خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی:

14 گروه وظیفه پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را برعهده دارند / تزریق 2 میلیون و 91 هزار دُز واکسن در سال جاری

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۸۰۴۷

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی با بیان اینکه 14 گروه وظیفه پایش و مراقبت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان را برعهده دارند، گفت: با توجه به آغاز مهاجرت پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک فعالیت گروه‌های پایش و مراقبت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی فعال شده و ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استانداری نیز تشکیل شده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد فتاحی افزود: در راستای مقابله با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی، 2 میلیون و 91 هزار دُز واکسن این بیماری در سال جاری تزریق شده است. همچنین در راستای پیشگیری و مقابله با این بیماری در استان 4535 مورد بازدید و 4244 مورد نمونه‌برداری در سال جاری انجام شده و تاکنون موردی از این بیماری گزارش نشده است.

وی ادامه داد: خودداری از شکار و نگهداری پرندگان وحشی و مهاجر، استفاده نکردن لاشه‌های طیور تلف شده برای تغذیه سگ و سایر حیوانات، جمع آوری تلفات طیور، سوزاندن و دفن بهداشتی لاشه‌های طیور با مواد ضدعفونی کننده، جلوگیری از هرگونه تماس با لاشه طیور تلف شده و شستشو و ضدعفونی دست‌ها در صورت تماس با طیور آلوده، از جمله راهکارهای مقابله و پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغداری است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق پرندگان در استان مرکزی، نیاز است فعالان این بخش از حمل و نقل طیور بومی از شهرها، مرغداری‌ها و انتقال آنها به روستاها، خرید مرغ رنگی از دوره گردها و دست فروشان و نگهداری طیور در حیاط منزل و محوطه باز تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.

فتاحی تصریح کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از جمله بیماری‌های واگیردار و مشترک بین انسان و طیور است که شیوع احتمالی این بیماری با شروع ناگهانی تلفات، انتشار وسیع در گله پرندگان، کاهش شدید مصرف دان و علائم تنفسی پرنده‌ها همراه است. افت ناگهانی و شدید تولید تخم‌مرغ، سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا، علائم عصبی شامل لرزش سر و گردن و پیچ گردن در طیور از جمله تظاهرات بالینی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

وی بیان داشت: 17 میلیون و 255 هزار قطعه جوجه‌ریزی سال جاری در واحدهای پرورش طیور استان مرکزی انجام شده و 134 میلیون دُز واکسن برای مقابله و پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری طیور استان تزریق شده‌ است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز