خبرگزاری کار ایران

سرشماری زمستانی پرندگان آبزی در کرمانشاه آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۸۲۸۰

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه از آغاز سرشماری زمستانی پرندگان آبزی در کرمانشاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه ،فردین الفتی با اشاره به آغاز سرشماری پرندگان آبزی در فصل زمستان اظهار داشت: از ۱۱ دی ماه تا  11 بهمن ماه در تالاب‌ها، آبگیر‌ها و زیستگاه‌های زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در استان کرمانشاه، سرشماری انجام خواهد شد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه افزود: سرشماری  پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی، با هدف جمع‌آوری اطلاعات و آگاهی از وضعیت جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی همزمان با برنامه جهانی و کشوری اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 21 سایت پرنده‌نگری در استان کرمانشاه وجود دارد، گفت: متاسفانه بدلیل کاهش نزولات جوی و خشکسالی تعدادی از این سایتها خالی از پرنده هستند اما بنا بر وظیفه، کارشناسان اداره نظارت بر امور حیات وحش و ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان‌ها با همراهی یگان حفاظت و جمعی از علاقمندان حفظ حیات وحش استان در تالاب‌ها، آبگیرها و زیستگاه‌های زمستان گذران پرندگان مهاجر، کار سرشماری را  انجام می‌دهند.

الفتی تصریح کرد: مهمترین سایت پرنده نگری در استان تالاب هشیلان است که سراب آن خشک و تالاب آن نیز کم‌آب است و پرندگان مهاجر در آن دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه عملیات سرشماری طی یک برنامه هماهنگ در تمامی استان‌های همگام با بسیاری از کشورهای دیگر و با استفاده از تلسکوپ، دوربین‌های چشمی و نصبی، جهت دستیابی به اهداف ملی و بین المللی انجام می شود، گفت: اطلاعات و نتایج حاصل از سرشماری بلندمدت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر به عنوان پایه و اساس بررسی اندازه و تغییرات جمعیتی در برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی جمعیت‌های پرندگان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

الفتی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امسال به دلیل خشکسالی پروانه شکار برای هیچ پرنده ای صادر نکرده ایم، خاطرنشان کرد: هرگونه شکار و صید پرندگان آبزی و مهاجر ممنوع است و ماموران یگان حفاظت محیط زیست به طور مستمر در حال گشت‌زنی هستند و با شکارچیان متخلف برخورد جدی دارند.

وی با اشاره به نقش و تاثیر همکاری و مشارکت‌های مردمی در جلوگیری از به خطر افتادن حیات وحش استان تصریح کرد: مردم و تعامل مناسب با محیط زیست مهمترین نقش را در پیشگیری از تخلفات ایفا می‌کند چرا که مردم استان می‌توانند در کنار اجتناب از این امر، تخلفات رخ‌داده در این حوزه را نیز اطلاع‌رسانی کنند تا بتوانیم با این افراد برخورد کرده و از حیات وحش استان محافظت و صیانت کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز