خبرگزاری کار ایران

«گنبد سبز» نوشته مریم طاهری نقد شد

asdasd
کد خبر : ۶۴۸۰۷

داستان «گنبد سبز» درباره حلول روح در جسم دیگری است. این داستان که فرمی فرا واقعگرا دارد حکایتی جذاب و شیرین دارد. این داستان به تمایل بشر برای جاودانه ماندن اشاره دارد داستان حکایت پادشاهی است که در تن آهوی وحشی و طوطی اسیر می‌شود.

ایلنا: داستان «گنبد سبز» از مجموعه داستان «گنبد هفت رنگ» اثر مریم طاهری عصر روز گذشته(1 اردیبهشت) در برنامه «با هم بخوانیم» فرهنگسرای فردوس با حضور جعفر توزنده جانی خوانش و سپس مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای فردوس، در ابتدای نشست توزنده جانی در معرفی این نویسنده گفت: طاهری، کتاب «گنبد هفت رنگ» را بر اساس «هشت بهشت» امیرخسرو دهلوی، به نثر برگرداند امیر خسرو دهلوی در آثارش تا حد بسیاری تحت تاثیر نظامی گنجوی بوده و حتی بسیاری از آثارش را با‌‌ همان نام نوشته و همواره خود را شاگرد نظامی دانسته است.
وی افزود: او از شاعرانی است که به تقلید از نظامی طبع آزمایی کرده است و خمسه را سروده است. آثار او عبارتنداز:
مطلع انوار
خسرو وشیرین
لیلی و مجنون
آینهٔ سکندری
هشت بهشت که در جواب هفت پیکر نظامی در ۳۳۵۲ بیت در سال ۷۰۱ منظوم ساخته.
وی افزود: هشت بهشت در جواب هفت پیکر نظامی است و همانطور که می‌‌دانیم هفت پیکر داستان بهرام گور است. امیر خسرو یک داستان دیگر یعنی داستان بهرام را با دلارام بر آن هفت قصه می‌افزاید و به جای هفت پیکر هفت بهشت را می‌سراید.
توزنده جانی در خصوص داستان این کتاب بیان داشت: داستان «گنبد سبز» درباره حلول روح در جسم دیگری است. این داستان که فرمی فرا واقعگرا دارد حکایتی جذاب و شیرین دارد. این داستان به تمایل بشر برای جاودانه ماندن اشاره دارد داستان حکایت پادشاهی است که در تن آهوی وحشی و طوطی اسیر می‌شود.

این کار‌شناس ادبی درباره فرم داستان تصریح کرد: داستان فرمی فرا واقعی دارد. ایجاز در آن حرف اول را می‌زند با اینکه مسیر رویداد داستان طولانی است اما خیلی خلاصه و با جزییات مهم بیان شده است.

توزنده جانی در پایان خاطرنشان کرد: داستان یاد آور اصلی است که هندوان به آن اعتقاد دارند و آن همانا موضوع تناسخ است. که این را می‌‌توان ناشی از حضور دهلوی در هندوستان دانست و تاثیری که از این فرهنگ گرفته است.
تناسخ و یا بازیابی یعنی زاییده شدن دوباره پس از مرگ. در هندوئیسم روح جاودانه است در حالی که چشم تولد و مرگ دارد و روح جسم را مانند لباسی عوض می‌کند. بودا هم به گونه‌ای اعتقاد داشت. که البته به معنای حلول روح نبود. او می‌گفت همانطور که یک شمع می‌تواند شمعی دیگر را روشن کند اگاهی یک انسان هم می‌تواند باعث آگاهی انسانی دیگر شود.
هفتاد و هفتمین برنامه «با هم بخوانیم» فرهنگسرای فردوس با حضور علاقمندان به کتاب و کتابخوانی ساعت ۱۹ به کار خود پایان داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز