خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر در گفت‌وگو با ایلنا:

سیاست واحدی در انجام اقدامات عمرانی در سطح شهر تهران وجود ندارد/ برخی کارها به صورت سلیقه‌ای انجام شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۲۷۱۲

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا با تاکید بر این که شهرداری تهران برخی اقدامات عمرانی را به صورت سلیقه‌ای و بدون برنامه‌ریزی بلندمدت انجام می‌دهد، گفت: به نظر می‌رسد که سیاست واحدی در انجام بعضی اقدامات عمرانی در مناطق و نواحی مختلف پایتخت توسط شهرداری تهران وجود ندارد و نمی‌توان گفت که اقداماتی مثل برداشتن نرده‌ها یا تغییر شکل خیابان‌ها و پیاده‌روها براساس برنامه‌ریزی مدونی پیش می‌رود.

«سید جعفر تشکری هاشمی»، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که برخی اقدامات عمرانی نظیر برداشتن نرده‌های میانی بعضی خیابان‌ها، جمع‌آوری نرده‌های جداکننده مربوط به برخی خطوط بی‌آرتی، تعریض یا تغییر شکل بعضی پیاده‌رو‌ها و خیابان‌ها، جمع کردن برخی پل‌های عابر پیاده و ... که اخیرا توسط بخش‌های مختلف شهرداری در نقاط گوناگون پایتخت انجام شده است، چه تاثیری بر شرایط ایمنی و ترافیکی شهر تهران دارد، توضیح داد: به نظر می‌رسد که سیاست واحدی در انجام برخی اقدامات عمرانی در مناطق و نواحی مختلف پایتخت توسط شهرداری تهران وجود ندارد و نمی‌توان گفت که اقداماتی مثل برداشتن نرده‌ها یا تغییر شکل خیابان‌ها و پیاده‌روها براساس برنامه‌ریزی مدون یا رویه مشخصی پیش می‌رود.

عضو شورای شهر تهران افزود: وقتی رویه ثابتی در انجام این‌گونه اقدامات عمرانی در سطح شهر وجود ندارد، نمی‌توان این اقدامات و نتیجه انجام آنها را ارزیابی کرد؛ مثلا نمی‌توانیم بگوییم سیاست شهرداری تهران مناسب‌سازی و ایمن‌سازی پیاده‌روها است و قرار است تمام پیاده‌روها بر این اساس ساماندهی شوند، چراکه در ماه‌های اخیر اقداماتی در برخی پیاده‌روها انجام شده که ایمنی و راحتی تردد را برای عموم شهروندان از جمله معلولان دچار مشکل کرده است.

جمع‌آوری ۳۰ پل عابر پیاده کاملا مخالف با اصول ایمنی است

تشکری هاشمی با بیان این که جمع‌آوری ۳۰ پل عابر پیاده از سطح شهر از جمله مهمترین اقدامات نامناسبی است که اخیرا توسط شهرداری تهران انجام شده است، گفت: حذف برخی پل‌های عابر پیاده به‌جای مناسب‌سازی آنها یا تعمیر پله‌برقی‌هایشان، یکی از اقدامات اخیر شهرداری تهران است که کاملا مخالف با اصول ایمنی محسوب می‌شود و قطعا احتمال تصادفات عابر پیاده در سطح پایتخت را افزایش می‌دهد. این اقدام غیرکارشناسی بدون دخالت یا اخذ مشورت از نهاد تخصصی مربوطه یعنی سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران انجام شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که شهرداری برخی اقدامات عمرانی در سطح شهر را به صورت سلیقه‌ای و بدون برنامه‌ریزی بلندمدت انجام می‌دهد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد که این‌گونه اقدامات به‌جای این که براساس سیاست واحدی پیش برود، مطابق با سلیقه شهرداران مناطق یا معاونان آنها یا برخی مدیران سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری انجام می‌شود. البته بعضی از این کارها نتیجه خوبی دارد، اما در بسیاری از موارد اقدامات نامناسبی براساس این رویه‌های سلیقه‌ای انجام می‌شود.

مشکلات ناشی از احداث سلیقه‌ای رفیوژ میانی سبز در برخی معابر

تشکری هاشمی با تاکید بر این که احداث رفیوژ سبز میانی در برخی خیابان‌ها از جمله اقدامات نادرستی است که براساس رویه سلیقه‌ای موجود در شهرداری تهران انجام می‌شود، عنوان کرد: متاسفانه هزینه بسیار زیادی برای ایجاد این رفیوژها صرف می‌شود که نتیجه آن کاهش ایمنی تردد و‌ همچنین هدررفت منابع مالی است‌. البته در برخی معابر ایجاد رفیوژ میانی لازم است، ولی‌ ضرورتی ندارد که حتما بخواهیم همه رفیوژها را سبز کنیم.

عضو شهر تهران در توضیح بیشتر گفت: درختکاری یا کاشت سایر گونه‌های گیاهی در رفیوژهای میانی معابر باعث می‌شود که برای آبیاری این گیاهان به مشکل بخوریم. اگر بخواهیم این درخت‌ها را با تانکر آبیاری کنیم، مشکلات ترافیکی و ایمنی خاص خود را به همراه دارد و همچنین سیستم‌های آبیاری قطره‌ای هم که برای رفیوژها اجرا می‌شود، معمولا دچار ایراد است و باعث پرآب شدن سطح سواره‌رو و آسیب زدن به آسفالت می‌شود.

وی افزود: شاخ و برگ درخت‌هایی که در رفیوژهای میانی سبز ایجاد می‌شود، بعضا جلوی دید رانندگان را می‌گیرند یا ایمنی تردد را برای موتورسواران کاهش می‌دهند و باعث بالاتر رفتن احتمال وقوع تصادفات می‌شوند. همچنین در برخی موارد با وجود این که گذرگاه عابر پیاده در یک معبر وجود دارد، اما با احداث رفیوژ میانی سبز، راه عبور شهروندان از عرض خیابان بسته شده است، چراکه درختان به موانع بلندی بر سر راه عابران تبدیل شده‌اند.

پیمانکاران شهرداری، کارهای عمرانی را براساس تمایلات خود انجام می‌دهند 

تشکری هاشمی تاکید کرد: مواردی از این دست نشان می‌دهد که نوعی سردرگمی و روند غیرکارشناسی در انجام برخی اقدامات عمرانی در سطح مناطق و نواحی شهر تهران وجود دارد و مسئولان بخش‌های مختلف شهرداری به‌جای این که در خرج کردن پول سرعت به خرج دهند و کارها را به پیمانکارانی بسپارند که عمدتا اقدامات عمرانی را براساس تمایلات خود انجام می‌دهند، باید ابتدا با مشورت گرفتن از شورا، قواعد و ضابطه‌‌هایی را تدوین کنند که اولا هر اقدامی که در سطح شهر انجام می‌شود، مبتنی بر این قواعد باشد و ثانیا نگرش پایدار و سیاست‌گذاری واحدی در انجام این‌گونه اقدامات در مناطق و نواحی وجود داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بی‌توجهی به لزوم سیاست‌گذاری واحد در انجام اقدامات عمرانی و تداوم اجرای امور به صورت سلیقه‌ای قطعا باعث هدررفت منابع شهرداری و سرمایه‌های شهر می‌شود و حتی ممکن است با تغییر شهرداران مناطق یا دیگر مسئولان شهرداری، اجرای برخی پروژه‌ها روی زمین بماند و فقط معایب ناشی از اجرای ناقص این‌گونه پروژه‌ها نصیب شهروندان شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز