خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ساز و کار اجرایی تعیین سن مرز فرسودگی وسایل نقلیه هنوز مشخص نشده/ مردودی ۲۹ درصد خودروهای سبک تهران در مراجعه اول به مراکز معاینه فنی

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۱۹۲۳

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران بیان این که ۲۹ درصد خودروهای سبک در مراجعه اول به مراکز معاینه فنی پایتخت مردود می‌شوند، گفت: متاسفانه هنوز ساز و کار اجرایی تعیین سن مرز فرسودگی عموم وسایل نقلیه که در آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک به آن پرداخته شده، مشخص نشده و این مساله روند اسقاط خودروها و سایر وسایل نقلیه فرسوده را با مشکل مواجه کرده است.

«شادی مالکی»، مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به آمار بالای فرسودگی ناوگان تاکسیرانی پایتخت، وضعیت تاکسی‌های تهران در آزمون‌های معاینه فنی چگونه است، توضیح داد: در شش‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نزدیک ۱۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه برای دریافت گواهی معاینه فنی به مراکز تحت نظر ما مراجعه کرده‌اند. تاکسی‌ها جزو ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران محسوب می‌شوند و طبق قانون، اگر سن آنها زیر ۱۰ سال باشد، باید هر شش ماه یک‌بار و در صورتی که سن آنها بالای ۱۰ سال باشد، باید در بازه‌های زمانی سه‌ماهه در آزمون‌های معاینه فنی شرکت کنند. 

وی افزود: با توجه به این که تاکسی‌ها نقش زیادی در ترددهای درون‌شهری و جابه‌جایی مسافران دارند، ایمنی تردد این وسایل نقلیه هم از نظر فنی و هم به لحاظ لزوم رفع نواقص آلایندگی از اهمیت بالایی برای شهرداری تهران برخوردار است. به همین دلیل، علاوه بر این که معاینه فنی تاکسی‌ها به صورت رایگان صورت می‌گیرد، در انجام بسیاری از تعمیرات نیز در مراکز وابسته به ستاد معاینه فنی تخفیفات قابل توجهی به تاکسی‌ها ارائه می‌شود. همچنین با توجه به این که بخش زیادی از تاکسی‌ها به عنوان سرویس مدرسه فعالیت می‌کنند، از یک ماه قبل از بازگشایی مدارس تا کنون، ۷ خط ویژه معاینه فنی در شهر تهران برای این وسایل نقلیه در نظر گرفته شده است که رانندگان می‌توانند بدون نوبت‌گیری به آنها مراجعه کنند. 

مالکی با بیان این که ۲۹ درصد خودروهای سبک در سطح پایتخت در مراجعه اول موفق به اخذ گواهی معاینه فنی نمی‌شوند، گفت: درباره خودروهای سبک چه خودرهای شخصی و چه تاکسی‌ها، هرچقدر سن آنها بیشتر می‌شود، درصد مردودی آنها در مراجعه اول به مراکز معاینه فنی به شکل محسوسی افزایش پیدا می‌کند. البته با توجه به این که اولا تاکسی‌ها تردد بیشتری در سطح شهر دارند و ثانیا میانگین سنی ناوگان تاکسیرانی تهران بسیار بالا است، بنابراین آمار مردودی تاکسی‌ها در مراجعه اول به مراکز معاینه فنی نسبت به خودروهای شخصی بیشتر است که این مساله به‌ویژه برای تاکسی‌هایی رخ می‌دهد که بیشتر از ۱۰ سال سن دارند. 

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران همچنین در پاسخ به این سوال که چه سنی به عنوان زمان رسیدن تاکسی‌ها به مرز فرسودگی تعیین شده است، عنوان کرد: متاسفانه هنوز ساز و کار اجرایی تعیین سن مرز فرسودگی عموم وسایل نقلیه که در آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک به آن پرداخته شده، مشخص نشده است. البته در این آیین‌نامه آمده است که خودروهای سواری شخصی دارای بیش از ۱۵ سال سن باید در بازه‌های زمانی نصف خودروهای دارای کمتر از ۱۵سال سن به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر هنوز ساز و کار اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک درباره تعیین سن مرز فرسودگی وسایل نقلیه ابلاغ نشده و این مساله روند اسقاط خودروها و سایر وسایل نقلیه فرسوده در سطح کشور را با مشکل مواجه کرده و در نتیجه، به تشدید آلودگی هوا در کلانشهرها دامن زده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز