خبرگزاری کار ایران

سلاجقه در نماز جمعه اعلام کرد:

دیپلماسی محیط‌زیست پیشقراول دیپلماسی سیاسی است/ برگزاری کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار با حضور مقامات بیش از ۵۰ کشور جهان

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۱۲۳

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر این که دیپلماسی محیط‌زیست پیشقراول دیپلماسی سیاسی است، گفت: کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار در تاریخ ۱۸ و ۱۹ شهریور امسال با حضور مقامات بیش از ۵۰ کشور جهان در تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه امروز تهران که به مناسبت «هفته محیط‌زیست» ایراد شد، با اشاره به اهمیت حفظ محیط‌زیست، اظهار کرد: حیات انسان‌ها و همه جانداران روی کره زمین وابسته به محیط‌زیست سالم است.

وی با اشاره به پیشینه نامگذاری «روز جهانی محیط‌زیست» گفت: ما ایرانیان به دلیل برخورداری از پیشینه غنی تاریخی، فرهنگی و مذهبی خود، واجد کلیدواژه‌های زیادی در موضوع حفظ محیط‌زیست هستیم، اما متاسفانه از آنها غفلت کرده‌ایم. این در حالی است که کشورهای دنیا برای ما خط‌کش و قانون‌های محیط‌زیستی مبتنی بر خواست‌های خود تعیین می‌کنند.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به آیات کلام وحی مبنی بر لزوم حفاظت از کره زمین و منابع طبیعی آن، تصریح کرد: عقل سلیم حکم می‌کند که به عمران و آبادانی طبیعت بپردازیم و ارکان حیات و زندگی خود را حفظ کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه با اشاره به عملکرد دو ساله دولت مردمی و انقلابی در بخش محیط‌زیست، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری، محیط‌زیست را مساله درجه یک کشور عنوان کردند و ریاست محترم جمهوری هم از آن به حقوق عامه تعبیر کرده و توسعه را فرع بر محیط زیست دانسته‌اند.

وی با اشاره به تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه در این دولت، کلنگ هیچ پروژه‌ای بدون داشتن مجوز محیط‌زیستی بر زمین نخواهد خورد، گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست در دولت سیزدهم با رویکرد مردمی کردن محیط زیست بر مبنای اصل ۵۰ قانون اساسی، دست نیاز به سوی مردم دراز کرده است تا با مشارکت همگانی، زمینه حفظ و حراست از محیط‌زیست کشور فراهم شود.

سلاجقه، تاسیس بیش از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست در سراسر کشور را اولین دستاورد دولت مردمی و انقلابی برای ایجاد یک شبکه مردمی و اجتماعی در حوزه محیط‌زیست برشمرد.

معاون رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای مدیریت پسماند، تهیه طرح جامع 4 ساله برای ساماندهی پسماند سراوان گیلان را از جمله مهمترین این اقدامات توصیف کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه به موضوع تغییر اقلیم پرداخت و با یادآوری پیامدهای گسترده تغییرات اقلیمی بر کاهش منابع آب، گرمایش جهانی زمین و آلایندگی منابع آب، خاک و هوا تاکید کرد: هم‌اینک یک طرح جامع برای کاهش آلایندگی صنایع در دست اجراست و به صورت هفتگی، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب صنایع در سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود.

وی، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام‌شده، امسال شاهد کاهش توفان‌های گرد و غبار در مقایسه با پارسال هستیم. ضمن این که بحث احیای تالاب‌ها هم به جد دنبال می‌شود که نمونه مشخص آن، احداث تونل انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه است.

سلاجقه، دیپلماسی محیط‌زیست را پیشقراول دیپلماسی سیاسی در کشور خواند و گفت: پارسال کنفرانس منطقه‌ای گرد و غبار به میزبانی تهران برگزار شد و موفقیت این کنفرانس باعث شد که سازمان ملل متحد، برگزاری کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار در سال جاری را به کشورمان واگذار کند. این کنفرانس ۱۸ و ۱۹ شهریور امسال با حضور مقامات بیش از ۵۰ کشور جهان برگزار خواهد شد.

وی در پایان از خطبا و ائمه جمعه و جماعات سراسر کشور خواست که بحث اهمیت مشارکت در حفظ محیط‌زیست را برای جامعه تبیین کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز