خبرگزاری کار ایران

معاون دادگستری استان:

اجرای قانون واگذاری زمین جوانی جمعیت در قزوین بسیار کند پیش می‌رود

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۷۲۸۹

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین درباره واگذاری زمین جوانی جمعیت گفت: باتوجه به مدت زمان تصویب این قانون و تعداد متقاضیان استانی، روند اجرای این قانون بسیار کند بوده و انتظار می‌رود مسئولان بسته به نیازهای استان در یک برنامه‌ریزی مدون، اجرای این قانون را به عنوان یک اولویت در رأس تکالیف خود قرار دهند.

به گزارش ایلنا، علی فولیان در اولین جلسه کمیته مشترک رسانه و دستگاه قضا گفت: این کمیته با تمرکز بر اولویت‌ها و فراوانی جرایم و آسیب‌های اجتماعی، شناسایی مصادیق تضییع حقوق عامه، ریشه‌ها و عوامل شکل‌گیری جرایم و در نهایت ارائه راهکارهای موثر و کارآمد در جهت کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی و افزایش رضایت‌مندی مردم در استان قزوین تشکیل شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین ادامه داد: در این کمیته متناسب با مسائل و چالش‌های اولویت‌‌دار استان، عملکرد تمام دستگاه‌های مسئول در اجرای تکالیف قانونی خود مورد پیگیری و نظارت قرار گرفته و گزارش روند اقدامات، اجرای تکالیف قانونی و میزان تحقق اهداف سازمانی این دستگاه‌ها با هدف امیدآفرینی و افزایش رضایت‌مندی عمومی در سطح جامعه رسانه‌ای می‌شود.

وی با اشاره به نزدیک شدن به ایام انتخابات و ضرورت امیدآفرینی و افزایش مشارکت و حضور مردم در انتخابات آتی گفت: همه مدیران باید مسئولانه اهتمام لازم را در اجرای تکالیف قانونی خود داشته باشند.

فولیان هدف از برگزاری این نشست را پیگیری تحقق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با تمرکز بر موضوع تخصیص زمین و مسکن به زوجین واجد شرایط عنوان کرد و ادامه داد: یکی از نگرانی‌های کشور در حال حاظر مقوله کاهش و کهنسالی جمعیت کشور است و مقام معظم رهبری بارها نسبت به عواقب آن هشدار داده‌اند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یادآور شد: این معاونت در سال گذشته وظایف قانونی دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون مذکور را احصاء و به دستگاه‌های متو‌لی امر ابلاغ کرد.

این مقام قضایی استان ادامه داد: داشتن سرپناه و مسکن یکی از لوازم اساسی برای شروع زندگی مشترک است و وفق قانون اساسی داشتن مسکن، حق هر فرد و خانواده ایرانی است و دولت ضمن اینکه موظف است زمین و مسکن زوجین واجد شرایط را فراهم کند، این وظیفه را بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار داده است.

مسئول کمیته مشترک رسانه و دستگاه قضا استان با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی و تبیین این قانون به آحاد جامعه، تصریح کرد: همه مسئولان به تناسب تکالیف خود موظفند قوانین را برای مردم تبیین کنند و انتظار نداشته باشند که دستگاه قضایی قوانین مصوب را به اطلاع مردم برساند.

وی تاکید کرد: قانون جوانی جمعیت باید با استفاده از ظرفیت تمامی رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری اطلاع‌رسانی شود و در مناطق روستایی نیز باید از ظرفیت دهیاری‌ها و شوراها برای اطلاع‌رسانی و تبیین این قانون استفاده شود.

این مقام قضایی استان گفت: در استان قزوین 2 هزار و 205 متقاضی زمین و مسکن در نقاط مختلف استان در سامانه ثمن نهضت مسکن ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد، مدارک 2 هزار و 173 متقاضی محرز و مورد تایید واقع شده است.

وی ادامه داد: منظور قانون‌گذار از تخصیص زمین، اراضی است که در آن زیر ساخت‌های لازم و امکان ساخت و ساز برای اسکان فراهم باشد.

وی همچنین در این نشست با اشاره به عواقب اسناد عادی و عدم تثبیت مالکیت‌ها در بروز اختلافات ملکی، اذعان کرد: به منظور پیشگیری از هرگونه تعارض و طرح ادعا از سوی اشخاص ثالث سعی شود در ابتدای کار واگذاری اراضی به گونه‌ای پیش‌بینی شود تا تملک اراضی به صورت قانونی انجام شود و در اراضی موقوفه نیز در ابتدا حقوق موقوفه پرداخت و توافق با اداره کل اوقاف و متولیان وقف صورت پذیرد.

فولیان تصریح کرد: مصوبه بهره‌گیری اراضی روستاهای نجم‌آباد، رشتقون، فارسیان و حمیدآباد در جهت اجرای قانون جهش تولید مصوب شده است نه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و در تامین اراضی موضوع قانون جوانی جمعیت باید شورای برنامه‌ریزی و شورای تامین مسکن استان این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین بیان کرد: از 810 روستای استان فقط در 20 روستا امکان واگذاری اراضی وجود دارد، با تاکید بر احصاء چالش‌ها و راهکارهای لازم در خصوصر وستاهایی که امکان واگذاری زمین وجود ندارد.

وی ادامه داد: به منظور پیشگیری از آثار و پیامدهای ناشی از مهاجرت روستائیان، مسئولان باید توجه داشته باشند، واگذاری زمین به روستائیان به عنوان مشوق باید متناسب با محل سکونت آن‌ها صورت گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز