خبرگزاری کار ایران

ایلنا از یزد گزارش می دهد؛

مقصریابی شورای شهر درباره خسارت ۴۰۰ میلیارد تومانی یزد در سیل اخیر / شورا: آبگرفتگی معابر نداشتیم/ رئیس راهور: زمان حادثه عوامل شهرداری و شورا نبودند

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۶۷۷۹

در حالی که استان یک‌صدا تخریب سیل بند و شکستگی آن را عامل اصلی سیل می دانند اما شورای شهر یزد در نشستی به بررسی چرایی وقوع سیل و کوتاهی دستگاه های متولی پرداخت و از حضورخود در سیل اخیر خبر می دهد؛ در حالی که پلیس راهور استان مدعی است در زمان حادثه به غیر از یک نفر شورایی کسی از اعضای شورا و یا شهرداری هنگام حادثه حضور نداشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، عزیزالله سیفی در نشست فوق العاده شورای شهر یزد که با موضوع بررسی سیل یزد و آبگرفتگی معابر برگزار شد اظهار داشت: دنبال این نیستیم که بگوییم چه کسی مقصر است و مقصر اصلی را شناسایی کنیم.

وی با بیان اینکه وظیفه شناخت مقصر به عهده دادستان است و دستگاه و دستگاه هایی که در این زمینه کوتاهی داشته اند اطلاع رسانی و معرفی خواهند شد افزود: دنبال این هستیم که بدانیم چگونه رخ داد و چه بخش هایی در دست دستگاه ها و چه بخشی در اختیار شورا بوده و برای پیشگیری از دفعات بعدی چه باید بکنیم.

رئیس شورای شهر یزد با بیان اینکه باید بررسی کرد که آیا دستگاه های مرتبط توانستند به موقع وارد بحث شده و اقدام کنند ادامه داد: امید است با بررسی این موضوع بدانیم که برای دفعات بعدی اگر چنین موردی رخ داد به چه شکلی اقدام شود که کمترین خسارت و آسیب را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه بارش چند روزه گذشته استان در مدت زمان ۵۰ دقیقه بین ۲۵ تا ۳۰ میلیمتر بوده است عنوان کرد: نقص سیل بند در محدوده جنوبی کمربندی یزد و وجود آبهای سطحی بالادست و اطراف کوه های مشرف به پارک کوهستان و اطراف آن در وقوع این حادثه تاثیر داشته است.

سیفی با بیان اینکه بارندگی به این میزان و در این زمان کوتاه در نقطه ای خاص که مشرف به کوه ای اطراف شهر یزد رخ داده است اظهار داشت: هواشناسی نیز این بارندگی را اعلام کرده بود اما وضعیت قرمز را اعلام نکرده بودند و شاید خود هواشناسی هم این شکل بارندگی را در شهر با این شدت پیش بینی و به شورا و شهرداری که بخشی از مدیریت بحران در دست ما است اعلام نکردند.

وی با اشاره به اینکه با اتمام بارندگی بین نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه طول کشید که شهر یزد آبگرفتگی معابر مانند سال های گذشته داشت تصریح کرد: این آبگرفتگی در حال رفع بود و پس از ۴۰ دقیقه شروع بحران بود که از سمت ورودی میدان مدرسی آب به شهر وارد می شد و در دو قسمت دیگر نیز چنین چیزی را داشتیم.

رئیس شورای شهر یزد با بیان اینکه این اتفاق در یزد پس از ۱۰۰ سال رخ داده است عنوان کرد: دوره بارندگی این چنینی در یزد هر یکصد سال رخ می دهد و بحران های این چنین که گاهی از بارندگی های شدید و سیل آسا ناشی می شود، به رغم همه پیشرفت های دنیا هم چالش ها و بحران هایی در کشورهای پیشرفته هم داریم.

وی با بیان اینکه نباید مدیریت بحران را زیر سئوال ببریم اضافه کرد: وسعت کار و میزان شکل عملکردی به شکلی است که دستگاه ها و مدیریت بحران را غافلگیر می کند لذا با توجه به نمونه ها و آیتم های اشاره شده و تلاش همه دستگاه ها و به ویژه مردم، لازم است از همه کسانی که در این بحران کمک کردند که بدون حادثه جانی بگذرد تشکر داشته باشیم.

سیفی با بیان اینکه رسانه ها نیز باید اخبار درست را مخابره کنند و از مخابره اخبار منفی در سطح شهر بپرهیزند تا مدیریت بحران تضعیف نشود گفت: باید در بالا بردن روحیه مدیریت بحران کار کنند نه اینکه تضعیف مدیریت بحران را در دستور کار خود قرار دهند و تسویه حساب های سیاسی را اجرایی کنند.

به موقع به مسئولان استان هشدار دادیم

سیدعباس میرحسینی؛ اداره کل هواشناسی هم با اشاره به وضعیت استان یزد و اینکه بارش های رگباری احتمال زیادی دارد که رخ دهد و در پی آن خشکسالی و موج گرمایی رخ دهد اظهار داشت: هواشناسی در طول سال هشدارهای جدی را می دهد و بر اساس پدیده هایی جوی و تغییرات ناشی از تغییرات جوی که این اتفاقات را تکرار پذیر می کند باید چاره اندیشی جدی شود و آمادگی داشته باشید.

وی با بیان اینکه از روز قبل از باران و وقوع سیل هشدار داده بودیم و برای شهر یزد نیز بر اساس پیش بینی خودم هشدار نارنجی دادیم افزود: به مدیریت بحران و در سطح رسانه ها به ویژه فضای مجازی صادر شد که مدیریت بحران نیز دریافت این هشدار را تایید کردند.

کارشناس هواشناسی با بیان اینکه در این هشدار بر سیلابی شدن مسیل ها تاکید شده بود تصریح کرد: نمی توان وضعیت قرمز را اعلام کرد چون شرایط هشدار هر وضعیتی متفاوت است و میزان بارش و سیلاب در سطحی نبود که بخواهیم هشدار قرمز بدهیم چون بارش در منطقه ای خاص بود که به موقع اعلام شد.

وی با بیان اینکه معنای هشدار نارنجی وقوع خسارت در سطح شهرستان است ادامه داد: بر اساس گفته های رئیس شورای شهر که تاکید داشت 40 دقیقه بعد باران شروع بحران بوده است می توان دریافت که وضعیت پیش آمده نیاز به هشدار قرمز نداشته و در استان بارندگی هایی به این مقدار در ادوار مختلف هم داشتیم.

به صراحت می گویم عوامل شهرداری حضور نداشتند

مهدی زارع؛ رئیس پلیس راهور هم در این خصوص با بیان اینکه پیش بینی های لازم برای بارندگی در سطح معابر انجام شده بود و برای گره های ترافیکی آماده بودیم و نیروهای ما پای کار بودند اظهار داشت: اینکه رئیس شورا اعلام کرده در ۴۰ دقیقه اول آبگرفتگی معابر نداشتیم درست نیست و در ۱۰ دقیقه اول آبگرفتگی معابر داشتیم و کندی سرعت را در تردد و ایجاد ترافیک داشت.

وی با بیان اینکه حضور پلیس زمانی بود که ترافیک هم شدت بیشتری داشت افزود: در تماسی که شخصا با شهردار داشتم خواستار حضور عوامل شهرداری بودم اما به صراحت می گویم عوامل شهرداری و شورا  حضور نداشتند و در مواردی شهردار یزد را در معابر شهر دیدم.

رئیس پلیس راهور با بیان اینکه معابر شهر مشکل دارند و آبراهی برای دفع آبهای سطحی و هدایت آن نداریم افزود: در سیلاب اخیر برخی از تقاطع ها از دسترس ما خارج شد و چراغ های راهنمایی از کار افتادند که در تابستان با قطعی برق هم این مشکل را داشتیم و درخواست داده بودیم که چراغ های راهنمایی را مجهز به سولار کنند تا مشکل ترافیکی ایجاد نشود که مورد توجه قرار نگرفت.

وی همچنین در خصوص زیرگذرهای سطح شهر و حضور خودروها در زیرگذرها عنوان کرد: برخی زیرگذرها به سرعت با کمترین بارندگی هم مسدود می شوند لذا می طلبد زیرگذرها به راه بند مجهز شوند که بتوان با آن ممنوعیت تردد ایجاد کرد که انتظار می رود شهرداری در این زمینه توجه جدی داشته باشد.

زارع با بیان اینکه ۲۷ تقاطع در شهر یزد دچار اختلال و قطعی برق شده بود عنوان کرد: کنترل تردد در همین تعداد تقاطع بخش عمده ای از توان نیروی راهور را در این شرایط به خود اختصاص داد.

سپاه دستکاری و تخریب سیل بند نداشته است 

محمدعلی اعتباری هم که به تازگی عضو شورای ششم شهر یزد شده است در واکنش به اظهارات کارشناس هواشناسی گفت: قبول ندارم که هواشناسی هشدار قرمز صادر نکرده و هشدار قرمز مختص به زمان خطر در کل استان باشد.

وی با طرح این سئوال که هواشناسی در شش ماه گذشته چه تعداد هشدار نارنجی داده است ادامه داد: باید بتوان هشدار قرمز را برای شهر نیز اعلام و در این سیل نیز باید هشدار قرمز را برای شهر یزد اعلام می کردند.

نماینده سپاه الغدیر یزد هم در این نشست با بیان اینکه مباحثی در خصوص دستکاری سیل بند یزد در محدوده شهر یزد از طریق این نهاد مطرح شده اظهار داشت: متاسفانه اطلاع رسانی نادرست و مبهم در همان دقایق اولیه باعث شد تا نگاه ها به سمت و سویی برود که از اساس اشتباه است.

وی با بیان اینکه موضع اصلی سپاه الغدیر به عهده فرماندهان است و اگر مداخلاتی در این حوزه بوده است مربوط به  سال های ابتدایی دهه ۹۰ است که ارتباطی هم به سیل اخیر ندارد ،گفت:  اعضای شورا و مسئولان مستحضرند که در سال ۹۷ مشکلات رفع شده و سپاه در این زمینه نقش نداشته است.

به گزارش ایلنا، مرتضی شایق از شهرداران اسبق یزد و عضو چند دوره شورای شهر یزد که همواره حاشیه هایی در شورا داشته و از غایبان مکرر شورا است در این نشست نیز غایب بود.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز