌ای کشور نمود یابد. در این خصوص، برنامه‌های پنج‌ساله توسعه که مهم‌ترین اسناد بالادستی کشور قلمداد می‌شوند، متأسفانه نگاهی جزءگرایانه و تقلیل‌گرایانه به توسعه گردشگری داشته و بسیاری از ظرفیت‌های طبیعی، میراثی و انسانی کشور در حوزه گردشگری را نادیده گرفته‌اند.

ایمانی خوشخو گردشگری مذهبی کشورمان را مورد اشاره قرار داد و افزود: با توجه به پتانسیل بالای ایران در حوزه گردشگری مذهبی، می‌تواند یکی از مقصدهای گردشگری در این حوزه قرار بگیرد، نکات کلی برای توجه هر چه بیشتر به گردشگری مذهبی ایران و انجام اقدامات لازم جهت توسعه آن ارائه شده است که از آنجمله میتوان به شکل‌گیری سازمان و نهاد مستقل اجرایی، تحقیقاتی و تخصصی گردشگری مذهبی، تصحیح رویکردهای برنامه‌ریزی توسعه گردشگری، به‌کارگیری شیوه‌های تخصصی اقتصادی در تحلیل و بررسی اقتصاد گردشگری مذهبی، توسعه و پیشرفت در زمینه مطالعات گردشگری مذهبی در دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی و مراکز تحقیقاتی، انجام اقدامات و فعالیت‌های تخصصی در حوزه مطالعات بخش تقاضای گردشگری مذهبی، انجام اقدامات و فعالیت‌های تخصصی در حوزه مطالعات بخش عرضه گردشگری مذهبی، آموزش در دو بخش تقاضا و عرضه گردشگری مذهبی (گردشگر و جامعه محلی)، انجام فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات گردشگری مذهبی ایران در سطح جهانی، فراهم‌کردن تجهیزات و امکانات لازم گردشگران در مکان‌های مذهبی و شناسایی و بررسی انگیزه‌های گردشگران مذهبی اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز