خبرگزاری کار ایران

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

میانگین 30 درصدی تولید علم ایران از طریق ارتباطات بین‌المللی پذیرفتنی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۱۰۷۴

تولید علم از طریق ارتباطات بین‌المللی در کشورهای منطقه بالای ۶۰ درصد است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران گفت: برای اینکه کشور در دنیا مرجع شود باید ارتباطات بین‌المللی داشته باشد. اکنون میانگین تولید علم در ایران از طریق ارتباطات بین‌المللی 30 درصد است که این موضوع پذیرفتنی نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یونس پناهی در دیدار با با اساتید دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی، افزود: این در حالی است که تولید علم از طریق ارتباطات بین‌المللی در کشورهای منطقه بالای 60 درصد است. این میزان 2 برابر میانگین تولید علم در ایران از طریق ارتباطات بین‌المللی است.

وی ادامه داد: افزایش تولید علم از طریق ارتباطات بین‌المللی در کشور نیازمند پرورش دیپلمات علم‌پرور است. دیپلمات علم‌پرور همانند دیپلمات سیاسی است و همانگونه که دیپلمات سیاسی منافع کشور را در دنبال می‌کند، دیپلمات علم‌پرور نیز منافع کشور را در این زمینه پیگیری خواهد کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران اظهار داشت: ایران یک درصد جمعیت دنیا را به خود اختصاص داده و از نظر علمی، 2 درصد تولید علم دنیا و یک چهارم تولید علم در منطقه را دارد. این موضوع نقش بسزایی در مرجعیت علمی کشور دارد.

پناهی تصریح کرد: رتبه علمی ایران در زمینه تولید علم در منطقه مناسب است. شتاب علمی کشور در حوزه سلامت 8.33 درصد بوده، اما این میزان کافی نیست و باید شتاب علمی در این زمینه افزایش یابد. این موضوع نیازمند برخی الزامات است که در راستای آن دانشگاه‌ها باید به تولید علم و فناوری توجه ویژه داشته باشند.

وی بیان داشت: نیروی انسانی و هدایت مراکز رشد به سمت علم‌محوری از جمله نیازهای علمی و پژوهشی در کشور است. زیرساخت‌ها شامل سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، استفاده از علوم فنون جدید و هوش مصنوعی از دیگر عوامل توسعه پیشرفت در حوزه‌های علمی و پژوهشی در کشور به شمار می‌رود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران با بیان اینکه رتبه فناوری کشور در بین 120 کشور دنیا به 64 ارتقا یافته، تأکید کرد: رتبه فناوری ایران در سال 2014 در بین 120 کشور جهان 120 بود، اما در حال حاضر این رتبه به 64 ارتقا یافته‌ است.

پناهی ابراز داشت: این اتفاق نشان دهنده آن است که تمام تولید به ثروت و سرمایه تبدیل نشده و مدیریت این موضوع در دستور کار قرار دارد. همچنین با توجه به نام‌گذاری سال جاری به عنوان مهار تورم و رشد تولید نیاز است در کنار تولید علم به فناوری نیز توجه شود.

وی اضافه کرد: سلامت خانواده سیاست کلی و از جمله برنامه‌های اولویت‌دار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. هدایت تحقیقات به سمت سلامت جامعه که از سلامت خانواده بر می‌آید در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران همچنین گفت: برخی مسائل و مشکلات از جمله فشار خون و سرطان مسائل بومی استان‌های کشور بوده و هدایت پژوهش‌ها به این سمت در دستور کار قرار دارد.

پناهی با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی و مغز از جمله مسائل مهم کشور و جهان است، افزود: با توجه به وجود بیماری‌های متعدد در استان‌ها، بیماری‌های مربوط به هر استان برای دانشگاه‌های مستقر در استان‌ها تعریف شده و پیگیری آنها در دستور کار قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه ریزگردها و آلودگی هوا از دیگر تهدیدها و مسائل مهم در حوزه سلامت است، ادامه داد: از سوی دیگر مشکلات روانی نیز از جمله مشکلات حوزه سلامت است که پس از شیوع ویروس کرونا در کشور و دنیا رشد داشته است. بنابراین باید به این موضوع توجه ویژه صورت گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران اظهار داشت: چالش‌های جمعیتی از جمله عوامل تهدید در حوزه سلامت است. استان مرکزی از جمله استان‌های پیر کشور به شمار می‌رود و رشد جمعیت مناسبی نداشته است.

پناهی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی از جمله دانشگاه‌های پیشرو در حوزه علم و فناوری بوده و با توجه به وجود علما و مفاخر بسیار در این استان توقع از این استان زیاد است. اما بودجه این دانشگاه در حوزه پژوهش قابل قبول نیست و باید افزایش یابد.

وی به قطب صنعتی بودن استان مرکزی و به خصوص شهرستان اراک اشاره کرده و بیان داشت: شهرستان اراک از جمله شهرهای صنعتی کشور بوده و پژوهش در حوزه مسائل و مشکلات محیط‌زیستی برای آن تعریف شده‌ است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز