خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

توضیحات سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گشایش سفارتخانه مجازی فلسطین

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۰۵۶۹

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در نتیجه مشورت‌های انجام شده، ساز و کارهای لازم برای گشایش سفارتخانه مجازی فلسطین در صفحه وزارت امور خارجه به عنوان مرحله آزمایش آغاز شده و مدتی است گشایش پیدا کرده تا بتوانیم نواقص را به صورت کامل تصحیح کنیم و گام بعدی را انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، با حضور اصحاب رسانه عصر امروز در حاشیه نمایشگاه کتاب تهران در مصلی برگزار شد.

کنعانی در این نشست در مورد راه اندازی سفارت مجازی فلسطین در اردیبهشت ۹۹ گفت: یکی از مفادی که مورد پیگیری قرار گرفت تاسیس سفارتخانه مجازی فلسطین اشغالی بود. امروز فلسطین اشغالی یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین روزهای منطقه‌ای و بین‌المللی و تاریخی را تجربه می‌کند. بیش از ۲۰۰ روز شاهد جنایت مسمتر رژیم غاصب صهیونیستی به ویژه جنایت جنگی و نسل کشی در مقابل جامعه جهانی هستیم. جمهوری اسلامی اقدامات متنوعی برای احقاق حق فلسطین اشغالی در جامعه جهانی انجام داده که برای جامعه جهانی آشکار و روشن است.

وی افزود: یکی از اقدامات فنی که در چارچوب ساز و کارها انجام شد مربوط به راه‌اندازی سفارتخانه فلسطین اشغالی بود. این موضوع در دستگاه دیپلماسی در دو بخش اداری و کنسولی برگزار شد. نظرات مشورتی سفارتخانه‌های ایران در جهان اخذ شد. در نتیجه مشورت‌های انجام شده، ساز و کارهای لازم برای گشایش سفارت مجازی فلسطین در صفحه وزارت امور خارجه به عنوان مرحله آزمایش آغاز شده و مدتی است گشایش پیدا کرده تا بتوانیم نواقص را به صورت کامل تصحیح کنیم و گام بعدی را انجام دهیم.

کنعانی درباره سفر رئیس اقلیم کردستان نچیروان بارزانی به تهران و اجرای توافقات امنیتی گفت: در راستای سفر نیچروان بارزانی گفت‌وگوهای صریح و مثبتی مطرح شد. از جمله این گفت‌وگوها در حوزه اقتصادی، تجاری و همچنین گفت‌وگوهایی در مقوله تامین امنیت مرزهای مشترک ایران و عراق انجام شد. جمهوری اسلامی اجازه هیچ تحولات امنیتی به گروهک‌ها و کشورهای غیر منطقه‌ای در مرزهای مشترک ایران و عراق نخواهد داد و با آن مقابله و برخورد خواهیم کرد. همچنین بارزانی اعلام کرد امنیت ایران و عراق مربوط به خودشان است و هر دو به همراه اقلیم کردستان پایبند به این قرارداد امنیتی هستند. همچنین خاک اقلیم مردستان منبع صدور ناامنی برای جمهوری اسلامی ایران و عراق نخواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت میدان گازی آرش گفت: ما مواضع اصولی خود را مکرر درباره ادعاهای شورای همکاری خلیج فارس اعلام کردیم. مرزهای دریایی ایران و کویت تاکنون تحدید حدود نشده و از این رو نمی‌توان سر سهم کشورها از آرش سخن گفت.

وی افزود: ۹ دور مذاکره تاکنون برای تحدید حدود انجام شده و پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد. تنها راه به نتیجه رسیدن این موضوع گفت‌وگو و مذاکره و پرهیز از جنجال‌های رسانه‌ای است.

کنعانی درباره سفر مسئولان کشور هندوستان به ایران و دستاوردهای این  سفر به ویژه بندر چابهار گفت: همکاری‌های ایران و هند برای توسعه بندر چابهار در چارچوب توافق دو کشور روند اجرایی خوبی را طی می‌کند. ارتقا جایگاه این بندر به‌عنوان بندر ترانزیتی مدنظر و از اولویت‌های ایران است.

وی تصریح کرد: تجربه نشان داده که منافع مشترک برای کشورهای مختلف بر تحریم‌های آمریکا علیه ایران اولویت دارد.هند هم از این قاعده مستثنی نیست. تحریم‌های یک‌جانبه با وجود اعمال دشواری‌ها، برای کشورهای علاقه‎مند به همکاری با ایران بازدارنده نیست.

کنعانی درباره سفر گروسی به تهران گفت:  رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای حضور در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم‎وفنون هسته‌ای به ایران سفر کرده بود، براساس هماهنگی انجام شده، گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای با وزیر امور خارجه و مذاکره ‌کننده ارشد ایران داشت و ما این سفر را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

وی افزود: مذاکرات مستمر میان طرفین برای دستیابی به فهم مشترک ادامه دارد و سفر گروسی فرصت خوبی برای مذاکرات بود و برای ادامه رایزنی‌ها توافق شد.

کنعانی درباره موضع اخیر لیبی درباره حمایت از اقدامات آفریقای جنوبی در شکایت رژیم صهیونیستی و حضور در ادامه مسیر گفت: ما از اقدام آفریقای جنوبی برای شکایت علیه رژیم صهیونیستی به لاهه به اتهام نسل‌کشی حمایت سیاسی کرده و دیگر کشورها را به اعلام‌حمایت تشویق کردیم و پس از آن کشورهای جدید برای ورود به پرونده اعلام آمادگی کردند ایران از منظر سیاسی از این‌گونه شکایت‌ها حمایت می‌کند. همچنین نظر به نوع اصول شناخته شده ایران در مبحث عدم شناسایی رژیم صهیونیستی، اقامه دعوای رسمی نمی‌کنیم و در پیوستن به دعوا از لحاظ حقوقی ملاحظاتی داریم.

کنعانی درباره مخالفت با نگه‌داری و استفاده از سلاح کشتار جمعی گفت:  ایران بارها موضع اصولی خود را درباره مخالفت با تولید، نگهداری، انباشت و سلاح‌های کشتار جمعی اعلام کرد. براساس همین رویکرد هم، ایران معاهده‌ها و کنوانسیون‌های مربوطه را امضا و تصویب کرد. ما سلاح‌های هسته‌ای را تهدید برای امنیت جهانی می‌دانیم. 

وی افزود: در غرب آسیا فقط رژیم صهیونیستی سلاح هسته‌ای دارد و خطر واقعی در منطقه تاسیسات و تسلیحات هسته‌ای این رژیم است. مواضع رسمی ایران درباره سلاح کشتار جمعی صریح و شفاف از طریق مقام‌های عالی ایران اعلام شده است ‌و در دکترین ایران هیچ‌گونه تغییری ایجاد نشده است.

​کنعانی درباره سفر سرکرده منافقین به کشورهای اروپایی گفت: گروهک تروریستی منافقین نزد ملت ایران مطرود است، گوش دادن به توصیه این گروهک آواره نشان‌دهنده بی‎تدبیری کشورهای پذیرنده توصیه‌هاست.

وی تصریح کرد: منافقین پاسخ جنایت‌های خود را از مردم ایران گرفتند و دچار آوارگی و مزدوری برای ادامه زندگی شدند.

کنعانی درباره اقدامات کشورهای اروپایی درباره تحریم ایران گفت: کشورهای تحریم‌‌کننده باید توجه داشته باشند که تحریم‌های غیرقانونی‌شان تاکنون تاثیری نداشته است.کشورهای تحریم‌کننده باید در نتایج اقدام‌های اشتباه خود بازبینی و آن را اصلاح کنند.

کنعانی در خصوص درباره حضور مردم افغانستان در ایران گفت: سازوکار سفر اتباع کشور افغانستان از منظر وزارت خارجه تابع قوانین کنسولی ایران است. اینکه شهروندان افغانستان نیازمند مراجعه به مراکز ذی ربط و سفارت ایران در کابل جهت اخذ روادید و سفر به ایران هستند. در این رویکرد ایران تغییری نشده است.

اگر منظور تردد غیرمجاز است طبیعتا از اسمش پیداست که چنین ترددهایی غیرمجاز است و مراجع ذی ربط با ترددهای غیرمجاز برخورد خواهند کرد. به دلیل شرایط خاص ناشی از بی‌ثباتی در کشور همسایه ما افغانستان و حضور بیش از ۲۰ سال اشغالگران آمریکایی و از بین رفتن زیرساخت‌های این کشور و عدم شکل گیری شرایط مناسب جهت توسعه، ما شاهد روند مهاجرت مردم افغانستان به ایران هستیم.

کنعانی در خصوص عدم دستیابی به آتش بس در غزه گفت: اگر به آنچه که دولت آمریکا و کشورهای اروپایی اعلام کردند و در مواضع خودشان یا در نشست‌ها با طرف‌های منطقه‌ای مطرح می‌کنند، در عمل پایبند باشند طبیعتا آتش بس کاملا در دسترس است چرا که رژیم صهیونیستی بعد از ۷ ماه جنایت علیه ملت فلسطین به هیچ کدام از اهداف اعلام شده خود دست پیدا نکرده است.

وی افزود: به رغم شعارهای مقامات آمریکایی و اروپایی این قبیل دولت‌ها از ابزارهای فشار خود به صورت عملی علیه رژیم استفاده نکردند. آنچه که انجام شد در ۷ ماه گذشته نتیجه حمایت‌های این دولت‌ها بود. اگر آنان از رویکرد خود فاصله بگیرند و ابزارهای فشار خودشان را علیه اسرائیل به کار گیرند، آتش بس در دسترس است.

کنعانی کنعانی در خصوص گزارش‌های جریانات غربی علیه ایران از جمله اظهارنظر درباره پرونده توماج صالحی گفت: شاهد یک دوگانگی آشکار در ارتباط با این قضیه هستیم، از یک سو حمایت نامحدود از ۷ ماه جنایت جنگی علیه ملت بی دفاع در فلسطین و از سوی دیگر سرکوب خشونت آمیز شهروندان خود و اساتید دانشگاه‌ها. این دوگانگی آشکار و اظهارنظر وقیحانه در خصوص موضوعات قضایی دیگر کشورها یک رویکرد آشکار ناشی از دورویی و نفاق است. طبیعتا ایران هرگونه اظهارنظر مداخله جویانه مقامات این دسته از کشورها در امورات داخلی خود از جمله پرونده‌های قضایی را مردود می‌شمارد.

کنعانی درباره مذاکرات ایران و آمریکا درباره کاهش غنی سازی اورانیوم ایران گفت: اگر به خواست آمریکا باشد که اساسا آمریکا خواهان توقف هرگونه غنی‌سازی در ایران است. ایران در چارچوب حقوق قانونی به موضوع هسته‌ای خود می‎پردازد.

وی افود: مذاکرات دیپلماتیک ما با طرف آمریکایی از طریق واسطه‌ها برای رفع تحریم صورت می‌گیرد و این گفت‌وگوها با فواصل برقرار است و در بازه‌های زمانی انجام می‌شود. ایران ملتزم به رویکرد سیاسی برای تحقق حقوق ملت ایران برای رفع تحریم‌های ظالمانه است.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز