خبرگزاری کار ایران

مرتضی طلایی در گفت‌وگو با ایلنا:

برخی تذکرات اعضای شورا در راستای مناقشات سیاسی است/ شهردار بعضی اشتباهات خود را نمی‌پذیرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۱۳۷۲

نایب‌رئیس دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که یکی از انتقادات وارده به آقای زاکانی این است که او بعضی اشتباهات و نقدهای وارده به خود را نمی‌پذیرد، گفت: متاسفانه بخشی از تذکرات اعضای شورای شهر را می‌توان در راستای مناقشات داخلی درون شورا یا مناقشات بین شورا و شهرداری ارزیابی کرد؛ به نحوی که می‌توان گفت برخی گلایه‌هایی که در این دوره، اعضای شورا درباره عملکرد شهرداری مطرح کرده‌اند، اگرچه به نام منافع شهروندان بوده، اما عملا به دعواهای جناحی برخی دوستان با شهردار ربط داشته است.

«مرتضی طلایی» عضو دوره‌های سوم و چهارم و نایب‌رئیس دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران به ارزیابی عملکرد شورا و شهرداری تهران در ابعاد گوناگون در میانه راه مدیریت شهری ششم پرداخت و گفت: متاسفانه فرهنگ نامناسبی در جامعه ما وجود دارد که وقتی درباره فرد یا گروهی قضاوت می‌کنیم، مخاطبان یا خود آن اشخاص، نقدهایی را که به آن فرد یا گروه وارد می‌دانیم، به همه حوزه‌های شخصیتی آنها نسبت می‌دهند. بنابراین پیش از بیان هر نقدی درباره دوره کنونی مدیریت شهری پایتخت باید تاکید کرد که اغلب مدیران فعلی شهرداری و تمام اعضای دوره کنونی شورای شهر، انسان‌های فرهیخته، ارزشمند و توانمندی هستند و برخی اعضای شورا نظیر آقایان امانی، تشکری هاشمی و سروری، سوابق درخشان و دانش فراوانی در حوزه‌های مدیریت شهری، حمل‌ونقل و ترافیک و آشنایی با شیوه قانون‌گذاری و مسائل مهم شهر و کشور دارند. 

مدیریت شهری ششم عملکرد قابل قبول و قابل دفاعی نداشته است

متاسفانه مدیریت شهری ششم، یعنی نه شورا و نه شهرداری، عملکرد قابل قبول و قابل دفاعی نداشته است؛ یعنی این دوستان نه توانسته‌اند که انتظارات شهروندان را برآورده کنند و نه به اغلب تعهداتی که در ایام انتخابات ۱۴۰۰ به مردم تهران دادند، عمل کرده‌اند.

نایب‌رئیس دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: با وجود ویژگی‌های مثبتی که بسیاری از مدیران کنونی شهرداری و اعضای فعلی شورا دارند، اگر بخواهیم به صورت کلی عملکرد دوره فعلی شورا و شهرداری را ارزیابی کنیم، باید گفت که متاسفانه مدیریت شهری ششم، یعنی نه شورا و نه شهرداری، عملکرد قابل قبول و قابل دفاعی نداشته است؛ یعنی این دوستان نه توانسته‌اند که انتظارات شهروندان را برآورده کنند و نه به اغلب تعهداتی که در ایام انتخابات ۱۴۰۰ به مردم تهران دادند، عمل کرده‌اند؛ به نحوی که همچنان می‌توان ناکارآمدی‌های فراوانی را در شیوه اداره شهر مشاهده کرد و در این میان شورا نیز نتوانسته است در زمینه عمل به وظایف نظارتی خود و رفع دغدغه‌های اصلی شهروندان پایتخت گام بردارد. 

شاهد بروز خرابی‌های بیشتری در قطارها و پله‌برقی‌ها نسبت به گذشته هستیم

وی افزود: یکی از مهمترین وعده‌های مدیریت شهری ششم، بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی تهران بوده است، اما به جز قول‌هایی که قبلا هم مدیران شهری پایتخت در این زمینه داده بودند، در عمل نه‌تنها بهبود محسوسی در این حوزه رخ نداده، بلکه وضعیت در برخی موارد بدتر هم شده است؛ به نحوی که میزان معطل شدن مردم در ایستگاه‌های اتوبوس افزایش یافته و فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت نیز بیشتر شده است. همچنین در حوزه مترو نیز هم سرفاصله حرکت قطارها بالاتر رفته، هم ازدحام داخل قطارها بیشتر شده و هم شاهد بروز خرابی‌های بیشتری در قطارها و پله‌برقی‌ها نسبت به گذشته هستیم. همین روند در حوزه تشدید فرسودگی ناوگان تاکسیرانی نیز اتفاق افتاده و در دو سال گذشته عملا دستاورد مهمی برای بهبود شبکه حمل‌ونقل عمومی پایتخت به دست نیامده است. 

شورای پنجم از لحاظ عملکرد نسبت به شورای ششم به مراتب ضعیف‌تر بود

در دوره کنونی مدیریت شهری، دوستان ادعا می‌کنند که بودجه شهرداری بیش از ارقام مصوب شورا محقق شده است، اما آیا تهرانی‌ها تحولی را در زندگی خود با افزایش درآمدهای شهرداری مشاهده می‌کنند؟ 

طلایی با بیان این که شورای پنجم از لحاظ عملکرد نسبت به شورای ششم به مراتب ضعیف‌تر بود، خاطرنشان کرد: با وجود این که عملکرد دوستان در دوره کنونی مدیریت شهری نسبت به دوره قبلی تا حدودی بهتر شده است، اما هنوز هم ضعف‌های زیادی در شورا و شهرداری تهران مشاهده می‌شود. این در حالی است که دو سال قبل یعنی در ایام انتخابات ۱۴۰۰ یا در زمان انتصاب شهردار تهران، دوستان وعده می‌دادند که می‌توانند این ضعف‌ها را برطرف کنند، اما هنوز هم علاوه بر حمل‌ونقل عمومی، در حوزه‌هایی مثل نگهداشت شهر و آسیب‌های اجتماعی نیز شاهد ناکارآمدی‌های فراوانی هستیم. این در حالی است که در دوره کنونی مدیریت شهری، دوستان ادعا می‌کنند که بودجه شهرداری بیش از ارقام مصوب شورا محقق شده است، اما آیا تهرانی‌ها تحولی را در زندگی خود با افزایش درآمدهای شهرداری مشاهده می‌کنند؟ 

مدیران دوره کنونی چند پروژه کلان نظیر بزرگراه امام علی (ع)، تونل توحید، پل صدر و ... را به بهره‌برداری رسانده یا چه اقدام مهمی برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی و مترو انجام داده‌اند یا آیا توانسته‌اند خودشان را به رکورد احداث سالیانه حداقل ۳۰ کیلومتر مترو در پایتخت نزدیک کنند؟ 

کارهای کوچک و وظایف ذاتی شهرداری با عنوان «امید و افتخار» جشن گرفته می‌شود 

نایب‌رئیس دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اهالی پایتخت حتما خاطرشان هست که در دوره‌های سوم و چهارم مدیریت شهری، با همت شورا و شهرداری تهران، هر ماه حداقل یک تحول در شهر رخ می‌داد یا یک گام ملموس برای بهبود وضعیت پایتخت برداشته می‌شد یا یک پروژه عمرانی کلان به بهره‌برداری می‌رسید، اما در دوره کنونی، کارهای کوچکی نظیر گذاشتن چند نیوجرسی در یک بزرگراه با عنوان اصلاح هندسی معابر یا افتتاح چهار آسانسور با عنوان احداث ایستگاه متروی ویژه معلولان یا انجام برخی وظایف ذاتی شهرداری نظیر واکسیناسیون کارگران را با عنوان «امید و افتخار» جشن می‌گیرند، اما مدیران دوره کنونی چند پروژه کلان نظیر بزرگراه امام علی (ع)، تونل توحید، پل صدر و ... را به بهره‌برداری رسانده یا چه اقدام مهمی برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی و مترو انجام داده‌اند یا آیا توانسته‌اند خودشان را به رکورد احداث سالیانه حداقل ۳۰ کیلومتر مترو در پایتخت نزدیک کنند؟ 

از دوره‌های سوم و چهارم مدیریت شهری تهران، یادگارهای زیادی برای پایتخت باقی مانده است که هنوز هم شهروندان از آن نفع می‌برند، ولی در دوره کنونی مدیریت شهری، به‌ندرت شاهد اجرای کارهای اساسی و زیربنایی بوده‌ایم که مردم از آن احساس رضایت داشته باشند. 

عضو دوره‌های سوم و چهارم شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: شکی نیست که در دوره‌های سوم و چهارم مدیریت شهری نیز کارهای نمایشی زیادی انجام شد، مثلا طرحی تحت عنوان «آسمان آبی، زمین پاک» برای کاهش آلودگی هوا اجرا شد که در عمل نتیجه محسوسی نداشت یا بودجه هنگفتی برای ایجاد تحول در محلات پرآسیبی نظیر هرندی هزینه شد که آن هم ثمربخش نبود. به صورت کلی می‌توان این نقد را به دوره‌های قبلی مدیریت شهری تهران از جمله دوره‌های سوم و چهارم وارد دانست که در آن دوره‌ها نیز برخی کارهای سطحی و بدون پشتوانه علمی انجام شده که قابل نقد است، اما از دوره‌های سوم و چهارم مدیریت شهری تهران، یادگارهای زیادی برای پایتخت باقی مانده است که هنوز هم شهروندان از آن نفع می‌برند، ولی در دوره کنونی مدیریت شهری، به‌ندرت شاهد اجرای کارهای اساسی و زیربنایی بوده‌ایم که مردم از آن احساس رضایت داشته باشند. 

در دوره‌های مختلف هیچ‌گاه توجه جدی به لزوم اصلاح رفتار شهروندان نشده است

وی با بیان این که در دوره‌های مختلف مدیریت شهری تهران هیچ‌گاه توجه جدی به لزوم اصلاح رفتار شهروندان نشده است، اظهار داشت: با وجود بودجه‌های کلانی که همواره در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی در مدیریت شهری پایتخت هزینه شده است، اما به‌ندرت در شورا و شهرداری تهران شاهد ارائه یا اجرای طرح‌ها و برنامه‌هایی بوده‌ایم که به اصلاح رفتار شهروندان مثلا در حوزه رعایت هنجارهای ترافیکی یا تفکیک زباله از مبدأ منجر شده باشد. این در حالی است که در همه دوره‌های شهرداری تهران، جشنواره‌های فرهنگی و اجتماعی زیادی برگزار شده که بسیار هزینه‌بر بوده‌اند، اما کدام یک از این جشنواره‌ها توانسته است تغییری در الگوهای رفتاری شهروندان پایتخت به وجود آورد؟ 

بخشی از تذکرات اعضای شورا در ارتباط با دعواهای جناحی اما به نام منافع شهروندان بوده است

متاسفانه بخشی از تذکرات اعضای شورای شهر را می‌توان در راستای مناقشات داخلی درون شورا یا مناقشات بین شورا و شهرداری ارزیابی کرد؛ به نحوی که می‌توان گفت برخی گلایه‌هایی که در این دوره، اعضای شورا درباره عملکرد شهرداری مطرح کرده‌اند، اگرچه به نام منافع شهروندان بوده، اما عملا به دعواهای جناحی برخی دوستان با شهردار ربط داشته است. 

طلایی در پاسخ به این سوال که آیا تمام طرح‌ها و لوایح تصویب‌شده در دو سال گذشته در شورای اسلامی شهر تهران و تذکرات اعضای شورا خطاب به مسئولان شهرداری را می‌توان در راستای توجه به خواسته‌های اهالی پایتخت ارزیابی کرد؟ توضیح داد: اگرچه برخی اقدامات شورای شهر تهران در دوره کنونی نظیر تصویب بودجه ویژه برای توسعه حمل‌ونقل عمومی در راستای رفع دغدغه‌های شهروندان بوده است، ولی متاسفانه بخشی از تذکرات اعضای شورای شهر را می‌توان در راستای مناقشات داخلی درون شورا یا مناقشات بین شورا و شهرداری ارزیابی کرد؛ به نحوی که می‌توان گفت برخی گلایه‌هایی که در این دوره، اعضای شورا درباره عملکرد شهرداری مطرح کرده‌اند، اگرچه به نام منافع شهروندان بوده، اما عملا به دعواهای جناحی برخی دوستان با شهردار ربط داشته است. 

شیرینی وعده‌های انتخاباتی به کام شهروندان تهرانی ننشسته است

او ادامه داد: زمانی که فهرست ۲۱نفره اعضای دوره کنونی شهر در ایام انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شد و دوستان شخصیت‌های مختلفی را برای حمایت از این فهرست دور خود جمع کردند و تاکید داشتند که با این فهرست، شورایی تشکیل خواهد شد که می‌تواند به همه دغدغه‌های شهروندان پاسخ دهد، انتظار این بود که شاهد تشکیل شورایی باشیم که بتواند گام‌هایی اساسی برای رفع مشکلات اهالی پایتخت بردارد. اما آنچه امروز بعد از دو سال در شورای ششم مشاهده می‌کنیم، این است که شیرینی وعده‌های انتخاباتی به کام شهروندان تهرانی ننشسته است و نه خود شورا عملکرد قابل قبولی داشته و نه دوستان ما توانسته‌اند جلوی برخی ناکارآمدی‌های شهرداری را بگیرند. 

وجود نوعی دودستگی و جناح‌بندی بین اعضای شورای شهر تهران 

نمی‌توان گفت که در دوره کنونی، شخص شهردار یا مجموعه مدیران و کارکنان شهرداری و اعضای محترم شورا هیچ زحمتی نکشیده‌اند، ولی حتما ایراداتی جدی به عملکرد مدیریت شهری فعلی وارد است که نمی‌توان آنها را کتمان کرد. 

وی در ادامه گفت: با وجود این که اعضای فعلی شورای شهر تهران همگی از یک فهرست انتخاب شده‌اند، اما در همین شورا شاهد نوعی دودستگی و جناح‌بندی هستیم، به نحوی که برخی دوستان با عنوان این که در حال دفاع از منافع شهروندان هستند، نقدهای تندی را علیه عملکرد شهرداری و شخص شهردار مطرح می‌کنند و برخی دوستان نیز در همان موارد یا ساکت هستند یا در موضع دفاع از شهرداری قرار می‌گیرند. البته نمی‌توان گفت که در دوره کنونی، شخص شهردار یا مجموعه مدیران و کارکنان شهرداری و اعضای محترم شورا هیچ زحمتی نکشیده‌اند، ولی حتما ایراداتی جدی به عملکرد مدیریت شهری فعلی وارد است که نمی‌توان آنها را کتمان کرد. 

فقدان ثبات مدیریت؛ ایراد جدی دوره ششم مدیریت شهری تهران 

طلایی با تاکید بر این که فقدان ثبات مدیریت از جمله ایرادات جدی وارده به عملکرد دوره ششم مدیریت شهری تهران است، عنوان کرد: باید توجه داشت که حتی اگر یک فرد سابقه خدمت در شهرداری تهران را داشته باشد، بازهم وقتی به عنوان شهردار یک منطقه یا مدیر یک سازمان یا شرکت یا واحد تابعه شهرداری منصوب می‌شود، حداقل یک سال نیاز دارد تا با کلیت موضوعات مربوط به حوزه مدیریتی خود آشنا شود، ولی در دوره مدیریتی آقای زاکانی، شاهد آن بوده‌ایم که در بسیاری از موارد، چند ماه یک بار مسئولان ارشد شهرداری تغییر کرده‌اند و آسیب این بی‌ثباتی مدیریتی به شهروندان پایتخت وارد شده است. البته اخیرا این مساله را هم مشاهده کردیم که برخی اعضای شورا، از این نقد که کاملا به‌جاست، به عنوان یک اهرم علیه شخص شهردار استفاده کردند که این زیبنده شأن و شخصیت نمایندگان مردم تهران در پارلمان شهری نیست. 

هر حرف یا عملی که نتیجه آن افزایش رضایت شهروندان باشد، گام مثبتی تلقی می‌شود، اما هر اقدام یا صحبتی که چنین نتیجه‌ای نداشته باشد، نوعی وقت تلف کردن است.

عضو دوره‌های سوم و چهارم شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: اعضای محترم شورا باید وقت و انرژی خود را روی انجام کارها، ارائه تذکرات و تصویب طرح‌ها و لوایحی متمرکز کنند که نتیجه آن شیرین شدن کام شهروندان باشد و مردم را به نسبت به وضعیت آینده تهران امیدوار کند و رضایتمندی آنان را بالا ببرد. در واقع، هر حرف یا عملی که نتیجه آن افزایش رضایت شهروندان باشد، گام مثبتی تلقی می‌شود، اما هر اقدام یا صحبتی که چنین نتیجه‌ای نداشته باشد، نوعی وقت تلف کردن است. دوستان عضو شورا خودشان بهتر می‌دانند چه کارهایی باعث افزایش رضایت و چه اقداماتی باعث کاهش رضایت شهروندان می‌شود و بنابراین، بهتر است که اعضای محترم تمام تذکرات و اقدامات خود را با این شاخص بسنجند و اگر هم نقدی وارد می‌کنند، صرفا با هدف بهبود وضعیت خدمات‌رسانی به شهروندان باشد.  

باید شاخص‌های «انقلابی بودن» را تعریف کرد و مدیریت شهری ششم را با آن سنجید 

طلایی در پاسخ به سوالی درباره انقلابی بودن شورای ششم و کار انقلابی در این شورا اظهار داشت: پیش از پاسخ به این سوال، باید مفهوم «انقلابی بودن» را تعریف کنیم، چراکه به نظر می‌رسد در کشورمان هنوز نتوانسته‌ایم تعریف روشنی از این واژه را به مردم ارائه دهیم و نیاز است شاخص‌های انقلابی بودن تعریف شود تا هر کسی که خود را انقلابی معرفی می‌کند، شهروندان بتوانند با مقایسه عملکرد آن فرد با آن شاخص‌ها، انقلابی بودن یا نبودن آن شخص را قضاوت کنند. 

نایب‌رئیس اسبق شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: به نظر می‌رسد که باید مفاهیمی نظیر کارآمدی، سلامت مالی و پاکدستی، انتصاب مدیران براساس شایسته‌سالاری و شایسته‌گزینی و نخبه‌پروری، تلاش و فعالیت عملی برای افزایش رضایتمندی مردم و نه صرفا بسنده کردن به ارائه وعده‌ها را به عنوان شاخص‌های انقلابی بودن در نظر بگیریم و بعد مقایسه کنیم که آیا شورا و شهرداری تهران در دوره ششم توانسته‌اند به این شاخص‌ها نزدیک باشند یا خیر؟ گفتن «مرگ بر آمریکا» و عباراتی مانند آن، تنها یکی از شاخص‌های انقلابی بودن است، یعنی شرط لازم است، اما کافی نیست و برای انقلابی بودن، باید علاوه بر این که چنین شعارهایی را سرمی‌دهیم، در عمل نیز اقداماتی را انجام دهیم که نتیجه آن رضایتمندی مردم از مدیریت شهر و کشور باشد. 

وی در ادامه تاکید کرد: اگر یک مدیر یا یک مجموعه توانست هم‌زمان با این که «مرگ بر آمریکا» می‌گوید، در رفتار، گفتار و عمل خود منافع مردم را در نظر بگیرد و برای بهبود وضعیت زندگی و رفاه شهروندان گام بردارد، هم می‌توان آن مدیر و مجموعه را انقلابی دانست و هم مردم از آن مدیر یا مجموعه ابراز رضایت می‌کنند. ولی اگر بخواهیم شورا و شهرداری تهران در دوره ششم را با شاخص‌های انقلابی بودن بسنجیم، اگرچه همه این دوستان به لحاظ شخصیتی، انسان‌های خوبی هستند، ولی عملکرد قابل دفاعی نداشته‌اند و امیدواریم از دو سال فرصت باقیمانده خود حداکثر استفاده را ببرند تا رضایتمندی اهالی پایتخت را افزایش دهند. 

حادثه خلازیر یک فاجعه در تاریخ مدیریت شهری تهران بود 

امروز به عنوان کسی که آقای زاکانی را دوست دارم، متاسفانه باید بگویم که عملکرد ایشان در دو سال گذشته قابل دفاع نبوده است. 

طلایی با تاکید بر این که انتظارات از عملکرد علیرضا زاکانی در ابتدای انتخابش به عنوان شهردار تهران بسیار بیشتر از نتایجی بود که امروز بعد از دو سال سکان‌داری شهرداری پایتخت توسط او به دست آمده است، اظهار داشت: شخصا جزو اولین افرادی بودم که در «کلاب‌هاوس» در برابر انتقاداتی که به انتخاب آقای زاکانی به عنوان شهردار تهران می‌شد، از ایشان محکم دفاع کردم و تاکید داشتم که ایشان یک مدیر باتجربه است که سابقه فسادستیزی روشنی دارد و براساس شاخص‌هایی که از آقای زاکانی سراغ داشتم و ویژگی‌های فردی و عملکرد ایشان در گذشته، احساس می‌کردم که بتواند در اداره شهر تهران موفق عمل کند؛ اما امروز به عنوان کسی که آقای زاکانی را دوست دارم، متاسفانه باید بگویم که عملکرد ایشان در دو سال گذشته قابل دفاع نبوده است. 

دوستان ما مسئولیت خود را در حادثه خلازیر نپذیرفتند

یکی از انتقاداتی که به دوست عزیزم آقای زاکانی وارد است، این است که ایشان بعضی اشتباهات و نقدهای وارده به خود را نمی‌پذیرد و حاضر نیست بابت حوادثی که احتمال قصور مدیریت شهری در آنها وجود دارد، از مردم عذرخواهی کند.

نایب‌رئیس شورای اسلامی دوره چهارم شهر تهران ادامه داد: یکی از انتقاداتی که به دوست عزیزم آقای زاکانی وارد است، این است که ایشان بعضی اشتباهات و نقدهای وارده به خود را نمی‌پذیرد و حاضر نیست بابت حوادثی که احتمال قصور مدیریت شهری در آنها وجود دارد، از مردم عذرخواهی کند. مثلا در حادثه تخریب ساختمان‌های غیرمجاز خلازیر، حتما می‌شد شرایط را طوری مدیریت کرد که ۵ نفر جان خود را از دست ندهند. درست است که شهرداری اجرای این عملیات را به پیمانکار واگذار کرده، اما مسئولیت اصلی این حادثه حتما با خود شهرداری تهران است، ولی متاسفانه دوستان ما مسئولیت خود را در این حادثه نپذیرفتند و شاهد هیچ‌گونه عذرخواهی از شهروندان از سوی مدیریت شهری و شخص شهردار نبودیم. 

وی در ادامه تاکید کرد: حادثه خلازیر یک فاجعه در تاریخ مدیریت شهری تهران بود و در کارنامه دوره کنونی شهرداری ثبت می‌شود که در عملیات تخریب یک ساختمان که محوطه اطراف آن کاملا باز بود، به دلیل اشتباهاتی که مرجع قضایی باید جزئیات آن را اعلام کند، ۵ نفر کشته شدند و بعد هم دوستان از کنار این فاجعه به‌سادگی عبور کردند و حاضر نشدند اشتباه خود را بپذیرند. هنوز هم توضیحی به افکار عمومی داده نشده است که در این حادثه، کوتاهی از کدام بخش بوده و آیا قصوری در حوزه فنی یا مدیریت صحنه به وجود آمده است یا خیر. این در حالی است که در حادثه خلازیر، ۵ انسان جان باختند و حتما باید ابعاد حادثه به صورت دقیق روشن شود. 

توضیحات مسئولان شورا و شهرداری در موضوع فیش‌های حقوقی قانع‌کننده نبود 

وقتی حاشیه‌ای نظیر انتشار فیش‌های حقوقی نامتعارف پیش می‌آید، بخصوص وقتی این فیش مربوط به بستگان یا آشنایان اعضای شورا یا مدیران شهرداری باشد، بهترین کار این است که مسئولان ذی‌ربط، موضوع را به صورت کاملا صریح به مردم توضیح بدهند و در صورت لزوم از آنها عذرخواهی کنند.

طلایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع انتشار فیش‌های حقوقی دارای ارقام نامتعارف مربوط به برخی کارکنان و مدیران شورا و شهرداری تهران در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: توضیحاتی که مسئولان شورای ششم و شهرداری پایتخت درباره فیش‌های حقوقی نامتعارف دادند، قانع‌کننده نبود و این مساله، از جمله موضوعاتی است که افکار عمومی را نسبت به مسئولان دوره کنونی مدیریت شهری پایتخت بدبین کرده است. البته در دوره‌های قبلی مدیریت شهری نیز مسائلی از این دست پیش آمده و قطعا در آینده نیز حواشی گوناگونی شبیه این اتفاق رخ خواهد داد. بروز این‌گونه حواشی که برخی از آنها ممکن است به تخلفات مالی و اداری مربوط باشد، می‌تواند ناشی از غفلت یا ضعف مدیریتی باشد که باید این ضعف‌ها برطرف شوند تا از این حواشی کمتر پیش بیاید. 

عضو دوره‌های سوم و چهارم شورای شهر تهران ادامه داد: وقتی حاشیه‌ای نظیر انتشار فیش‌های حقوقی نامتعارف پیش می‌آید، بخصوص وقتی این فیش مربوط به بستگان یا آشنایان اعضای شورا یا مدیران شهرداری باشد، بهترین کار این است که مسئولان ذی‌ربط، موضوع را به صورت کاملا صریح به مردم توضیح بدهند و در صورت لزوم از آنها عذرخواهی کنند. شفاف بودن و پوزش خواستن از مردم، تنها راهکار جلب رضایت شهروندان در هنگام بروز این‌گونه حواشی است، ولی اگر ما مردم را قابل ندانیم که مسائل را به شکل صریح با آنها در میان بگذاریم، ممکن است موضوعاتی نظیر انتشار فیش‌های حقوقی به صورت کوتاه‌مدت از ذهن شهروندان کنار برود، ولی انباشته شدن این مسائل روی هم باعث می‌شود که شاهد ایجاد موجی از نارضایتی مردم نسبت به عملکرد مدیران در بلندمدت باشیم. 

باید با مردم شفاف باشیم و در صورت لزوم عذرخواهی کنیم 

نایب‌رئیس دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران در بخش پایانی صحبت‌های خود تاکید کرد: من خودم را از بچه‌های انقلاب می‌دانم و با تمام گوشت و پوست و استخوان خود حاضرم تمام دارایی‌ها و جان و مال خود را برای نظام و انقلاب و کشور بدهم، اما نمی‌توانم انکار کنم که اکنون مردم نارضایتی‌هایی از مسئولان و مدیران دارند.

وی تصریح کرد: همه ما در طول دوره مدیریتی خودمان اشتباهاتی داشته‌ایم و هیچ‌کدام از مدیران فعلی و گذشته مدیریت شهری و سایر بخش‌ها نمی‌توانند ادعا کنند که هیچ اشتباهی نکرده‌اند، ولی اگر با مردم شفاف باشیم، ایرادات خود را بپذیریم و هر جایی که لازم باشد، از آنها عذرخواهی کنیم، شهروندان خیلی زودتر از ما راضی می‌شوند و گذشت خواهند کرد، ولی اگر بخواهیم همه چیز را توجیه کنیم و اشتباهات خودمان را نپذیریم، حتما نارضایتی مردم از ما افزایش خواهد یافت. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز