خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور:

طرح زنجیره ارزش راهبردی برای حل مسئله واگرایی صنعتی و کسب و کاری است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۳۴۴

وزیر کشور با بیان اینکه طرح زنجیره ارزش راهبردی برای حل یک مسئله‌ واگرایی صنعتی و کسب و کاری است، گفت: باید ثروت زایی را در انتهای زنجیره در نظر بگیریم و زنجیره‌ای را تعریف کنیم که اقتصاد ملی و محلی را توسعه دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد وحیدی وزیر کشور در سومین شورای ملی طرح توسعه زنجیره‌های ارزش و راهبردی استان‌ها که ظهر امروز با حضور نمایندگان دستگاه‌ها در وزارت کشور برگزار شد، گفت: در ابتدای هر جلسه لازم است برای پیروزی رزمندگان فلسطین دعا کنیم و شادی ارواح شهدای فلسطین دعا کنیم. 

وی با اشاره به موضوع این جلسه ادامه داد: طرح زنجیره ارزش راهبردی برای حل یک مسئله‌ای است و آن واگرایی صنعتی و کسب و کاری است. بعضا کارهایی را انجام می‌دهیم که همه آن خوب است اما وقتی از ابتدا به انتها نگاه می‌کنیم نتیجه آن مناسب نیست. به طور مثال ما در تولید بادام سوم هستیم اما در صادرات آن رتبه هجدهم را داریم. شاید یکی از دلایل آن این است که این زنجیره شکل نگرفته بنابراین این واگراهایی‌ صنعتی و کسب و کاری باید رفع شود.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: همچنین باید مشخص شود که ما در انتهای این زنجیره چه چیزی می‌خواهیم. باید هدف گذاری شفاف داشته باشیم. چون هدف گذاری نکردیم قالی ما از عرش به فرش افتاد؛ کسانی که هیچ کاره بودند در دنیا صاحب برند شدند اما ما که همه کاره بودیم الان هیچ‌کاره هستیم.

وحیدی تصریح کرد: ما باید در زنجیره ارزش بتوانیم پاسخ‌های روشنی به این موضوعات بدهیم و نتیجه آن این شود که با یک برنامه روشن مبتنی بر وضعیت‌های جغرافیا، اقتصاد و تجارت کار را پیش‌ببریم. گاهی اوقات صنعتی در یک استانی شکل می‌گیرد که مردم هیچ حسی به آن‌ندارند و آن را برای خودشان ضرر می‌دانند چراکه مردم با ین صنعت رابطه برقرار نکرده‌اند. باید مسائل بومی هر استان را ببینید و در زنجیره در نظر بگیرید، آن وقت این اقتصاد می‌تواند یک اقتصاد پویا باشد و مردم نسبت به آن اقتصاد تعلق خاطر داشته باشند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: باید ثروت زایی را در انتهای زنجیره در نظر بگیریم و زنجیره‌ای را تعریف کنیم که اقتصاد ملی و محلی و مردم را توسعه دهد. حضور مردم و نقش مردم و ترکیب مردم با اقتصاد و اجتماع می‌تواند در این زنجیره تعریف شود.

وی ادامه داد: اشتباه بزرگی است که بخش ملی برای استان‌‌ها تصمیم‌ بگیرد اینکه استان‌ها تصمیم‌گیرنده باشند درست است اما استان‌ها بدون نگاه ملی نمی‌توانند کار کنند بنابراین ترکیب این دو نگاه مهم است و باید با محوریت استان‌ها باشد اما این باید در زنجیره باشد. یکی از موضوعاتی که در اقتصاد مقاومتی مطرح هستند این است که پیوندهای راهبردی اقتصاد استان‌‌های مرزی و همجوار دیده شود و براساس این موضوع آمایش تعریف شود.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: صنعت باید ارز‌آور باشد. این امر می‌تواند تکمیل کننده خوشه‌های صنعتی هم باشد.

با اشاره به ورود وزارت کشور به این موضوع گفت: به این دلیل است که بخشی از این موضوعات در استان است و بخشی در سطح ملی است و شاید ما بتوانیم از این موضع به عنوان میاندار در خدمت عزیزان بوده و این زنجیره را دنبال کنیم و قرار نیست کار تخصصی از هیچ دستگاهی گرفته شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز