خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست:

در مقابل همه متخلفان «محیط ایست» هستیم/ از اصول خودمان ذره‌ای عدول نمی‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۶۰۵۶

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر این که ما از اصول خودمان ذره‌ای عدول نمی‌کنیم، چون پست و مقام برای ما هیچ جایگاهی ندارد، گفت: پیش از این اصطلاحات نامناسبی درباره محیط‌زیست استفاده می‌شد، ولی ما بارها اعلام کرده‌ایم که «محیط ایست» هستیم، اما در مقابل همه متخلفان و متعرضان به محیط‌زیست و کسانی که می‌خواهند منابع حیاتی کشور را با مشکل مواجه کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی سلاجقه در مراسم تجلیل از محیط‌بانان نمونه کشوری که صبح امروز به مناسبت «هفته ملی محیط‌زیست» و «روز ملی محیط‌بان» در سالن اجتماعات حرم مطهر امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند که محیط‌زیست یک مساله درجه دوی کشور نیست و ربطی به این دولت و آن دولت ندارد و همه دولت‌ها باید در حفظ محیط‌زیست کوشا باشند. 

وی افزود: اکنون محیط‌زیست برای تمام جهان در یک شرایط حاد قرار دارد و در کشور ما نیز همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تاکید کرده‌اند، محیط‌زیست باید به عنوان یک مساله درجه یک تعریف شود. در بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از شاخص‌های اساسی حکمرانی خوب، حفظ محیط‌زیست است. 

تنها در قانون اساسی سه کشور، یک اصل درباره محیط‌زیست وجود دارد

سلاجقه یادآور شد: در کشور ما خوشبختانه اصل ۵۰ قانون اساسی، وظیفه حفظ محیط‌زیست را به دولت‌ها و عموم آحاد جامعه واگذار کرده است. این اصل بسیار مترقی است و تنها سه کشور در جهان هستند که در قانون اساسی آنها، اصلی درباره حفظ محیط‌زیست وجود دارد. 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: در کشور ما مبتنی بر اصل ۵۰ قانون اساسی، اسناد بالادستی گوناگونی در راستای حفظ محیط‌زیست تدوین شده است که از جمله آنها می‌توان به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط‌زیست اشاره کرد که کاملا مترقی است. 

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: در دولت مردمی و انقلابی سیزدهم، حفظ محیط‌زیست به عنوان یک اصل تعریف شده است و دولت برنامه‌هایی تحولی در همه ابعاد دارد که در همین راستا سازمان حفاظت محیط‌زیست برنامه تحولی خود را تدوین کرده است که در همین هفته در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد. 

در دولت سیزدهم هیچ طرحی بدون مجوز محیط‌زیستی کلنگ‌زنی نمی‌شود 

سلاجقه با تاکید بر این که دولت سیزدهم نسبت به لزوم حفظ محیط‌زیست با تمام توان به عنوان یک اصل اعتقاد دارد، عنوان کرد: در دولت‌های قبل با توجه به ظرفیت‌های اقلیمی و طبیعی که در کشور وجود داشت، معضلات محیط‌زیستی هنوز حاد نشده بود، اما اکنون شرایط خاصی در محیط‌زیست کشور وجود دارد و به همین دلیل، باید در تمام برنامه‌ها در حفظ محیط‌زیست کوشا باشیم. 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی شرایط اقتصادی کشور، ما را به سمتی سوق می‌دهد که شاید بخواهیم حریم و حرمت محیط‌زیست را در برخی موارد رعایت نکنیم، اما در دولت سیزدهم همان‌طور که رئیس‌جمهور تاکید کرده‌اند، توسعه فرع بر محیط زیست است و میثاق ما در هیات دولت این است که کلنگ هیچ طرحی بدون دریافت مجوزهای محیط‌زیستی به زمین نخورد. 

دستور رئیس‌جمهور برای تعیین تکلیف طرح‌های فاقد مجوز محیط‌زیستی 

معاون رئیس‌جمهور اظهار داشت: از گذشته طرح‌های روی زمین مانده‌ای در بخش‌های عمرانی وجود داشت که مجوز محیط‌زیستی نداشتند. درباره این طرح‌ها قرار شده است که با دستور رئیس‌جمهور یک غربالگری صورت گیرد تا مشخص شود کدام یک باید ادامه پیدا کند و کدام یک باید متوقف شود. این غربالگری توسط کمیته سه نفره‌ای که رئیس‌جمهور تعیین کرده است، شامل معاون حقوقی رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تعیین تکلیف خواهند شد. 

وی با تاکید بر این که مجموعه محیط‌زیست کشور روی ریل مناسبی افتاده است، عنوان کرد: پیش از این اصطلاحات نامناسبی درباره محیط‌زیست استفاده می‌شد، ولی ما بارها اعلام کرده‌ایم که «محیط ایست» هستیم، اما در مقابل همه متخلفان و متعرضان به محیط‌زیست کشور و کسانی که می‌خواهند منابع حیاتی کشور را با مشکل مواجه کنند. 

سلاجقه تاکید کرد: ما از اصول خودمان ذره‌ای عدول نمی‌کنیم، چون پست و مقام برای ما هیچ جایگاهی ندارد و حفظ محیط‌زیست رسالتی است که برعهده ما گذاشته شده و باید براساس قدرتی که در اختیار ما قرار داده شده است، از سرمایه کشور، نظام و انقلاب و کیان محیط‌زیست کشور دفاع کنیم. 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: در حال حاضر تلورانس‌هایی در شرایط اقتصادی کشور وجود دارد که امیدواریم با تمام رایزنی‌های داخلی و خارجی و برنامه‌هایی که دولت در دست اجرا دارد، به یک ثبات اقتصادی برسیم. اما در تمام شرایط، اعضای هیات دولت و وزرای محترم دغدغه محیط‌زیست را دارند و در هر اقدامی که می‌خواهند انجام دهند، مسائل محیط‌زیستی را در نظر می‌گیرند. 

لایحه تغییر اقلیم آماده ارائه به هیات دولت است 

سلاجقه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع تغییر اقلیم پرداخت و گفت: این روزها تغییر اقلیم تمام ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده است که علت اصلی بروز آن نیز این است که انسان در بهره‌برداری‌های خود از طبیعت، ضوابط محیط‌زیستی را رعایت نکرده است. کره زمین هم به صورت طبیعی فعل و انفعالاتی دارد که به نوعی نسبت به تخریب محیط‌زیست واکنش نشان می‌دهد و تغییر اقلیم نمونه بارزی از این واکنش‌هاست. 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: متاسفانه ما در طول سالیان گذشته از کره زمین به نحو مطلوب بهره‌برداری نکردیم و کاربری‌های مشکل‌سازی داشتیم. در کشور خودمان نیز به دلیل برخی مسائل سیاسی و اقتصادی ضربه‌هایی را به محیط‌زیست وارد کرده‌ایم که اکنون برای ما مشکل‌ساز شده است. البته تغییر اقلیم یک پدیده جهانی است که بر تمام جهان تاثیرگذار است، ولی ما از این پدیده بیشتر لطمه دیده‌ایم، چون اصولی را که قبلا باید برای سازگاری با تغییرات اقلیمی رعایت می‌کردیم، رعایت نکرده‌ایم. 

معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: اکنون بخشی از حیات کشور بر اثر تغییرات اقلیمی در مخاطره قرار گرفته و وظیفه دولت و تک‌تک آحاد جامعه این است که اصول سازگاری با پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم را رعایت کنیم. در همین راستا لایحه تغییر اقلیم را در سازمان حفاظت محیط‌زیست آماده کرده‌ایم و به‌زودی آن را برای هیات دولت می‌فرستیم. البته باید این کار زودتر انجام می‌شد، اما اکنون هم دیر نیست و از همه دستگاه‌ها درخواست می‌کنیم که خودشان را برای اجرای تکالیفی که در حوزه تغییر اقلیم برعهده دارند، آماده کنند. 

محیط‌بانان محدودیت‌های کشور را درک می‌کنند 

رئیس سازمان محیط‌زیست همچنین به مشکلات محیط‌بانان نیز اشاره کرد و گفت: محیط‌بانان کشور، دلاوران گمنامی هستند که فعالیت‌های آنها کمتر دیده می‌شود، اما نقش مهمی در حفظ محیط‌زیست کشور دارند. محیط‌بانان با وجود همه مشکلاتی که دارند، محدودیت‌های کشور را درک می‌کنند، البته ما هم سعی می‌کنیم از نظر وضعیت معیشتی و تجهیزات و امکاناتی که مورد نیاز محیط‌بانان است، شرایط مناسب‌تری را برای آنها فراهم کنیم. 

وی در پایان تصریح کرد: ما از نظر عِده و عُده نمی‌نالیم، اما اگر قرار باشد به اهداف بزرگ کشور در حوزه محیط‌زیست برسیم، باید امکانات و نیروهای انسانی بیشتری در اختیار ما قرار گیرد.

گفتنی است، در این مراسم سید حسین خمینی، یادگار امام (ره)، سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور و جمعی از محیط‌بانان، کارکنان و مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست حضور داشتند و در بخشی از برنامه از تعدادی از محیط‌بانان نمونه کشوری تجلیل شد. 

در مقابل همه متخلفان «محیط ایست» هستیم/ از اصول خودمان ذره‌ای عدول نمی‌کنیم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز