خبرگزاری کار ایران

با حضور مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور انجام شد؛

آغاز عملیات اجرایی نخستین سردخانه استراتژیک پلاسمای غرب کشور در اراک

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۵۸۸۰

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: احداث سردخانه پلاسمای اراک به عنوان یک سردخانه استراتژیک پلاسما در غرب و جنوب غرب کشور و با ظرفیت 60 هزار لیتر می‌تواند علاوه بر تأمین نیاز استان مرکزی، پلاسمای مازاد را ذخیره‌سازی کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی جمالی در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث نخستین سردخانه استراتژیک پلاسمای غرب و جنوب غرب کشور در اراک، افزود: این سردخانه در زمینی به مساحت 2070 مترمربع با زیربنای 945 متر با تفکیک چند سردخانه 10 هزار لیتری ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: برای ساخت سردخانه پلاسمای خون اراک 150 میلیارد ریال اعتبار اولیه در سال جاری پیش‌بینی شده است. البته برای احداث و بهره‌برداری از این سردخانه 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است. پیش‌بینی می‌شود با حمایت استاندار مرکزی تا پایان سال آینده این سردخانه به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور اظهار داشت: در حال حاضر سردخانه پلاسمای تهران، 8000 لیتر ظرفیت دارد. سردخانه پلاسمای دیگری نیز در قزوین در حال ساخت است تا به چرخه درمان و تامین نیاز فرآورده‌های خونی کشور مرتبط شود.

جمالی با بیان اینکه 40 تا 50 هزار لیتر پلاسما در داخل کشور تأمین می‌شود، تصریح کرد: عمده معضل این سازمان، نگهداری پلاسما در دمای منفی 25 درجه سانتیگراد است. اما متأسفانه در حال حاضر ظرفیت سردخانه‌های کشور پایین است.

وی با تأکید بر اینکه باید از پلاسما به عنوان سرمایه ملی نگهداری کرد، بیان داشت: متأسفانه اکنون پلاسما مورد نیاز از خارج کشور تأمین می‌شود. این در حالی است که پلاسما در خارج از کشور به فرآورده‌های دارویی تبدیل می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به به چگونگی مصرف پلاسما، تأکید کرد: خون فرآوری‌ شده به گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما تبدیل می‌شود که یک سوم پلاسما در مراکز درمانی استفاده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمالی ابراز داشت: در گذشته، دو سوم پلاسما از چرخه مصرف خارج می‌شد، اما اکنون به داروهای مشتق شده از پلاسما تبدیل می‌شود. پلاسما ارزشی برابر طلا در درمان بیماران را دارد و با گذر زمان داروهای جدید از پلاسما برای درمان انواع بیماری‌های قابل استفاده شناسایی می‌شود.

استاندار مرکزی نیز در این مراسم گفت: عملیات اجرایی سردخانه راهبردی پلاسمای خون در استان مرکزی یکی از حلقه‌های مهم زنجیره سلامت را تکمیل می‌کند. این سردخانه از اتلاف سرمایه ملی که همان پلاسمای خون اهداکنندگان است، جلوگیری می‌کند و ظرفیتی برای تکمیل شبکه درمان است.

فرزاد مخلص‌الائمه افزود: بخش عمده اعتبار نخستین سردخانه استراتژیک پلاسمای غرب و جنوب غرب کشور در اراک به عنوان یک طرح بزرگ درمانی از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری تأمین شده است. همچنین در ادامه فرایند احداث آن، از مشارکت خیران و سایر منابع استفاده می‌شود. 

آغاز عملیات اجرایی نخستین سردخانه استراتژیک پلاسمای غرب کشور در اراک

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز