خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

گرانی مسکن مازندران و کاهش معاملات/اختصاص بیش از نیمی از درآمدها برای اجاره مسکن

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۸۶۰۵

گرانی مسکن در شهرهای مختلف مازندران این روزها موجب شده است که افراد رغبتی برای خرید مسکن نداشته و شاهد رکود بیش از پیش در بازار مسکن باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مازندران، افزایش قیمت مسکن، کمبود نقدینگی و گرانی مصالح ساختمانی برای ساخت و ساز این روزها عرصه را بر مستاجران و افراد که به دنبال سرپناه در مازندران هستند، تنگ کرده است.

گرانی مسکن در شهرهای مختلف مازندران این روزها موجب شده است که افراد رغبتی برای خرید نداشته و شاهد رکود بیش از پیش در بازار مسکن باشیم، در مقابل مستاجران هم با توجه به گرانی اجاره مسکن به حاشیه شهرها و روستاها پناه برده‌اند.

این روزها همه آنانی که به دنبال سرپناه در مازندران هستند، بیش از پیش دچار نگرانی از افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن بوده و هر روز عرصه بر آنان تنگ‌تر می‌شود و بر این اعتقادند که در کنار سایه سنگین مصالح ساختمانی برای ساخت و ساز، گرانی دستمزدها و حمل و نقل بر مشکلات افزوده و در مقابل مستاجران هم از گرانی اجاره منازل نگرانند و توان اجاره مسکن را ندارند چرا که باید بیش از نیمی از حقوق ماهانه‌شان را صرف هزینه اجاره مسکن کنند.

قاسم زاده یکی از شهروندان ساروی با بیان اینکه قیمت مسکن لحظه‌ای بالا می‌رود، به خبرنگار ایلنا گفت: ما افراد با درآمد متوسط، یارای همگامی و نزدیک شدن به این سرعت فزاینده قیمت مسکن در مازندران را نداریم.

وی افزود: دو فرزند دارم که هر دو ازدواج کرده‌اند، اما با مشکل تهیه مسکن برای‌شان هستیم و قیمت‌ها به قدری بالاست که نه می‌توانیم خانه‌ای برای آنان بخریم و نه حتی جرات نزدیک شدن به مشاور املاک برای اجاره کردن داریم.

به گفته این شهروند، در شرایط گرانی مسکن که مردم دست‌شان به جایی بند نیست، دولت باید با دقت نظر بیشتری در این راستا به داد جوانان برسد و برای مسکن جوانان فکر اساسی کند.

این شهروند مازندرانی گفت: برای اجازه یک مسکن ۷۰ متری در ساری و در یک منطقه متوسط باید ۵۰۰ میلیون تومان برای رهن کامل یک‌ساله هزینه کنیم و یا اینکه ۱۰۰ میلیون تومان‌مان پیش پرداخت و ۵ میلیون اجاره بپردازیم و این به دور از انصاف است که بیش از نیمی از درآمد خانوار برای مسکن هزینه شود.

وی افزود: متاسفانه مسکن ملی هم به دلیل نبود زیرساخت مناسب، عدم سازه‌های مستحکم و نظارت دقیق همچون مسکن مهر، داد مردم را در آورده و انگار نظارتی بر ساخت و سازها، ایمن‌سازی‌ها و استانداردسازی انجام نمی‌شود و باید مسوولان در این راستا نیز فکر اساسی کنند.

قاسم زاده گفت: مردم در مازندران به سختی کار می‌کنند و نمی‌توانند پس‌انداز کنند و اغلب افراد درآمدشان به قدری نیست که با پس‌انداز حقوق کارمندی و کارگری بتوانند سرمایه‌ای برای خرید خانه جمع کنند و انتظار است که مسوولان با جدیت بیشتری در این راستا وارد و براساس درآمد مردم مسکن در اختیارشان قرار دهند، تا از آسیب‌های اجتماعی که امروزه به دلیل وضعیت بد معیشتی، گرانی مسکن و هزینه‌ها، گریبان‌گیر خانوارها شده است، جلوگیری شود.

طالبی یکی دیگر از شهروندان مازندرانی با بیان اینکه ورود افراد خوش‌نشین در مازندران موجب گرانی مسکن شده است، به خبرنگار ایلنا گفت: در سال‌های اخیر با حضور خوش نشینان شاهد افزایش چند برابری قیمت‌ها در روستاها و مناطق مختلف مازندران هستیم و چون قیمتی نامتعارف پیشنهاد می‌کنند افراد منازل و اراضی خود را به راحتی در اختیارشان قرار می‌دهند و جوان بومی که چنین پولی ندارد، توان خرید و حتی اجاره را از دست می‌دهد.

وی افزود: افزایش ۷۰ تا ۹۰ درصدی قیمت مسکن در مازندران وضعیت را برای مردم دشوار کرده است و مستاجری که تا دیروز برای یک خانه ماهانه یک میلیون تومان هزینه پرداخت می‌کرد، نمی‌تواند با قیمت دو میلیون تومانی کنار بیاید چرا که درآمدش نمی‌رسد و لذا ناگزیر به حاشیه نشینی است.

وی یادآور شد: صاحب‌خانه‌ها قیمت‌های نجومی و غیرواقعی برای اجاره مسکن پیشنهاد می‌کنند و دولت باید به کاهش اجاره مسکن ورود کند و در این بخش به داد اقشار متوسط و ضعیف جامعه که بیش از ۷۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند، برسد.

رکود در بازار خرید و فروش مسکن در مازندران

ولی‌پور یکی از کارشناسان بازار مسکن در مازندران هم با بیان اینکه در بازار مسکن معاملاتی انجام نمی‌شود و با رکود مواجه هستیم به خبرنگار ایلنا گفت: این روزها در بازار مسکن بیشتر شاهد معادله پایاپای هستیم و مسکن در قبال خودرو یا زمین معاوضه می‌شود و خرید و فروشی در بازار وجود ندارد و افراد فقط سرمایه خود را تبدیل می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه برخی افراد با ایجاد جو روانی در بازار، موجب التهاب بیشتر در بازار مسکن می‌شوند و به گرانی مسکن دامن می‌زنند و باید دست این افراد از بازار مسکن کوتاه و عرصه بر دلالان مسکن تنگ شود.

ولی‌پور گفت: متاسفانه بازار مسکن متفاوت‌تر از بقیه معاملات است و با کاهش قیمت ها، خرید و فروش‌ها متوقف می‌شود و عملا با رکود مواجه‌ایم و در مقابل مستاجران به دلیل برخی قیمت‌های نجومی از سوی صاحب خانه‌ها به بن بست می‌رسند و ترجیح می‌دهند به حاشیه شهرها پناه ببرند.

وی افزود: نباید قیمت در شهرهای بزرگ مبنای شهرهای کوچک باشد و باید دولت در این بخش وارد و برای افراد کم بضاعت و جوانانی که به دنبال سرپناه هستند، چاره اندیشی کند تا زیر بار مشکلات مسکن در کنار مشکلات معیشتی کمرشان خم نشود.

این کارشناس بازار مسکن گفت: قیمت در بازار مسکن غیرواقعی است و قیمت‌های نجومی فعلی در برخی از معاملات با درآمدها سازگاری ندارد و بر اساس زیاده خواهی صاحبان ملک است و با توجه به‌عدم نظارت در بازار مسکن، هر روز هم افزایش می‌یابد که باید در این راستا قیمت واحد از سوی دولت و قیمت‌گذاری متعارف در شهرهای مختلف وجود داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز