خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه شورای شهر مشهد:

پژوهش‌های فاقد کاربرد ملموس در حل مسائل شهری حذف خواهند شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۰۶۰۴

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد گفت: در کنار تعریف دقیق مسأله، نیاز پژوهشی و کاربست نتایج پژوهشی، زمینه‌سازی نوعی از سرمایه‌گذاری کمی و کیفی در بدنه مدیریت شهری نیز باید صورت پذیرد که باعث بالندگی مدیریت شهری در جهت ارتقاء کمی و کیفی خدمات‌رسانی به شهروندان شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، حسین حسامی در این خصوص اظهارکرد: مطالعات روزآمد درباره مسائل شهر، نگاهی آماری و تحلیلی به شهر و مسائل آن با بهره‌گیری از نظرات کارشناسانه می تواند مدیریت شهری را با نظارت شورای اسلامی شهر و مدیریت اجرایی شهرداری به سوی بالندگی و توسعه متوازن هدایت کند.

وی افزود: این در حالی است که در زمان حاضر، بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و قانون‌گذاری‌ها در زمینه مسائل شهری به دلیل فقدان مطالعه دقیق وکاربردی و ناهماهنگی با شرایط موجود، خسارات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی فراوانی را در پی داشته است.

حسامی با توجه به وضعیت موجود پژوهش‌ها و مطالعات در مدیریت شهری گفت: تجربه نشان داده که طرح‌ها و برنامه‌هایی که با بررسی دقیق آماری و نگاه تحلیلی به انجام رسیده، از سطح بهره‌وری مطلوبی برخوردار است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد تصریح کرد: امروزه مسئولان و مدیران آگاه مدیریت شهری به اهمیت این نکته پی برده‌اند که زندگی شهری زمانی دلپذیر و رضایت‌بخش خواهد بود که برنامه‌ریزی شهری بر اصول علمی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های انسانی و طبیعی استوار شده باشد.

حسامی گفت: در این مسیر ابتدا باید نیازهای شهروندان شناسایی و سپس با تلفیق داده‌های موجود و اعمال نظر متخصصان، برنامه‌های شهری تدوین شود.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر با نگاه تخصصی به آلبوم بودجه شهرداری مشهد، اظهارکرد: با توجه به سابقه مطالعات و پژوهش در مدیریت شهری متوجه می‌شویم که اختصاص بودجه‌های منطقی و مناسب در امر تحقیق و پژوهش دارای اهمیت است و بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری مشهد، منجر به تعریف ۱۰۴ پژوهش، ۳۸ طرح نوآورانه و خلاقانه و ۱۵۰ مطالعه و طراحی پروژه‌های اجرایی در آلبوم بودجه مصوب شورای اسلامی شهر مشهدالرضا علیه السلام شده است.

حسامی افزود: در کنار تعریف دقیق مسأله، نیاز پژوهشی و کاربست نتایج پژوهشی، زمینه‌سازی نوعی از سرمایه‌گذاری کمی و کیفی در بدنه مدیریت شهری نیز باید صورت پذیرد که باعث بالندگی مدیریت شهری در جهت ارتقاء کمی و کیفی خدمات‌رسانی به شهروندان شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: قطعاً پژوهش‌های فاقد کاربرد ملموس در حل مسائل شهر، شهروندان و شهرداری، حذف خواهند شد و مطالعات کاربردی که در زمینه‌های برنامه‌ها و طرح‌های توسعه شهری و همچنین نیازهای شهروندان، جریان عبور و مرور در شهر، رفاه عمومی، کاربری زمین، تفریح، فرهنگ، اقتصاد، تأسیسات زیربنایی و امثال آن‌ها باشد، جایگزین خواهد شد تا فایده آن به شهر، مدیریت شهری و شهروندان بازگردد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد به اهداف و رویکردهایی در راستای کاربردی‌سازی پژوهش‌های مدیریت شهری اشاره داشت و افزود: اجرای کیفی پروژه‌های مطالعاتی و تسریع در انجام آن‌ها با استفاده از روش ها، فناوری‌ها و مبانی نظری روز، توجه به صلاحیت علمی، اجرایی، تحلیلی و اخلاق حرفه ای مشاوران، سنجش شاخص کارایـی‌ها، تنظیم دقیق RFP، پروپوزال و هماهنگی میان RFP و پروپوزال تصویبی از مهمترین اقداماتی است که در اجرای کیفی‌سازی پروژه‌های مطالعاتی و تسریع در انجام آن‌ها تعریف خواهد شد و به دنبال تحقق آن هستیم.

حسامی با تاکید بر لزوم اثربخش نمودن نتایج مطالعات در فعالیت‌های مدیریت شهری با تکیه بر روش‌های مختلف همچون تنظیم برنامه‌های راهبردی، شناسایی نیازهای شهرداری و تطبیق عملکردها با مدیریت دانش‌بنیان و انتخاب اولویت‌های پژوهشی، گفت: در کنار این اقدامات، به سمت اثربخشی و حمـایت از پایان نامه‌ها، پـروژه‌های نخبگانی و هـدفمند نمودن نشست‌ها، همایش‌ها و ... گام خواهیم برداشت و آن را در دستور کار می‌گذاریم.

وی خاطر نشان کرد: علاوه‌بر توسعه هدفمند ارتباطات و تعاملات با سایر سازمان‌های شهرداری، جوامع علمی و مراکز داخلی و خارجی و شناسایی فعالیت‌های موازی در حوزه مدیریت شهری با ایجاد یک بانک اطلاعاتی از ذی‌نفعان مطالعات و پژوهش‌های شهری، موضوع ایجاد و تمرکز بر کانال‌های ارتباطی، تعریف جایگاه مناسب سازمانی، تنظیم نظام‌نامه‌ها و مقررات به منظور شناسایی، جذب و بهره‌گیری از توان تخصصی صاحب نظران و نخبگان در فعالیت‌های مطالعاتی مدیریت شهری را دنبال خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز