خبرگزاری کار ایران

واکنش مقامات خارجی به آپارتاید علمی؛

«علم» تحریم‌بردار نیست/ با وجود فضای مجازی، بعد جغرافیایی در ارتباط دانشگاهیان معنا ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۷۶۴

مقامات سه کشور ایبرو-آمریکایی معتقدند؛ «علم» تحریم‌بردار نیست و به هر ترتیب راه خودش را پیدا می‌کند و گسترش می‌یابد.

«رومینا گوادلوپه پرز راموس» سفیر جمهوری بولیوی در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد تحریم و آپارتاید علمی اظهار کرد: به طور کلی مقوله علم این ویژگی را دارد که کسی نمی‌تواند آن را محصور کند و به هر ترتیب راه خودش را پیدا می‌کند و گسترش می‌یابد. تحریم‌ها یکی از موانعی است که سر راه پیشرفت برخی کشورها واقع می‌شود و در این بین ممکن است جلوی توسعه علم از کشور به سایر نقاط دنیا را بگیرد، اما می‌توان برای آن راه حل داشت. 

با وجود فضای مجازی، بعد جغرافیایی در ارتباط دانشگاهیان معنا ندارد

سفیر جمهوری بولیوی در تهران تصریح کرد: برداشت مانع تحریم، نیازمند اشتیاق سیاسی است تا کشورهایی که مورد تحریم واقع می‌شوند، به واسطه پافشاری بر همکاری دوجانبه به یکدیگر کمک کنند و مقابل تحریم در هر زمینه‌ای بایستند. هم اکنون در تمام دنیا امکان برگزاری دوره‌های آموزشی یا تبادل علمی به صورت برخط برقرار شده است، بنابراین در عصری زندگی می‌کنیم که حتی اگر کشوری را تحریم کنند و اختلافات سیاسی بخواهد جلوی تبادل علمی را بگیرد، همچنان این امکان وجود دارد که به صورت برخط کشورهای تحریم شده با دیگر محققان و دانشگاهیان در هر جای دنیا ارتباط برقرار کنند. دوری واحدهای علمی مختلف در کشورهای گوناگون و مسافت جغرافیایی بین آن‌ها یا تحریم‌های علمی و غیرعلمی، با امکان برقراری ارتباط به صورت مجازی کمک بزرگی به کشورها می‌کند. 

پرز راموس در ادامه با اشاره به نشست گسترش ظرفیت همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علامه‌طباطبائی با کشورهای ایبرو-آمریکایی، عنوان کرد: با چنین تعاملاتی می‌توانیم با روسای دانشگاه‌های ایرانی ارتباط بگیریم و معاونین وزارت علوم در تعامل با سفرای کشورهای مختلف می‌توانند مسیری که منجر به رفع تحریم‌ها و توسعه ارتباطات علمی می‌شود را هموار کند. 

آموزش زبان پیش از سیستم‌های سیاسی موجب توسعه روابط کشورها می‌شود

«ادواردو گرادیلونه» سفیر برزیل در جمهوری اسلامی ایران  همچنین با تاکید بر اینکه «زبان» یکی از اولین عناصر و درگاه آغاز هر نوع رابطه بین المللی محسوب می‌شود، به خبرنگار ایلنا گفت: برای توسعه همکاری‌ها و در نتیجه مقابله با آپارتاید علمی، پس از آموزش زبان، ادبیات و بعد از آن سیستم‌های سیاسی می‌توانند نقش آفرینی کنند. پس در شرایط کنونی، می‌توانیم از زبان بهره ببریم و آپارتاید علمی ایجاد شده را کنار بزنیم. زبان ابزار ارتباطی مهمی در این شرایط است که باید روی آن کار کرد. 

سفیر برزیل در جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: سفیر قبلی کشور برزیل در ایران هم اکنون معاون وزارت علوم، فرهنگ و آموزش ما شده است. ایشان به من مشاوره می‌دهند تا روابط را به بهترین شکل با ایران پیش ببریم و در زمینه علمی با وجود تحریم‌ها، ارتباط خوبی داشته باشیم. 

 مرجع رفتاری ما با کشورها سازمان ملل است

گرادیلونه گفت: ما مطابق پروتکل‌هایی که سازمان ملل تعیین می‌کند سیاستگذاری و رفتار می‌کنیم. ما می‌دانیم تحت تحریم‌های آمریکاست، ولی مرجع رفتاری ما با کشورها سازمان ملل است و مبتنی بر تصمیمات و دستورالعمل‌هایی که در سازمان ملل صادر می‌شود رفتار می‌کنیم و هم اکنون نیز در سازمان ملل مانعی برای تعامل علمی با ایران وجود ندارد و ما هم سیاست‌های خودمان را داریم و در زمینه‌های گوناگون آنطور که سیاست‌های کشور برزیل تعیین می‌کند، عمل خواهیم کرد. 

به دنبال رابطه فرهنگی غنی بین دو کشور و تبادل استاد و دانشجو هستیم

«دیگو روئیز گایول» معاون اول سفیر مکزیک در جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه هرچه دانشگاه‌های ایرانی و مکزیکی در کنار سفرای دو کشور در راستای تقویت روابط علمی و فرهنگی دو کشور گام بردارند، نتایج مثبتی در دل این ارتباطات حاصل می‌شود، اظهار کرد: انعقاد تفاهم نامه‌های فرهنگی و علمی بین ایران و مکزیک به همین منظور انجام می‌شود. 

معاون اول سفیر مکزیک در جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: بر اساس این تفاهم‌نامه‌ها به دنبال رابطه فرهنگی غنی بین دو کشور و تبادل استاد و دانشجو هستیم. هر آنچه در زمینه دانشگاه، دانشجویان و فرهنگ و علم وجود داشته باشد از نظر ما قابل تبادل است و علاقه مندیم که روابط را در جهت اتصال بیشتر دو کشور و رفع موانع در این تبادلات گسترش دهیم. 

مانعی برای ارتباطات علمی با ایران نداریم

روئیز گایول تصریح کرد: علم را نمی‌توان تحریم کرد و ما مانعی برای چنین ارتباطاتی با ایران نداریم.ایران خودش بهتر می‌داند در چه زمینه‌های علمی بیشتر پیشرفت داشته است و می‌تواند روی چه بسترهایی کار کند. سیاست فرهنگی و علمی کشور مکزیک، بدون هیچ مانعی به دنبال ارتباط با ایرانیان از منظر علمی و دانشگاهی است و هر دو طرف تمایل داریم به این روابط قوت ببخشیم. 

معاون اول سفیر مکزیک در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رشد علمی مکزیک و ایران در زمینه‌های گوناگون عنوان کرد: ما فکر می‌کنیم تحریم‌هایی که ایران با آن مواجه است در تبادلات علمی کشورهای مختلف با ایران تاثیری ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز