خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم در گفت و گو با ایلنا:

شورای نگهبان برای مشارکت حداکثری باید از خود نرمش و رأفت نشان دهد

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۲۳۷۳

یک فعال سیاسی از شورای نگهبان و نهادهای نظارتی مُصرانه خواست فضای انتخاباتی را با تاییدصلاحیت کاندیداهای سلایق سیاسی مختلف، بانشاط، پرشور و حداکثری کنند.

"منصور حقیقت‌پور" در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این سئوال که چه جریانی خواستار مشارکت حداقلی مردم در انتخابات مجلس دوازدهم است، گفت: همانطور که رهبری انقلاب فرمودند یک عده هستند در این ممکلت که تمایل ندارند مردم به پای صندوق های اخذ رای بیایند، و الان برخی از آقایان، راهبردی در سطح کشور دارند و آن راهبرد هم انتخابات با مشارکت حداقلی است، چون احساس می کنند این پُست ها، مقام ها و مسوولیت ها با آرای حداقلی قابل تکرار است، اگر بخواهیم اینها را کنار بگذاریم و از صحنه روزگار سیاسی کشور حذف شان کنیم، تنها راه آن حضور حداکثری در پای صندوق های اخذ رای است، من احساس می کنم مردم ایران بشرط حضور منسجم در پای صندوق های اخذ رای می توانند حریف این افراد شوند.

وی تصریح کرد: اینها خواستار مشارکت حداکثری در انتخابات نیستند و دل شان را خوش کرده‌اند به یک انتخابات حداقلی که تامین کننده حداکثر منافع شان باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم ادامه داد: بنده قائل به این هستم که در انتخابات شکست بخورم اما 70 درصد مردم در این انتخابات مشارکت داشته باشند، چون در آن 70 درصد، منافع ملی و کلان داریم که نباید منافع خُردِ من در آن مطرح شود، برخی دنبال این نیستند، برخی منافع فردی و حزبی خود را بر منافع ملی ترجیح می دهند ولی ما نگاه مان نیست و نگاه ما این است که منافع ملی ارجح بر منافع شخصی و حزبی من است.

حقیقت پور در پاسخ به این سئوال که آیا این جریان خالص ساز بدنبال حذف جریان خود اصولگراها هم هستند، گفت: الان هستند. الان جریان پایداری مگر قالیباف را نمی‌زند؟ می‌زند یا نمی زند؟ آیا جریان پایداری حاضر است از جریان وحدت اصولگرایان که پورمحمدی است آدم در لیست خود و یا سَرلیست بگذارد؟ حتی در دلِ آن اقلیتی که حاکمیت را امروز در اختیار گرفته‌اند و دارند کار می کنند آدم هایی هستند که خالص سازی می کنند، خالص سازی حد ندارند، اینها و می‌روند که فقط خودشان باشند و  10 نفری مملکت را اداره کند.

این فعال سیاسی افزود: لاریجانی سه دوره نمایندگی مجلس بودند، هم نیروهای چپ با وی کار کردند و هم نیروهای راست، هیچ آدمی را هم حذف نکردند و از تمام ظرفیت ها استفاده کردند. آدم‌های عاقل در تمام جریانات دور هم می‌نشینند و حرف می‌زنند، برنامه ریزی می‌کنند، دعوا ندارند، اختلاف سلیقه هم باشد کار کارشناسی می کنند و نیازی به حذف آدم ها نیست.

وی ادامه داد: اینها تمایل دارند که انتخابات مهندسی شود و نوع خاصی، آدم خاصی، تیپ خاصی، اخلاق خاصی و مرام سیاسی خاصی در ممکلت حاکم شود، الان مگر نمی‌بینید؟ تنها راه همین مشارکت حداکثری است و رهبری انقلاب هم همین را گفته است، عقلانیت هم همین را می‌خواهد که مردم دست به دست هم بدهند و به صحنه بیایند و یک سونامی درست بکنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم در پاسخ به این سئوال که شرایط مشارکت در انتخابات دوازدهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اظهار داشت: در شرایط فعلی، شرایط مناسب نیست چرا که ما مردم را ندیدیم، حرف مردم را نشنیدیم، درد مردم را حس نکردیم.

حقیقت پور گفت: با توجه به پیشنیه مردم این ایران در همه پرسی ها و انتخابات های گذشته که ما انتخابات 98 درصدی هم داشته‌ایم، الان خوشبینانه این مشارکت عدد و رقم روی 30 درصد است و این 30 درصد در شان و منزلت مردم ایران نیست، اگر مشارکت در این عدد و رقم باشد نشان می‌دهد که ما در بحران هایی هستیم که باید این بحران ها را مداوا کنیم، نشان دهنده این است که ما یک فاصله ای با مردم گرفته ایم و مردم به حرف های ما آن باور لازم را ندارند و کارآمدی ما، مقبولیت و مشروعیت ما یک مقداری آسیب خورده که باید جبران شود.

این فعال سیاسی ادامه داد: در سطح بین الملل، اگر رقم و عدد این باشد وزن جمهوری و دموکراتیک ما کوچک و سبک خواهد شد، نوع گفتمان ما در سطح بین الملل نمی‌تواند با این رقم و عدد قوی باشد، با این عدد و رقم انتظار و تصور این نیست که تغییرات در سطح مسائل موجود و مشکلات کشور هم حل شود، ما اگر می خواهیم انسان های فاخر، حرفه ای و دلسوز بیایند راهکارهای اصولی در کشور چه در قالب قانون و چه در قالب اجرا، طراحی و پیاده بکنند، نیازمند انسان های آگاه، عاقل و حرفه ای برای مجلس آینده هستیم، این انسان های عاقل و حرفه ای از راهبرد حداقلی مشارکت بیرون نخواهند آمد، لذا بدلایل متعدد و مختلف نیاز به این داریم که یک انتخابات باشکوه حداقل 60 درصد را داشته باشیم و باید مملکت برای این موضوع برنامه‌ریزی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم تاکید کرد: کف مطالبه رهبری انقلاب از مشارکت انتخاباتی 60 درصد است و البته انتخابات پرشور و رقابتی نیز مدنظر ایشان است، مقامات ما باید طراحی معقول و مناسبی داشته باشند، شورای نگهبان ما باید بیاید و از این فرصت استفاده کند و فضا را  بیشتر باز کند تا افراد بیشتری بیایند  و وارد عرصه انتخابات شوند.

وی تصریح کرد: خیلی از مفاخر ما بدلیل نگرانی هایی که از تایید صلاحیت داشتند نیامدند ثبت نام بکنند و این برای ملت و کشور فاجعه است، آدم هایی که می توانستند تاثیرگذار باشند، نظر امنیتی، اقتصادی و سیاسی دارند و می توانند در قانونگذاری‌ها خیلی موثر باشند، اینها در آن مرحله نیامدند، در این وضعیتی که تا تعیین صلاحیت‌ها حدود یک هفته‌ای وقت باقیست، شورای نگهبان و دستگاه های نظارتی باید فضا را بازتر بکنند، تنوع کاندیدا باید در سطح شهرستان ها و استان ها و کشور داشته باشیم، این تحول باعث می‌شود مردم پای صندوق ها بیایند و آن عدد و رقم بالا تحقق پیدا بکند.

حقیقت پور درباره اینکه پیشنهاد شما به شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات با مشارکت حداکثری چیست؟  گفت: سهل و آسان بگیرند، نرمش و رأفت بیشتر از خود نشان دهند. حتما، حضرت آقا با اینها صحبت کرده و حتما توصیه‌ای کرده است. امیدواریم که این دفعه جبران بشود و مانند انتخابات 1400 رئیس جمهوری نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز