خبرگزاری کار ایران

به مناسبت روز جهانی فشار خون عنوان شد:

رژیم غذایی ناسالم علت نیمی از فشارخون بالاست

asdasd
کد خبر : ۱۶۹۲۲۴

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: رژیم غذایی ناسالم علت نیمی از فشارخون بالا در افراد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: رژیم غذایی ناسالم علت نیمی از فشارخون بالا در افراد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان سیّد علیرضا مروجی به مناسبت روز جهانی فشار خون در گفتگو با خبرنگاران، افزود: در رژیم غذایی ناسالم، حدود ۳۰ درصد فشارخون بالا به افزایش مصرف نمک و حدود ۲۰ درصد به رژیم غذایی با پتاسیم کم(میوه و سبزی کم) مرتبط است.

وی، با اشاره به اینکه فعالیت بدنی ۲۰ درصد و چاقی ۳۰ درصد از فشارخون بالا مرتبط است، تصریح کرد: درمان‌های دارویی و شیوه زندگی مؤثر شامل مصرف غذاهای فرآوری نشده یا حداقل فرآوری شده در اغلب اوقات، انتخاب غذاهای کم سدیم و عدم افزودن نمک به غذا، پرهیز از مصرف زیاد الکل و دخانیات، فعال بودن از نظر جسمی، دستیابی و حفظ وزن بدن سالم و حمایت طلبی برای سیاست‌های عمومی سلامتی در پیشگیری از فشارخون بالا موثر است.

معاون بهداشتی دانشگاه، با بیان اینکه اغلب افراد از فشارخون بالای خود مطلع نیستند، یادآورشد: تعداد زیادی از افرادی که از بیماری فشارخون خود مطلع هستند، بدون درمان باقی می‌مانند و حتی اگر تحت درمان باشند، تحت کنترل قرار ندارند.

وی تاکید کرد: مداخلات سیاسی در سطح جمعیتی برای بهبود رژیم غذایی و فعالیت بدنی، اغلب باعثجلوگیری از صرف هزینه می‌شود و به افراد اجازه می‌دهد، انتخاب‌های سالم و بهداشتی داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه ادامه داد: اغلب افراد دارای فشارخون بالای بالینی، خطرات قلبی عروقی نیز دارند و یا شواهدی از آسیب‌های مرتبط با فشارخون بالا مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، آسیب کلیوی و… را نشان می‌دهند.

وی، تهیه طرح‌های راهبردی، توسعه مشارکت قوی با سازمان‌های ارائه دهنده مراقبت سلامت، اطمینان از وجود برنامه نظارت و ارزشیابی، اندازه گیری فشارخون در تمام برخوردهای بالینی، درمان کسانی که در معرض خطر بالای قلبی عروقی هستند، تا رسیدن به سطوح فشارخون کنترل شده، ارزیابی اختلالات فشارخونی دوران بارداری، حمایت طلبی برای سیاست عمومی سلامت و تشویق و کمک به برنامه‌های غربالگری عمومی فشارخون از جمله راهکارهای پیشگیری و کنترل فشار خون بالا عنوان کرد.

گفتنی است اتحادیه جهانی فشارخون بالا، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳(۱۷ می‌۲۰۱۴ میلادی) را به عنوان روز جهانی فشارخون نام گذاری کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز