خبرگزاری کار ایران

کاهش تلفات غرق‌شدگی در هفت ماهه امسال/ رشد تلفات استخرهای کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۴۵۳۰

روند کاهشی تلفات غرق شدگی طی چهار سال گذشته، در هفت ماهه سال جاری نیز تکرار شده و تعداد متوفیان آن از ۹۰۲ نفر در هفت ماهه سال گذشته به ۷۴۵ فوتی در مدت مشابه امسال رسیده است.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در هفت ماهه امسال 745 نفر بر اثر غرق شدگی در کشور جان خود را از دست دادند که از این تعداد 615 نفر مرد و 130 نفر زن بودند.

در این مدت استان های مازندران با 97، خوزستان با 75 و اصفهان با 59 فوتی بیشترین آمار تلفات غرق شدگی را داشته اند. استان مازندران در حالی بیشترین تعداد فوتی های غرق شدگی را به خود اختصاص داده که آمار تلفات آن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 36.6 کاهش یافته و از 153 فوتی هفت ماهه سال قبل به 97 فوتی در سال جاری رسیده است.

اما در مقابل استان اصفهان با رشد 40 درصدی تلفات غرق شدگی در هفت ماهه امسال مواجه بوده و به همین دلیل جزو سه استان دارای بیشترین آمار قرار گرفته است. رشد آمار غرق شدگی در این استان ناشی از افزایش آمار تلفات غرق شدگی در استخرهای کشاورزی است که عمدتا به صورت غیر مجاز و بدون توجه به استانداردهای لازم حفر می شود.

کاهش قابل توجه متوفیان غرق شدگی در تابستان

از آنجا که در فصل تابستان همواره با افزایش سفرها و تمایل به شنا مواجه هستیم در این فصل آمار تلفات غرق شدگی نیز بیش از دیگر روزهای سال است و متاسفانه تعداد بیشتری از هموطنان جان خود را به دلیل بی احتیاطی و بی توجهی به نکات و توصیه های ایمنی در اثر غرق شدگی از دست می دهند.

در تابستان امسال نیز هرچند با بیشترین آمار غرق شدگی نسبت به دیگر روزهای سال مواجه بودیم اما این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش قابل توجهی داشت و با 29.1 درصد کاهش از 556 فوتی به 394 فوتی رسید.

در این مدت؛ ماه مرداد با 159 قربانی بیشترین تعداد تلفات غرق شدگی را داشته است.

رشد مرگ های ناشی از غرق شدگی در استخرهای کشاورزی

با وجود کاهش تلفات غرق شدگی در بیشتر مکان های آبی، متاسفانه در هفت ماهه سال جاری تعداد تلفات غرق شدگی در استخرهای کشاورزی رشد 56.7 درصدی داشت و این رشد، استخرهای کشاورزی را از نظر تعداد قربانیان غرق شدگی بعد از رودخانه ها در رتبه دوم قرار داد.

در این مدت 199 نفر در رودخانه ها جان خود را از دست دادند و مطابق با هرسال رودخانه ها در صدر تعداد تلفات غرق شدگی در کشور قرار گرفت؛ آمار تلفات رودخانه ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 17.4 درصد کمتر شده است.

در هفت ماهه امسال، پس از رودخانه ها، استخرهای کشاورزی بیشترین تعداد قربانیان غرق شدگی را داشته اند. در این مدت 163 نفر (132 مرد و 31 زن)، بر اثر غرق شدگی در استخرهای کشاورزی جان خود را از دست دادند.

این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد تلفات 104 نفر بود، 56.7 درصد بیشتر شده است.

بر اساس این گزارش در هفت ماهه سال جاری، پس از رودخانه ها و استخرهای کشاورزی به ترتیب دریا با 146، استخرهای شنا با 70، کانال ها با 43، دریاچه های مصنوعی و سد با 41، حوض و حوضچه ها با 23، چاه ها با 18 و دریاچه های طبیعی با شش فوتی بیشترین تعداد تلفات غرق شدگی را داشته اند. در این مدت 36 نفر نیز در سایر مکان های آبی جان باخته اند.

کاهش آمار در چهار سال گذشته

بررسی چهار سال گذشته نشان می دهد که آمار تلفات غرق شدگی در کشور از سال 1398 تاکنون روندی کاهشی در پیش گرفته و از یکهزار و 275 فوتی در سال 1398، به یکهزار و 152 فوتی در سال گذشته رسیده است.

سازمان پزشکی قانونی کشور به مردم و هموطنان عزیز توصیه می کند که در صورت سفر به استان های ساحلی و یا حضور در هر مکان آبی، حتما نکات و توصیه های ایمنی را رعایت کنند تا این روند کاهشی همچنان ادامه یافته و تعداد تلفات غرق شدگی به حداقل ممکن برسد.

همچنین به کشاورزان و باغداران عزیز توصیه می شود که در احداث استخرهای کشاورزی حتما استانداردهای مربوط را رعایت کرده و بر اساس مجوزهای قانونی در این خصوص اقدام کنند تا شاهد کاهش بروز حادثه برای هموطنان عزیزمان در این مکان ها باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز