خبرگزاری کار ایران

کسری مخازن آب یزد به ۳۸۰ میلیون متر مکعب رسید؛

کلافگی شهروندان یزدی از افت فشار و قطعی مکرر آب در روز / افت روزانه ۹۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب در شهر بادگیرها

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۶۶۳۴

افت فشار و قطعی آب در برخی مناطق شهرجهانی یزد در گرمای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد، شهروندان را با مشکل مواجه کرده است و قطعی آب در روستاها از اردیبهشت ماه سال جاری باعث نارضایتی و انتقاد شهروندان شده اما مسئولان دلیل اصلی این شرایط را کاهش بارندگی ها و مصرف زیاد آب ناشی از گرمای هوا می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، مناطقی از شهر یزد از ابتدای سال جاری با تنش آبی مواجه شدند و در تیرماه بسیار گرم امسال این تنش ها شدت یافت تا جایی که کولرهای آبی به دلیل افت فشار آب، بدون آب بوده و حتی آب شرب یزدی ها نیز با چالش جدی مواجه شد تا جایی که شهرداری برای تامین آب اقدام به راه اندازی چند ایستگاه آبرسانی کرد.

به گفته رضابرهانی؛ مدیرکل هواشناسی استان، یزد در تیرماه گرم‌ترین روزهای تابستان را سپری کرد که غیرعادی و در ۱۰ سال اخیر در استان کم سابقه بوده است.

افت فشار و قطعی آب در بیشتر محلات یزد

در دو سه هفته اخیر شهروندان یزدی با افت فشار و قطعی آب در نواحی مختلف شهر مواجه بودند به طوری‌که آب در مناطقی از جمله هسته مرکزی شهر، محله پشت باغ، محدوده خیابان امام خمینی (ره)، محله یعقوبی، امامشهر، آزادشهر، شهرک دانشگاه و بخش های جدید شهر آب حتی در طبقات همکف ساختمان‌ها برای ساعاتی از شبانه روز بسیار کم فشار و حتی قطع بود.

برخی از شهروندان با گله‌مندی از وضعیت موجود به خبرنگار ایلنا گفتند: با وجود اینکه در طبقه همکف زندگی می‌کنیم هر روز از حدود ساعت ۹ صبح تا آخر شب فشار آب کم است یا در ساعاتی از روز به ویژه بعد از ظهرها به قطعی نزدیک می‌شود.‌

شهروندان با بیان اینکه اغلب روزها با مشکل کم آبی یا بی آبی مواجه هستیم و در دو هفته اخیر که گرما شدیدتر شده، قطعی آب در منطقه ما بیشتر شده است می گویند:  فشار آب در برخی روزهای اخیر در طبقه همکف خانه ها کم بوده و اگر پمپ روشن نباشد آبی به طبقه بالا نمی‌رسد.

به اعتقاد شهروندان، تابستان که می‌شود هم آب کم می‌شود و هم طعم آب تغییر می‌کند و شهروندان معتقدند آب چاه است که گاهی طعم تلخ دارد و گاهی شور است، گاهی به شدت بوی کلر و خاک می‌دهد و شهروندان مجبور می‌شونم برای آشامیدن آب معدنی مصرف کنند.

کسری مخازن آب یزد به ۳۸۰ میلیون متر مکعب رسیده است

محمدمهدی جوادیان زاده؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با تشریح وضعیت منابع آب استان به ایلنا گفت: متاسفانه کسری مخازن آب یزد به ۳۸۰ میلیون متر مکعب رسیده و از همه بخش ها انتظار می رود که مدیریت مصرف را به صورت ویژه ادامه دهند.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی آب در استان و کاهش میزان تاب آوری آبخوان ها افزود: وقتی برداشت از آبخوان ها بیشتر از ورودی آنها (بارندگی ها) باشد، مخازن دچار شیب نزولی شده و علیرغم بارندگی های خوب، برگشت پذیری سفره به شکلی که در گذشته اتفاق می افتاده نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد برداشت ۱۳۰ درصدی از منابع آب زیرزمینی به دلیل خشکسالی های مستمر و طولانی مدت را یکی از اساسی ترین آسیب ها به مخازن آبی استان دانست و گفت: این برداشت های بی رویه سفره ها را آسیب پذیرتر از قبل کرده است بطوریکه در سال آبی ۹۶-۹۷ با بارندگی ۷۰ میلیمتر، کسری مخزن ۳۱۵ میلیون متر مکعب بوده ولی در سال آبی ۹۹-۱۴۰۰ با ۷۵ میلیمتر بارندگی، کسری مخزن به ۳۸۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

به گفته جوادیان زاده همه برنامه ریزی ها از طرف استان و وزارت نیرو بر مبنای تامین پایدار آب شرب می باشد تا انشاالله با مدیریت کردن برنامه های سازگاری با کم آبی نیز تابستان جاری را بدون قطعی آب پشت سر بگذاریم هرچند که بر صرفه جویی و مدیریت مصرف شهروندان نیز حساب ویژه ای بازکرده ایم.

وی با بیان اینکه با مدیریت فشار آب تلاش شده تا عدالت در توزیع آب برقرار شود و با استفاده از منابع جایگزین مانند چاه‌ها آب شرب شهروندان را تامین کنیم اظهار داشت: باید توجه داشت در این شرایط هر یک درجه دمایی که افزایش می‌یابد مصرف آب را اضافه می‌کند و پایداری دما در شبانه روز اثر ویژه‌ای در مصرف آب دارد.

افت روزانه ۹۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب در یزد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با بیان اینکه در حال حاضر با افت روزانه ۹۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب مواجه هستیم بیان داشت: انتظار داریم که مردم در راستای مصرف بهینه آب بهتر و ویژه‌تر همراهی کنند زیرا چند روز آینده موج گرمای دیگری پیش رو است که امید است با همراهی هم استانی‌ها در رعایت مصرف بهینه آب، این شرایط نیز سپری شود.

وی با ابراز نگرانی از افت آب‌های زیرزمینی به ویژه در دشت چرخاب و شهرستان اشکذر که بخش بزرگی از دشت یزد - اردکان را شامل می شود، بر مدیریت مصرف به عنوان یک ضرورت مهم برای آینده استان تاکید کرد و گفت: شهرستان اشکذر نقطه بسیار حساسی برای استان یزد است زیرا مهمترین منبع آب شرب استان به شمار می‌رود اما سطح آب‌های زیرزمینی استان به ویژه منطقه چرخاب اشکذر مطلوب نیست و با افت بیش از ۵۰ سانتیمتر در سال روبروست و اگر مدیریت نشود، هر سال به این افت افزوده شده و فرونشست‌ها و فروچاله‌های زیادی را موجب خواهد شد.

به گزارش ایلنا، خشکسالی های استان یزد موضوع تازه ای نیست و در ۲۰ سال اخیر تداوم داشته و هرسال آسیب ها و خسارت های بیشتری برای یزدی های سختکوش به ارمغان آورده است که از جمله تاثیر بر روند آبخوان‌ها بوده که سالانه وضعیت حادتری پیدا می‌کنند و آن گونه که مسئولان می گویند بر اساس برآوردها آبخوان‌های یزد ظرف چند دهه آینده از بین می روند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز