خبرگزاری کار ایران

چهل سالگی خشکسالی در ایران

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۳۱۴۶

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور گفت: پیامدهای منفی تغییر اقلیم در رتبه نخست ۱۰ عامل تهدیدآمیز بشر در قرن ۲۱ نظیر فقر، سلاح‌های هسته‌ای، کمبود غذا و ... قرار دارد.

به گزارش ایلنا، مهدی رهنما صبح امروز (سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲) در حاشیه دومین روز هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم در تهران گفت: تغییر اقلیم در بسیاری از کشورها پیامدها و آثار زیان‌باری داشته است که ایران نیز از آنها مستثنی نیست. 

دبیر علمی هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم ادامه داد: از مهمترین آثار منفی تغییر اقلیم در ایران می‌توان به افزایش وقوع بلایای جوی و اقلیمی مانند سیل، خشکسالی، طوفان‌های گرد و خاک، موج‌های گرمایی، موج‌های سرمایی، کاهش منابع ذخایر برف و... اشاره کرد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور خاطرنشان کرد: اکنون ایران وارد چهارمین سال متوالی خشکسالی شده است که اثر آن را می‌توان در کاهش ذخایر آبی پشت سدها، افزایش رخداد طوفان های گرد و خاک در کشور و کاهش کیفیت هوا در بسیاری از شهرها مشاهده کرد.

وی افزود: پیامدهای تغییر اقلیم مشکلات زیادی برای بخش‌های مختلف کشور ایجاد کرده است که یکی از راه‌های چیره شدن بر این مشکلات، استفاده از ظرفیت‌های علمی برای مواجهه با این پدیده و آثار آن است.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور اظهار داشت: بی‌شک اثرات تغییر اقلیم به سبب گسترش فعالیت‌های بشر و افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال‌های پیش رو افزایش خواهد یافت، بنابراین توجه به این موضوع و تلاش برای مواجهه علمی با آن ضروری است.

دبیر علمی هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم یادآور شد: سال‌هاست محققان و پژوهشگران کشور به موضوع تغییر اقلیم و آثار آن ورود پیدا کرده‌اند، اما همچنان مطالعات جدید و نوآورانه زیادی در حال ارائه است که بخشی از آنها در هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم نیز ارائه شده است.

براساس اعلام روابط‌عمومی سازمان هواشناسی کشور، رهنما در پایان گفت: امید است نتایج هفتمین کنفرانس تغییر اقلیم نقش مهمی در درک بهتر این پدیده داشته باشد و بیش از پیش چشم‌انداز علمی و راهکارهای اجرایی سازگاری با پدیده تغییر اقلیم را روشن سازد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز