خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

کشف بیش از ۲۰۷ تن مواد مخدر در ۴ ماه نخست امسال/ افزایش ۲ درصدی کشفیات و ۱۹ درصدی دستگیری‌‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۰۵۹۶

رئیس پلیس مواد مخدر فراجا از کشف بیش از ۲۰۷ تن مواد مخدر در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در این مدت شاهد افزایش ۲ درصدی کشفیات و رشد ۱۹ درصدی دستگیری قاچاقچیان در حوزه مواد مخدر بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار ایرج کاکاوند، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران گفت: یکی از مهمترین چالش‌های اجتماعی و امنیتی جهان بحث اعتیاد و قاچاق مواد مخدر است، به نحوی که براساس گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل (UNODC) در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۸۴ میلیون نفر معتاد در جهان شناسایی شده‌اند که این آمار نسبت به سال قبل از آن ۲۶ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: کشور افغانستان کماکان بزرگترین کشور تولیدکننده مواد مخدر در جهان به شمار می‌رود و در حال حاضر علاوه بر مواد مخدر سنتی، شاهد ورود شیشه از این کشور به ایران هستیم. همچنین براساس آمارهای جهانی، در سال ۲۰۲۲ کشت خشخاش در افغانستان ۳۰ درصد افزایش یافته که این افزایش منجر به تولید ۶ هزار و ۲۰۰ تن انواع مواد مخدر در این کشور شده است.

کاکاوند ادامه داد: در ۴ ماهه ابتدایی امسال، مجموعا ۲۰۷ تن انواع مواد مخدر توسط پلیس کشف شده که نسبت به سال گذشته ۲ درصد افزایش یافته است.

این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: تریاک با بیش از ۱۵۶ تن در صدر کشفیات مواد مخدر در چهار ماه نخست امسال قرار داشته است که ۶۰ نفر از عناصر اصلی قاچاق این ماده افیونی در این مدت دستگیر شده‌اند.

کاکاوند درباره آمار کلی دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر در چهار ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ نیز گفت: در این مدت ۵۲۷ باند قاچاق مواد مخدر شناسایی و منهدم شده و ۲۶۴ عنصر اصلی قاچاق مواد مخدر نیز در سطح کشور شناسایی و دستگیر شده‌اند که آمار دستگیری قاچاقچیان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد افزایش یافته است.

کاکاوند همچنین تاکید کرد: برآوردهای ما نشان می‌دهد که دستگیری‌های پلیس در طول سال ۱۴۰۱ باعث وارد شدن بیش از ۲۹ هزار میلیارد تومان خسارت به بنیان‌های مالی قاچاقچیان مواد مخدر در کشورمان شده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا درباره وضعیت ساماندهی معتادان متجاهر نیز خاطرنشان کرد: امسال افزایش ۸۵ درصدی ساماندهی معتادان متجاهر و افزایش ۲۵ درصدی دستگیری خرده‌فروشان مواد مخدر را در چهار ماهه نخست در سطح کشور شاهد بودیم.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: تقویت توان عملیاتی یگان‌های مبارزه با مواد مخدر در خشکی و دریا، توسعه و گسترش مرکز سگ‌های موادیاب، شناسایی عناصر اصلی قاچاق مواد مخدر و انجام عملیات به‌هنگام برای مبارزه با آنها از دیگر برنامه‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر در سال ۱۴۰۲ است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: عملیات حج امسال به واسطه رعایت زائران و کنترل پلیس بدون هیچ مشکلی به پایان رسید و تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر دستگیری زائران در عربستان به دلیل حمل مواد مخدر یا روان‌گردان یا داروهای مشابه گزارش نشده است.

کاکاوند همچنین ضمن ارائه هشدار به زائران حسینی (ع) گفت: تجربه سنوات گذشته نشان می‌دهد معدود افرادی از زائران عتبات عالیات ممنوعیات مواد مخدر و روان‌گردان را رعایت نمی‌کنند و بعضا مواد مصرفی را همراه خود می‌بردند که در سال های گذشته این افراد در مرزها دستگیر می‌شدند. زائران باید توجه داشته باشند که از نظر قانون و پلیس عراق، حمل برخی داروهایی که کدئین دارند، جرم است و اگر زائر عتبات عالیات با خود این داروها را به همراه داشته باشد، با او برخورد می‌شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا با بیان این که تعداد زیادی از عطاری‌ها به جرم فروش داروهای غیرمجاز (روان‌گردان) و یا مواد مخدر پلمب شده‌اند، گفت: در چهار ماهه نخست امسال بیش از ۷ میلیون و ۳۷۴ هزار و ۵۴۳ عدد قرص روان‌گردان در سطح کشور کشف و ضبط شده است.

وی در ادامه بیان کرد: در چهار ماه نخست امسال همچنین بیش از ۲۴ هزار خبر مردمی از سوی شهروندان مبنی بر شناسایی خرده‌فروشان مواد مخدر توسط پلیس دریافت شده که نتیجه آن کشف حدود ۱۸ تن مواد مخدر بوده است.

کاکاوند همچنین با اشاره به برنامه پلیس برای استفاده از پهپادها به‌منظور پایش مرزها گفت: یکی از برنامه‌های پلیس در سال جاری استفاده از پهپادها است و اقدامات خوبی برای تهیه پهپادها انجام شده است. این پهپادها در مرزهای شرقی کشور ماموریت شناسایی مواد مخدر قاچاق را دارند که در حال حاضر استفاده از آنها در دستور کار قرار گرفته است.

وی در پایان تصریح کرد: یکی از دستگیری‌های مهم امسال پلیس مبارزه با مواد مخدر، به دام انداختن یکی از عناصر اصلی قاچاق مواد افیونی در استان فارس به نام «میم» بود که در نیمه دوم تیرماه شناسایی و در یکی از استان‌های مرکزی کشور به همراه باند مربوطه دستگیر و یک تن تریاک از وی کشف شد و ۷ دستگاه خودروی سنگین و ۴ دستگاه خودروی سبک در این عملیات توقیف شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز