خبرگزاری کار ایران

کارشناس پیش‌گیری از بیماری‌های غیرواگیر استان:

بیش از 33 درصد بزرگسالان قزوین به فشار خون مبتلا هستند

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۳۷۶۸

کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان قزوین گفت: شیوع فشارخون بالا در افراد بالای 18 سال در کشور 32 درصد و در استان قزوین 33.6 درصد است و این نشان می‌دهد که تقریبا از هر 3 نفر، یک نفر در این استان مبتلا به فشارخون بالا است.

به گزارش ایلنا، فاطمه با اشاره به وضعیت بیماری فشار خون گفت: بر اساس آمار حدود 3 نفر از هر ۱۰ نفر بزرگسال در سراسر دنیا از فشارخون بالا رنج می‌برند.

کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان قزوین ادامه داد: در استان قزوین تاکنون 83 هزار و 288 بیمار با فشارخون بالا شناسایی شده و تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی عنوان کرد: فشارخون به 2 عامل مهم برون‌ده قلب و مقاومت رگبستگی دارد و دارای 2 سطح حداکثر و حداقل است؛ در یک فرد سالم در حال استراحت فشار خون کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلی‌متر جیوه است.

این کارشناس ادامه داد: پیش‌فشار خون یعنی فشار سیستول باید بین ۱۲۰ تا ۱۳۹ و یا فشار دیاستول بین ۸۰ تا ۸۹ میلی‌متر جیوه باشد.

وی تاکید کرد: افرادی که فشار خون آن‌ها در محدوده پیش‌فشار خون بالا باشد بیشتر در معرض خطر افزایش فشار خون قرار دارند و احتمال ابتلا به فشار خون بالا در آن‌ها زیاد است.

ناجی در خصوص عوامل موثر در فشارخون بالا گفت: فشارخون در طول روز تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله وضعیت بدن، فعالیت مغز، فعالیت گوارشی، فعالیت عضلانی، تحریکات عصبی، تحریکات دردناک، مثانه پر، عوامل محیطی مثل دمای هوا و میزان صدا، مصرف دخانیات، الکل، قهوه و دارو تغییر می‌کند.

وی اضافه کرد: افراد مبتلا به فشار خون بالا باید در صورت وجود هرگونه علایم نظیر درد یا فشار «یا هر دو» روی قفسه سینه، احساس سنکوپ و افتادن، تنگی نفس، احساس ناراحتی روی معده «زیر جناغ»، تعریق سرد، علایم حمله مغزی ناشی از ضعف ناگهانی یا بی‌حسی صورت، بازو یا پا در یک طرف بدن بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان قزوین ادامه داد: کاهش ناگهانی بینایی مخصوصاً در یک چشم؛ به سختی صحبت کردن یا تکلم نامفهوم، سردردهای ناگهانی و شدید، سبکی سر، ناتوانی در حفظ تعادل و افتادن ناگهانی، علایم کلیوی مانند درد در پایین کمر، ورم کردن دست و پا، افزایش دفعات ادرار، سوزش و ناراحتی هنگام ادرار کردن و وجود خون در ادرار از دیگر علایمی هستند که مراجعه به پزشک برای آن‌ها ضرورت دارد.

وی عنوان کرد: فشارخون بالای خفیف در صورت عدم تشخیص و درمان یک بیماری پیش‌رونده خواهد بود و افراد دیابتی که بیماری فشارخون بالا دارند دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی هستند.

این مسئول ادامه داد: در افراد فشارخونی که دخانیات مصرف می‌کنند بروز سکته قلبی و بیماری کرونر قلب دو تا سه برابر نسبت به افراد سالم بیشتر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز