خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته تخصصی ستادهای معاینه فنی کلانشهرها:

جریمه دیرکرد دریافت معاینه فنی در قانون پیش‌بینی شود/ مردودی ۳۰ درصد خودروها در مراجعه اول

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۸۵۳

رئیس کمیته تخصصی ستادهای معاینه فنی کلانشهرها از مردودی ۳۰ درصد خودروها به علت نقص فنی در مراجعه اول به مراکز معاینه فنی خبر داد و گفت: موضوعاتی نظیر تغییر شیوه نرخ‌گذاری معاینه فنی و لحاظ کردن جریمه دیرکرد دریافت معاینه فنی در قانون می‌تواند در افزایش اثر بخشی معاینه فنی موثر باشد.

به گزارش ایلنا، شادی مالکی، مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران و رئیس کمیته تخصصی ستاد های معاینه فنی کلانشهرهای ایران ضمن حضور در سی و سومین نشست معاونان حمل‌ونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرها به تبیین مطالبات ستادهای معاینه فنی کلانشهرها در راستای افزایش اثر بخشی معاینه فنی در بحث کاهش آلودگی هوا و تصادفات پرداخت.

در ابتدای این نشست، مالکی با اشاره مختصری به تاریخچه معاینه فنی در ایران و سایر کشورها و همچنین اهم قوانین مربوطه به این صنعت خدماتی، گزارشی از مجموعه اقدامات ستاد معاینه فنی شهر تهران در راستای ماموریت سازمانی، ارتقای کیفی خدمات و بهبود کسب‌وکار با استفاده از ظرفیت موجود در مراکز معاینه فنی، ارائه کرد.

رئیس کمیته تخصصی ستادهای معاینه فنی کلانشهرها در تشریح وضعیت مراجعات خودروهای پایتخت به مراکز شهر تهران اظهار داشت: شهر تهران از بضاعت ۱۷ مرکز ثابت و ۱۵ واحد سیار مختص خودروهای سبک مشتمل بر ۶۴ خط معاینه فنی و ۱۱ خط موتورسیکلت و سه مرکز تک‌خطه معاینه فنی خودروهای سنگین برخوردار بوده و ظرفیت پذیرش سالانه حدود ۳ میلیون دستگاه خودرو را دارا است.

وی افزود: از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه، حدود یک میلیون و ۱۲۱ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده‌اند که از این تعداد، ۸۶۵ هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول است. براساس میزان مراجعات سال گذشته، تنها ۳۷ در صد از خودروهای پایتخت به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده‌اند که در مورد سایر کلانشهرها نیز بر همین منوال است.

مالکی با اشاره به مردودی ۳۰ درصد از خودروها به علت نقص فنی در مراجعه نخست در مراکز شهر تهران گفت: این درصد مردودی و تشخیص ایرادات خودروها نشان از میزان دقت و صحت در مراکز معاینه فنی شهر تهران دارد. پیشنهاد مشخص ستادهای معاینه فنی کلانشهرها این است که به‌منظور افزایش اثر بخشی معاینه فنی در کلانشهرها؛ علاوه بر تشدید نظارت بر مراکز معاینه فنی در کشور، خودروها در صورت مردود شدن در مراکز معاینه فنی کلانشهرها پس از گذشت ۱۴ روز، مجاز به اخذ معاینه در خارج از کلانشهرها نباشند. البته برای اجرای این پیشنهاد بایستی ضوابط قانونی مربوطه پیش‌بینی شود.

مالکی ضمن اشاره به مراجعه ۵۹۳ دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی شهر تهران در سال جاری بیان کرد: موتورسیکلت‌ها به رغم داشتن الزام قانونی برای دریافت معاینه فنی دوره‌ای، به مراکز مراجعه نمی‌کنند. با توجه به سهم بالای این وسایل نقلیه در آلودگی هوا و بحث تصادفات، درخواست ستادهای معاینه فنی بر این است که هر چه سریع‌تر جهت ساماندهی موتورسیکلت‌ها چاره‌اندیشی شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران با تاکید بر این که امکان فازبندی پایش موتورسیکلت‌ها وجود دارد، اظهار داشت: به عنوان مثال، در فاز نخست تنها شرایط تجهیزات ظاهری و وضعیت دود خروجی از اگزوز و پلاک کنترل شود و در فازهای بعدی شرایط سخت‌گیرانه‌تر شود. البته اجرا به این نحو نیازمند بازنگری در دستورالعمل‌های مربوطه است.

رئیس کمیته تخصصی ستادهای معاینه فنی کلانشهرها با تاکید بر این که سطح معاینه فنی در کلانشهرها بایستی با شهرهای کم‌جمعیت که مشکل آلودگی هوا ندارند، متفاوت باشد، گفت: سطح‌بندی معاینه فنی در تبصره ۲ ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی مصوب سال ۱۳۹۳ هیات وزیران تصریح شده است.

مالکی تاکید کرد: بدون تردید سطح‌بندی معاینه فنی و پایش سخت‌گیرانه‌تر آلایندگی خودروها در کلانشهرها می‌تواند در افزایش اثر بخشی معاینه فنی موثر باشد. این موضوع یکی از مطالباتی است که توسط ستادهای معاینه فنی از سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان متولی تعیین حدود مجاز آلایندگی در حال پیگیری است.

وی همچنین بازنگری در ماده ۶ قانون هوای پاک را از دیگر درخواست‌های ستادهای معاینه فنی کلانشهرها برشمرد و اظهار داشت: سن معافیت معاینه فنی خودروهای نو در قانون نیاز به اصلاح و کاهش دارد. ضمن این که که طرح توجیهی و مطالعات تطبیقی و همچنین لایحه مربوطه به مراجع تصمیم‌ساز در این خصوص توسط کمیته ستادهای معاینه فنی کلان شهرها ارسال شده است. علاوه بر این موضوعاتی نظیر تغییر شیوه نرخ‌گذاری معاینه فنی و لحاظ کردن جریمه دیرکرد دریافت معاینه فنی در قانون می‌تواند در افزایش اثر بخشی معاینه فنی موثر باشد.

براساس اعلام روابط‌عمومی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، در این نشست، معاونان حمل‌و نقل وترافیک مجمع شهرداران کلانشهرها ضمن ارائه پیشنهاداتی درباره افزایش درگاه‌های کنترلی معاینه فنی، علاوه بر مراکز تعویض پلاک، تسریع در ساماندهی معاینه فنی موتورسیکلت‌ها، تشدید نظارت بر مراکز اطراف کلانشهرها و تسهیل در دسترسی به خدمات معاینه فنی از طریق توسعه واحدهای سیار در سایر کلانشهرها، بر هم‌افزایی و همکاری تمام دستگاه‌های دارای مسئولیت در حوزه معاینه فنی در کشور تاکید کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز