خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

ایمن‌سازی تمام مراکز درمانی تا ۲ سال دیگر/ سرعت ایمن‌سازی بازار، مورد تایید سازمان آتش‌نشانی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۲۶۱

معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران گفت: تا یک الی دو سال دیگر تمام مراکز درمانی شامل کلینک‌ها، مطب‌ها، بیمارستان‌ها و… ایمن‌سازی خواهند شد.

«کامران عبدولی» معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به سالگرد حادثه پلاسکو گفت: امیدواریم دیگر از این دست حوادث در کشور اتفاق نیفتد. اگر بخواهیم نقطه عطف ایمنی و آتش نشانی را در کشور مشخص کنیم، حادثه پلاسکو است. علیرغم اطلاع‌رسانی، اخطارها و تذکرهای سازمان آتش‌نشانی در خصوص ناایمن بودن ساختمان‌های ناایمن، همچنان این موضوع به دلیل ضعف فرهنگ و قانون ایمنی با بی‌توجهی روبروست اما با حادثه دلخراش پلاسکو و به قیمت خون شهدای آتش‌نشانی، قدری نگاه‌ها به ایمنی و آتش نشانی عوض شد.

درحال حاضر ۱۳۷ ایستگاه‌ آتش‌نشانی داریم

وی با اشاره اینکه در حال حاضر ۱۳۷ ایستگاه‌ آتش‌نشانی داریم، ادامه داد: بعد از حادثه پلاسکو این اقدامات رنگ و بوی بهتری گرفت. به دلیل اینکه لیستی از ساختمان‌های شهر نداشتیم که بخواهیم این ساختمان‌ها را مورد بررسی قرار دهیم، مجبور شدیم به صورت میدانی و کوچه به کوچه خیابان‌های شهر را گشتیم تا بتوانیم این ساختمان‌ها را شناسایی کنیم و در نهایت ارزیابی و بازدید و دستورالعمل درخصوص این ساختمان‌ها انجام شود.

معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر خوشخبتانه ۴۵ هزار و ۹۴۹ ساختمان ناایمن از سال ۹۶ تاکنون در قالب طرح نظام بازرسی شناسایی شده است و این ساختمانها براساس شاخص‌ها و فرمولی که ارزیابی می‌شوند به ۴ دسته ساختمانهای بسیار پرخطر که اکنون به ۷۵ ساختمان رسیده‌اند (ابتدا ۱۲۹ ساختمان بودند)،  ساختمان‌های پرخطر که ۱۸ هزار ساختمان است و میان خطر و دسته آخر ساختمان‌های کم خطر که تعداد کمتری دارند، تقسیم کردیم.

عبدولی با بیان اینکه بحث بازدیدها در حال حاضر هم در حال انجام است، تصریح کرد: با توجه به اینکه براساس گزارش معاونت شهرسازی در شهر تهران در حدود ۹۵۰ هزار پارسل ساختمان موجود داریم، ارزیابی این ساختمان‌ها در حال انجام است. ما اولویت‌بندی کردیم تا بتوانیم همزمان بحث برخورد و اقدامات ایمنی را درخصوص این ساختمان‌ها انجام دهیم و در همین راستا اقداماتی را انجام داده‌ایم. از جمله این اقدامات این بود که کمیته ایمنی مناطق را به ریاست شهردار منطقه فعال کردیم نیروهای آتش نشانی نیز در این کمیته‌ها حضور دارند در این کمیته ساختمان‌هایی که از نظر ایمنی برای منطقه مشکل ساز هستند با حضور شهردار و عوامل تاثیرگذار این کمیته فعال می‌شود و با مالکان مذاکره می‌شود و در ابتدا آن‌ها توجیه و پس از آن اقدامات قانونی درخصوص رفع خطر این ساختمان‌ها انجام می‌شود.

کاهش ساختمان‌های بسیار پرخطر به ۷۵ مورد

وی ادامه داد: ساختمان‌های بحرانی دسته اول بسیار پرخطر بسیار مهم بودند و هر کدام از این ساختمان‌ها می‌توانست یک فاجعه ملی را رقم بزند و یک پلاسکوی دیگر باشد. از همین رو بررسی این ساختمان‌ها به طور جد در دستور کار قرار گرفت و اگرچه تا سال گذشته این ساختمان‌ها همچنان لیست‌شان در فضای مجازی منتشر می‌شد و هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتاد، اما از سال گذشته با اقداماتی که مدیریت شهری به طور جدی پیگیری کرده و قوه قضاییه نیز به میدان آمده و وزارت خانه‌های مختلف مانند وزارت بهداشت درگیر شدند، توانستیم این ۱۲۹ ساختمان بسیار پر خطر را به ۷۵ مورد کاهش دهیم و این فرآیند ادامه دارد. در واقع از سال گذشته که خردادماه این روند را آغاز کردیم این ۱۲۹ ساختمان را به ۷۵ ساختمان رساندیم. این فرآیند نیز ادامه دارد و برنامه ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۳ پرونده این ساختمان‌های بسیار پرخطر را مختومه کنیم.

معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تصریح کرد: همزمان با بررسی این ساختمان‌های بسیار پرخطر، در خصوص ساختمانهای پرخطر که حدود ۱۸ هزار ساختمان هستند نیز به صورت هفتگی جلساتی در مناطق برگزار می‌شود و مالکان دعوت می‌شوند و توجیهات لازم و اقدامات قانونی صورت می‌گیرد. قوه قضاییه نیز در مواقعی که لازم است اقدامات قانونی انجام شود حضور دارند. در واقع بعد از حادثه پلاسکو می‌توان گفت که مصوبات شورای شهر و دستورات مدیریت شهری نیز در این خصوص بسیار جدی‌تر شد. مصوبه توسعه بهبود مصوبه پایش برخط نیز برای سازمان آتش نشانی به تصویب رسید و اجرا شد و سازمان آتش نشانی و شهرداری تهران موظف شدند که این ساختمان‌ها را شناسایی کرده و اقدامات رفع خطر را انجام دهد.

عبدولی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات ما این بود که ساختمان‌هایی که میراث گذشته بودند را شناسایی کنیم، تصریح کرد: به پیوست آن در مصوبه‌ای برخورد با این ساختمانها مشخص شد که هر کسی به دلخواه برخورد نداشته باشند و روند به این صورت بود که این ساختمان‌ها شناسایی و مراحل اخطار، تذکر دستورالعمل، پرونده قضایی، مشخص شدن مهلت قانونی براساس حکم قضایی، نصب پلاکارد، قطع انشعابات، و پلمب ساختمان انجام شود. تقریبا ۱۶ ساختمان را همان ابتدایی که کار را شروع کردیم و مالکان جدی نمی‌گرفتند پلمب کردیم و پس از آن به دلیل فشارهای اجتماعی که ایجاد شد مالکان بیش از گذشته پای کار آمدند. سازمان آتش نشانی به دنبال پلمب ساختمان‌ها نیست و در مواردی که واقعا اقدامی انجام نشده بود این اتفاق می‌افتاد، اما همانطور که گفتم مالکان پای کار آمدند و اقدامات بهتری را برای ایمن‌سازی انجام دادند و از سال گذشته تاکنون ۵۴ ساختمان ایمن‌سازی و رفع خطر شده است. تعدادی هم باقی مانده اگر دستورالعمل‌های لازم را اجرایی نکنند به سمت برخورد قانونی و پلمب نیز پیش خواهیم رفت.

وی با اشاره به حادثه سال ۹۳ در خیابان جمهوری و فوت دو خانم در این حادثه گفت: در آن زمان هیات دولت ورود کرده و ۱۱ مصوبه داشت یکی از این مصوبات این بود که ضعف قانونی در سازمان آتش نشانی را اصلاح کنیم و قرار بود با محوریت سازمان شهرداری‌ها لایحه مدیریت یکپارچه ایمنی  تدوین و در مجلس تصویب شود. تا سال گذشته این فرآیند با محوریت سازمان شهرداری‌ها و سازمان آتش نشانی شهر تهران و چند شهر دیگر کشور انجام شد اما متاسفانه بعد از ۲۰ ویرایش از دستور کار دولت خارج شد. ما دوباره موضوع را از طریق شورای شهر و شورای عالی استان‌ها پی گرفته‌ایم و در حال حاضر اصلاحیه جدید در این خصوص آماده شده است و پیگیر این هستیم که از طریق شورای عالی استان‌ها آن را به صحن علنی مجلس ببریم و بتوانیم بسیاری از خلاء‌های قانونی که درخصوص آتش نشانی است را از این طریق رفع کنیم.

تمام ساختمان‌ها مشمول دستورالعمل ضوابط آتش نشانی شده‌اند

معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تصریح کرد: در چند سال گذشته بسیاری از ساختمان‌ها از فرآیندهای آتش نشانی واهمه داشتند در صورتی که فرآیند ما برای ساختمان‌های گذشته بسیار ملایم‌تر از ساختمان‌های جدید است. ما در واقع دستورالعمل‌هایمان را به دو صورت تقسیم کردیم. تا سال ۹۹ ساختمانهای کمتر از ۵ طبقه مشمول دستورالعمل ضوابط آتش نشانی نبودند، اما برای ساختمان‌های جدیدالاحداث از اردیبهشت ماه سال ۹۹ به بعد مصوب شد که تمام ساختمان‌ها مشمول دستورالعمل ضوابط آتش نشانی شدند. بنابراین از اردیبهشت ماه سال ۹۹ اجازه ندادیم که دیگر ساختمان ناایمنی احداث شود مگر اینکه خدایی نکرده مهندس یا ناظری تخلف کند. ساختمان‌های کمتر از ۵ طبقه در شهرداری مناطق کنترل می‌شوند و بیش از ۵ طبقه نظارت مستقیم آتش نشانی در حال انجام است.

عبدولی با بیان اینکه درخصوص ساختمان‌های قدیمی نیز همین فرآیند نیز در حال انجام است، گفت: در این خصوص نیز فراخوانی اعلام کردیم و تعداد زیادی از مالکان در این خصوص مراجعه کرده و بسیاری از مشکلات رفع شد. شهرک‌هایی مانند شهرک بوعلی که با بیش از ۱۸۰۰ واحد، شهرک شهید بروجردی با ۱۵ هزار واحد مسکونی، شهرک شهید بهشتی با ۸۸۰۰ واحد، شهرک چیتگر و… وارد پروسه ایمن‌سازی شده اند. شهرک بوعلی در حال حاضر در حال ایمن‌سازی است و تاییدیه ایمنی آن همین روزها صادر خواهد شد. در شهرک شهید بروجردی نیز بیش از ۵۰ الی ۶۰ درصد کار انجام شده است.

تدوین دستورالعمل ایمنی بناهای تاریخی

وی ادامه داد: همچنین بسیاری از بناهای تاریخی برخورد با آن‌ها متفاوت است و ما در بناهای تاریخی نمی‌توانیم اقداماتی را مانند لوله کشی و… انجام دهیم و مجبور شدیم اقداماتی را انجام دهیم که هم ایمن‌سازی انجام شود و هم قدمت بنای تاریخی حفظ شود و خوشبختانه برای بسیاری از این بناهای تاریخی دستورالعمل‌هایی تدوین و ایمن‌سازی این بناها شروع شده است. در بازار تهران نیز کارگروهی برای ایمن‌سازی بازار تشکیل شد و در حال حاضر در حال انعقاد تفاهم نامه‌ای با وزارت میراث فرهنگی هستیم تا بتوانیم دستورالعملی برای سایر شهرها و کل کشور تدوین کنیم.

معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با اشاره به راه اندازی سامانه پایش برخط گفت: سامانه پایش برخط یا مانیتورینگ در واقع از سال گذشته راه اندازی شد، اما متاسفانه یک سری مشکلات داشت که در حال رفع آن‌ها هستیم براساس این سامانه فاصله بین شناسایی حریق و اعزام نیروهای آتش نشانی را به حداقل می‌رسانیم. ممکن است حریقی در ساعت ۴ صبح شروع شود و ساعت ۷ صبح که مردم به این محل‌ها می‌رسند تازه متوجه آتش سوزی شوند اما وقتی سیستم اعلام حریق به فرماندهی ما متصل باشد بلافاصله به ایستگاه آتش نشانی اطلاع داده خواهد شد. زیرساخت‌های این طرح و آیین نامه‌های آن نیز آماده شده است اتصال به سامانه نیز در چند تست انجام شده و به زودی انشالله فراگیر خواهد شد.

تهیه دستورالعمل ایمنی برای ایستگاه‌‌های قدیمی و جدیدالاحداث مترو

عبدولی همچنین درخصوص متروی تهران گفت: دستورالعمل ایمنی نیز در این خصوص آماده شده است که هم برای ایستگاههای جدید است و هم ایستگاههای قدیم. درخصوص ایستگاههای قدیمی برنامه ما افزایش ضریب ایمنی بود و براساس دستورالعمل نقشه‌ها با هماهنگی سازمان آتش نشانی کنترل می‌شود و موضوعات ایمنی در این ایستگاه‌ها پیاده می‌شود در دستورالعمل تهیه شده نیز استانداردهای روز دنیا بررسی شده است و با استانداردهای داخلی تطبیق داده شده و آماده است.انشاءالله ابلاغ خواهد شد تا بتوانند پیاده‌سازی کنند.

وی با اشاره به اجرای دستورالعمل مراکز ایمنی در مراکز درمانی گفت: در خصوص مراکز درمانی اتفاق نادری که افتاد، این است که اخذ پروانه و تمدید پروانه آنها منوط به تاییدیه سازمان آتش نشانی شده است و ساختمان‌هایی که تا سال گذشته شاید در یک الی دو مورد مشکلاتی را داشتند با این فرآیند دیگر این مشکلات وجود ندارد، اگر این فرآیند ادامه پیدا کند تا یک الی دو سال دیگر تمام مراکز درمانی که شامل کلینک ها، مطب ها، بیمارستان‌ها و… است ایمن‌سازی خواهند شد.

معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به تفاهم نامه سازمان آتش نشانی با اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: در خصوص مدارس دو بخش وجود دارد ساختمان‌های خصوصی و دولتی، ساختمان‌های دولتی از نظر بودجه و اعتبارات خیلی شرایط مناسبی ندارند، اما ما دستورالعمل‌های لازم برای این آنها را ساده‌تر گرفته‌ایم البته به این مفهوم نیست که از موضوع ایمنی آنها گذر کنیم با توجه به اینکه تعداد طبقات مدارس خوشبختانه زیاد نیست و بلندمرتبه نیستند.کمک کردیم تا دستورالعمل‌هایشان را در سه فاز پیاده کنند و سعی کردیم بیشتر به سمت موضوعات آموزش محور پیش برویم امیدواریم که زودتر این دوستان ورود کنند. اما درخصوص بخش خصوصی آموزش و پرورش انتظار داریم که خیلی جدی‌تر ورود کنند، چراکه در آموزش و پرورش مهدهای کودک و کودکان دبستانی را داریم که نیازمند مراقبت‌های خاص خود هستند و باید در شراط خاصی این کلاس‌ها برگزار شود و منتظر هستیم که انشالله اداره کل آموزش و پرورش ورود جدی به این موضوع داشته باشند.

عبدولی درباره انبارها در بازار تهران گفت: در بازار تهران نیز یکی از چالش‌های اصلی ما بافت فرسوده بازار است. سختی نفوذپذیری سازمان آتش نشانی و معابر باریک آن از مشکلات سازمان آتش نشانی شهرداری تهران بود که با افزایش شیرهای هیدرون، اصلاح سیم کشی‌های برق، ایجاد اداره ایمنی در بازار، دستورالعمل‌های جدی برای کسبه و سراهای مختلف تا حدی مرتفع شد، کمیته ایمنی مخصوص بازار نیز با حضور فرماندار تهران و نماینده قوه قضاییه و سایر دستگاه‌های ذیربط  در استانداری تهران تشکیل شد.

وی ادامه داد: عمده‌ترین مشکل ما در بازار برمی گردد به انبار کالاها و اجناس که در این زمینه به طور جدی با ورود مدیریت شهری در حال پیگیری است یکی از چالش‌های ما در بازار این بود که انبارهای بزرگ در مرکز تهران و بازار تهران شبانه مملو از کالا شده و صبح روز بعد این کالاها در کل کشور توزیع می‌شدند. این یک اقدام اشتباه است که نباید انبار کالاها در تهران باشد و باید به مقدار نیاز و مصرف روزانه در انبارهای بازار تهران نگهداری شود. در حال حاضر این موضوع توسط شهردار منطقه ۱۲ و شهردار ناحیه کنترل می‌شود و دیگر اجازه داده نمی‌شود انبار اجناس به این صورت گسترده در بازار تهران صورت بگیرد.

معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران خاطرنشان کرد: برای بازار، کارهای خوبی انجام شده اما سرعت ایمن‌سازی مورد تایید سازمان آتش نشانی نیست و باید همه پای کار بیایند. اصناف در راستای بند ۱۷ و ۳۷ قانون نظام صنفی باید به وظایف قانونی خود عمل کنند و موضوعات ایمنی را کنترل کنند که متاسفانه این کار انجام نمی‌شود. چون آیین نامه موجود نداشتیم با همکاری مرکز تحقیقات وزارت راه آیین نامه ساختمان‌های موجود را تهیه کردیم که به نشریه ۹۲۲ معروف است. انشالله کمک شود تا این آیین نامه نیز به عنوان یکی از مقررات ملی ساختمان تصویب و ابلاغ شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز