خبرگزاری کار ایران

معاون سیاســى استاندارى فارس:

نگاه بـه بخش کشـاورزى نیازمند رویکرد جدید و علمى است

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۸۴۵۴

معاون سیاســى، امنیتى و اجتماعى استاندارى فارس با تصریــح بر این نکته که بایــد با کشــاورزى با نگاه و عمل جدیــد رفتار کرد، گفت: محصولات ارگانیک و ســلامت محور، نیازمند برنامه ریزى ویژه است.

به گزارش ایلنا، اسماعیل محبى پور گفت: فارس دومین اســتان کشاورزى و اولین استان باغدارى کشور محسوب مى شود اما تنها 5/2 درصد سهم صادرات متعلق به فارس است.

وى افــزود: متاســفانه خشکســالى و وضع آب شرایط اضطرارى را در بیشتر دشت ها ایجاد کرده که لزوم مکانیزه کردن کشــاورزى، اصلاح الگوى کشت و آبیارى با اســتفاده هاى از ســامانه هاى نوین براى مدیریــت مصرف آب و ایجاد درآمــد پایدار تر براى کشــاورزان مورد تاکید است.

معاون سیاسى، امنیتى و اجتماعى اســتاندارى فارس تاکیــد کرد: تلاش ها باید نحوى باشــد که از مهاجرت روســتا به شــهر و قطع شــدن زنجیره فعالیت عشــایر به نحو شایسته جلوگیرى شود.

محبی پور ادامه داد: همچنین تقویت و سرمایه گــذارى دولتــى و خصوصــى در صنایــع تبدیلى و مــواد غذایى، مدیریت تامیــن نهادههاى دامى براى عشــایر دامداران و روســتاییان، لزوم توجه به کشت گلخانهاى، توجه به مسئله آبخیز دارى و جلوگیرى از هدر رفت منابع آب هم در تولید و هم مصرف، توجه به گسترش کشــت گیاهان دارویى با توجه به چهار فصل بودن اســتان و قــرار گرفتن در منطقه زاگرس و مدیریت اراضى شــیبدار بویژه بــا قانون جدید در خصــوص واگذارى ها که نیاز بــه مدیریت ویژه دارد، از جمله مسائلى اســت که باید مدنظر رئیس جدید ســازمان جهاد کشــاورزى فارس قرار گیــرد.

وى با بیان اینکــه بخش هاى زیادى از اراضى ما در معرض فرونشســت بویژه در اراضى شیب دار است و اگر به رونــد ادامه پیــدا کند ما را با مشــکلاتى مثل رانش زمین مواجه مى کند، گفت: مسئولیت پذیرى و نگاه جهادى به امر کشــاورزى توقعى است که از ریاست جدید جهاد کشاورزى استان داریم.

معاون سیاســى، امنیتى و اجتماعى استاندارى فارس، خواســتار پیگیرى ایجاد پایانه صادرات شد و گفت: با توجه بــه ظرفیتى که فرودگاه هاى ما دارند و فاصلــه اندک که با راه آهــن و خلیج فارس داریم، مى توانیــم محصــولات را از فارس به بنــادر منتقل کنیم.

محبى پور همچنیــن گفت: تاکیــد ویژه داریم که دســتگاه هاى اجرایى ارتباط حســنه با تمام زیر مجموعه هــا و ادارات مرتبــط با جهاد کشــاورزى و اســتاندارى که آماده همکارى با این مجموعه است، داشته باشند.

چـاره اى جز اعمال رویکـرد علم محور در کشاورزى نداریم

رئیس جدید ســازمان جهاد کشاورزى فارس با تاکیــد بر اجراى رویکرد مدیریت علمى و برنامه هاى علم محور، گفت: معتقدیم اگر بخواهیم از وضع فعلى کشاورزى گذر کنیم، چارهاى نداریم جز اینکه علم را در برنامه ها لحاظ کنیم.

مجتبــى دهقان پــور بیان کرد: همــه مى دانیم که بــا چالش هاى متعددى مواجه هســتیم و بخش کشاورزى در بعد اعتبارى داراى مشکلاتى است و در بعد لجستیک هم با مشــکل مواجه هستیم.

وی افزود: اگرچه تعداد خودروهاى استان نسبت به چهار سال گذشته بســیار کاهش یافته اما که در همین شرایط سخت هم مى توان با منابعى که وجود دارد.

رئیس ســازمان جهاد کشــاورزى فــارس ادامه داد: فــارس داراى رتبه اول در محصولات باغى، رتبه دوم در محصــولات زراعــى، رتبه چهــارم در تولید محصــولات دام و طیــور و شــیلات و رتبه دوم در بخش کشاورزى است.

دهقان پــور عنوان کرد: بخش کشــاورزى نقش قابل توجهى در معیشت مردم استان دارد و اگر این بخش در وضع خوبى باشــد، موجب مى شــود سایر بخش هاى اقتصادى از این موضوع منتفع شوند و در غیــر اینصورت نتایج منفى آن تحت تاثیر این بخش خواهــد بود لذا مى طلبد تا یــک مدیریت مطلوب را بــراى این بخش در نظر گرفت کــه این رویکردها را بتوان متناســب با مدیریت هاى جهــادى که مدنظر است، پیاده سازى کرد.

وى خاطرنشــان کرد: رویکردهایــى که دنبال خواهیم کرد اصلى ترین آن برنامه محورى است که در راســتاى آن برنامه اى تدوین شــده و این برنامه باید متاثر از چند نگاه باشــد. باید نگاه به گذشــته، تجربه هــاى موفق و ناموفق، تبیین وضع گذشــته و حال و نگاه به آینده و آینده پژوهى را مدنظر قرار داد و با این اقدام مى توان برنامه ها را در ســه بازه زمانى کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طراحى کرد.

رئیس جدید ســازمان جهاد کشــاورزى فارس گفت: معتقدیم نیروى انســانى بزرگترین سرمایه هر ســازمان است و تعهد مى دهیم که در دوره مدیریت جدیــد حداکثر اســتفاده از این ظرفیت را داشــته باشیم.

دهقانپور با بیان اینکه در برنامه هاى وزیر جهاد کشــاورزى براســاس مدیریت جهادى 4 اصل مورد تاکید قرار داده شده، گفت: براساس مدیریت جهادى یکبار براى همیشــه مى توانیم از طریق سیاست هایى که تدوین شده است در این راه حرکت کنیم.

رئیس جدید ســازمان جهاد کشــاورزى فارس افــزود: بهره مندى از فناورى هاى نوآورانه و الگوهاى موفــق بومى چه در ســطح ملى و اســتانى از دیگر برنامه هاى مد نظر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز