خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می‌دهد؛

شناسایى 95 واحد آلاینده هوا در فارس طی سه ماه امسال/ نسبت به آلایندگى صنایع در زرقان حساسیت بالایى داریم / نیروگاه‌هاى فارس مصرف سوخت مازوت ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۰۳۶

مصرف سوخت مازوت صنایع در زمستان سال گذشته به یکى از منابع آلایندگى هواى برخى از شهرها تبدیل شده بود؛ موضوعى که در ادامه منجر به واکنش‌هایى شد و با شرایط کمبود سوخت پاک در نهایت صنایع با تصمیم هیئت وزیران به استفاده از سوخت جایگزین مازوت روى آوردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این موضوع در تابستان امسال نیز به واسطه نیاز به تامین برق نیروگاه ها دوباره تکرار شده است.

موضوعى که سخنگوى کمیسیون اصل نود به آن پرداخته و گفته است استفاده از سوخت هاى جایگزین در صنایع و نیروگاه‌هاى کشور به واسطه نیازى که به تامین برق در فصل گرما داریم منجر به تشدید آلودگى هوا در کلانشهرها و حتى شهرهاى کوچک خواهد شد.
 
همچنین سخنگوى کمیسیون اصل نود مجلس تاکید کرده است که وزارت نیرو در تامین برق از انرژى هاى تجدیدپذیر استفاده نکرده و به دلیل شرایط خاص تحریمى کشور، مصرف مازوت در حال افزایش است.
 
طبق اعلام مرکز اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از 16 نیروگاه کشور 14 نیروگاه مصرف مازوت دارند و براین اساس پیش بینى مى شود این نیروگاه ها با میزان بیشترى از مازوت سوزى به کار خود ادامه دهند.
 
مصرف سوخت جایگزین در زمستان سال گذشته به برخى از صنایع استان فارس هم رسید و درحال حاضر و آنطور که قاسم نهاوندى، معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس مى گوید«هنوز با مصرف سوخت مازوت در نیروگاه هاى استان به عنوان سوخت جایگزین روبه رو نشده‌ایم.»

به گفته وى در صورتى که هر واحد صنعتى از سوخت مازوت استفاده کند خلاف است و باید واحدهاى صنعتى استانداردهاى زیست محیطى را رعایت کنند.

شناسایى 95 واحد آلاینده هوا در فارس طی سه ماه امسال/  نسبت به آلایندگى صنایع در زرقان حساسیت بالایى داریم / نیروگاه‌هاى فارس مصرف سوخت مازوت ندارند
نظارت فصلى بررسى میزان آلایندگى صنایع
نهاوندى با اشاره به اینکه هرنوع سوختى باید بر اساس رعایت استاندارد زیست محیطى باشد، بیان مى‌کند: در این زمینه نظارت بر واحدهاى صنعتى داریم که به دو صورت کنترل خروجى دودکش واحدها و مجهز بودن برخى از واحدها به سیستم آنلاین پایش آلایندگى انجام مى شود.
 
به گفته وى هر واحدى که خروجى آن بالاتر از حد نرمال باشد که مى تواند ناشى از گازهاى آلاینده به دلیل استفاده از سوخت غیر استانداردو یا گردو غبار باشد توسط محیط زیست پیگیرى مى شود.
 
نهاوندى خاطرنشان مى کند: این بررسى ها به طور فصلى است که از سوى واحدهاى صنفى به طور خود اظهارى و یا به صورت مستقیم نظارت مى شود و ممکن است یک واحد صنفى در یک فصل از نظر آلایندگى استاندارد و در فصل دیگر غیر استاندارد باشد.
هیچکدام از نیروگاه هاى فارس مصرف سوخت مازوت ندارند
 
اما استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه ها بنابر اعلام سازمان محیط زیست که از 16 نیروگاه کشور 14 نیروگاه مصرف مازوت دارند؛ موضوع دیگرى است که معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس در این خصوص مى‌گوید: نیروگاه هایى که در استان است هیچکدام سوخت مازوت ندارند و مواردى که اعلام شده است مربوط به فارس نیست.
 
نهاوندى در خصوص وضع رصد آلایندگى در برخى از شهرها مانند زرقان که تجمع صنایع است، عنوان مى کند: نسبت به آلایندگى صنایع در زرقان حساسیت بالایى داریم و به طور ویژه سنجش و همچنین بازدید انجام مى شود.
 
وى ادامه مى دهد: به دلیل شرایط توپوگرافى و وجودا رتفاعات در شهر زرقان ب ررسى فعالیت واحدهاى صنعتى مهم است و شرایط سختگیرانه و خاصى داریم.
 
معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس مى گوید: به واحدهاى صنعتى که داراى آلایندگى هستند به هیچ وجه براى احداث جدید مجوز داده نمى شود و سختگیرى وجود دارد و با کوچکترین تغییر نسبت به معیارهاى استاندارد برخورد مى شود.
 
نهاوندى با اشاره به اینکه در مجموع در استان گزارشى از سوخت مازوت نداشته ایم ، یادآور مى شود: در زمستان نیز استفاده از سوخت مازوت با نامه هیئت وزیران اعلام شد که هر واحد صنعتى که مشکل تامین گاز دارد از سوخت مازوت استفاده کند و محیط زیست ورودى به این موضوع نداشت.
 
شناسایى 95 واحد آلاینده هوا در فارس طی سه ماه امسال/  نسبت به آلایندگى صنایع در زرقان حساسیت بالایى داریم / نیروگاه‌هاى فارس مصرف سوخت مازوت ندارند
شناسایى 95 واحد آلاینده هوا در سه ماه امسال
 
معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس در خصوص بررسى فصلى صنایع داراى آلایندگى در سطح استان مى گوید: براساس مصوبه 27 اسفندماه سال گذشته واحدهاى صنفى، صنعتى، خدماتى وتولیدى که خود
اظهارى انجام نمى دهند در لیست صنایع آلاینده قرار مى گیرند.
 
نهاوندى با اشاره به پایش سه ماه امسال از 177 واحد صنعتى عنوان مى کند: در این بررسى و در 3 ماه نخست امسال 95 واحد آلاینده هوا شناسایى شدند که الزاما به معناى آلاینده بودن نیست و اگر خود اظهارى اعلام نکرده باشند به عنوان واحد داراى آلایندگى شناخته مى شوند.
 
به گفته وى این واحدها عمدتا معادن شن و ماسه، گچ ، آسفالت و... را شامل مى شود که در سطح استان مشغول فعالیت اند. نهاوندى درباره آلایندگى معادن شن و ماسه دوکوهک نیز مى گوید: اگرچه تمرکز اصلى معادن شن و ماسه در دوکوهک است اما این موضوع در کل استان وجود دارد و به صورت نقطه اى نیست.

به گزارش ایلنا؛ استفاده از سوخت‌هاى جایگزین در صنایع و نیروگاه هاى کشور به واسطه نیازى که به تامین برق در فصل گرما است،افزایش آلودگى هوا که زمانى تنها در فصل زمستان بود رادر دیگر فصول سال نیز به همراه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز