خبرگزاری کار ایران

جلیلی در كنفرانس خبری آلماتی:

از نزدیك شدن دیدگاه‌های 1+5 به ایران استقبال می‌كنیم

asdasd
کد خبر : ۵۱۹۰۳

برخی مسائل مطرح شده در پاسخ 1+5، نسبت به قبل رویكردی واقع بینانه‌تر داشت و سعی شده بود که در برخی موارد به دیدگاه‌های ایران نزدیک‌ شود که این مساله را مثبت ارزیابی می‌کنیم با این وجود هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب راه درازی در پیش داریم.

«سعید جلیلی» مذاكره كننده ارشد هسته‌ای ایران در پایان مذاكرات هسته‌ای نمایندگان این كشور و گروه 1+5، مذاكرات قزاقستان را مثبت ارزیابی كرد ولی در عین حال گفت كه هنوز راه درازی پیش رو است.

به گزارش ایلنا، جلیلی در نشست مطبوعاتی خود با تاكید بر در پیش گرفتن رویكردی مبتنی بر مذاكره و گفت‌وگو، گفت كه استفاده از ابزار فشار برای پیشرفت روند مذاكرات به طور قطع بی‌نتیجه خواهد ماند.

وی با اشاره به طرح پنج محوری جامعی كه ایران شش ماه پیش در مسکو برای گفت‌وگوها اعلام کرده بود، گفت كه قرار شد این طرح بررسی شده و به ما پاسخ داده شود. در همین راستا روز گذشته 1+5 در پاسخ به طرح ایران، پیشنهاداتی را ارائه کرد که به برخی محورهای طرح پیشنهادی ایران اشاره داشت.

جلیلی افزود كه برخی مسائل مطرح شده در این پاسخ، نسبت به قبل رویكردی واقع بینانه‌تر داشت و سعی شده بود که در برخی موارد به دیدگاه‌های ایران نزدیک‌ شود که این مساله را مثبت ارزیابی می‌کنیم با این وجود هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب راه درازی در پیش داریم.

وی در ادامه گفت كه گروه 1+5 پیشنهاد کرد گام‌های ملموسی برای شش ماه آینده و به منظور اعتمادسازی برداشته شود و پیشنهادهایی در این زمینه ارائه شد.

جلیلی تاکید كرد كه موضع ایران این است كه این گام‌ها باید متوازن و هم‌زمان باشد و پیشنهادات ارائه شده به هیچ عنوان نباید حقوق این كشور را نقض كند.

به گفته وی 17 و 18 ماه مارس نشستی در سطح كارشناسان در استانبول برگزار شده و در ماه آوریل نیز نمایندگان ایران و 1+5 مجددا در آلماتی گرد هم خواهند آمد.

جلیلی تاكید كرد كه به اعتقاد ما این گفت‌وگوها گامی مثبت است که می‌تواند با رویکردی سازنده و برداشته شدن گام‌های متقابل تکمیل شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه با تاكید بر این‌كه در نشست قزاقستان درخواستی مبنی بر تعطیلی تاسیسات فردو ارائه نشد، گفت كه فردو تاسیساتی قانونی و شناخته‌شده است که تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت خود را ادامه می‌دهد و بسته شدن آن هیچ توجیهی ندارد.

وی همچنین درباره تاثیر توافقات ایران با 1+5 در مذاکرات فنی آژانس نیز گفت كه ایران فعال‌ترین عضو آژانس بوده و بیشترین همکاری را با دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد دارد زیرا ما از رفتار خود اطمینان داشته و مشکلی با شفاف‌سازی نداریم اما اگر این همکاری‌ها فراتر باشد باید در چارچوب‌هایی باشد که باید شکل بگیرد و ما آنها را مطرح کرده‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز