خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

پیگیر دریافت مجوز شغل پاره وقت برای دانشجویان غیرایرانی هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۷۶۴۷

، تحقیقات و فناوری گفت: وقتی از مرز دو کشور، دانشمند و دانشجو و تاجر عبور کند، سرباز عبور نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، "محمدعلی زلفی‌گل" وزیر علوم،  تحقیقات و فناوری با حضور در نخستین جشنواره جذب دانشجویان بین‌المللی در ایران گفت: بحث اولویت‌های پنجگانه وزارت علوم بارها مطرح شده است؛ اولویت‌های ما مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، آموزش و پژوهش هدفمند، شاگردپروری و نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری است.

وزیر علوم تاکید کرد: بخشی از اولویت اول دیپلماسی علمی است که به تبادل دانشجو و استاد مربوط می شود. به همین دلیل توجه ویژه ای را به بحث دیپلماسی علمی و بخش های مختلف آن داریم و سعی می کنیم سیاستگذاری در وزارت علوم طوری باشد که ضمن محقق کردن این دیپلماسی آن را ترغیب و گسترده کند.

زلفی‌گل تاکید داشت: رعایت اخلاق دیپلماسی علمی نیرویی پیشران در این راه است‌. رعایت اخلاق دیپلماسی علمی یعنی شرط ورود و خروج دانشجویان و دانشمندان  را تسهیل کنیم که سردار ذوالقدر در این راستا هماهنگی لازم را داشتند، اما کافی نیست. وزارت خارجه همکاری داشته، اما انتظار تسریع داریم.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: بحث اخلاق دیپلماسی علمی یعنی میزبانی شایسته بودن و در تامین امکانات آزمایشگاهی، ورزشی، رفاهی و... برای دانشجویان باید نهایت تلاش را کرد و حرمت ویژه به میهمانان خود قائل شویم. خواهش من این است که رئیس سازمان امور دانشجویان همانطور که از شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز موسسات جذب دانشجو را گرفت، بحث اخلاق دیپلماسی علمی را هم در دستور کار قرار دهد و شیوه نامه‌ای برای آن داشته باشیم که روسای دانشگاه‌ها بر اساس این شیوه نامه بحث خوابگاه و امکانات لازم را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کنند و نه تنها خود رئیس که سایر کارکنان دانشگاه‌ها نیز این اخلاق دیپلماسی علمی را رعایت کنند.

وزیر علوم در ادامه گفت: در جمهوری اسلامی اعتقاد داریم وقتی از مرز بین دو کشور دانشمند و دانشجو و تاجر عبور کند، سرباز عبور نخواهد کرد پس ما به تبادل علم و تجارت به عنوان بحثی امنیتی هم نگاه می کنیم همچنین این امر تفاهم و تعامل فرهنگی هم هست. وقتی احترام به فرهنگ مورد توجه باشد، منافع ملی و مشترک ما تامین می‌شود. توجه به مشترکات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی باعث می شود ضمن تبادلات، در راستای امنیت ملی همسایگان نیز همکاری کنیم. 

او تصریح کرد: بحث دیگر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است‌ یعنی باید تلاش کنیم در قلب مردمان دیگر نفوذ پیدا کنیم و به ما علاقه داشته باشند و ما را به رسمیت بشناسند و امروز این کار از طریق علم و دانش انجام می شود.

وزیر با بیان اینکه امروز از طریق دانشگاه و علم کشورگشایی رواست، افزود: وقتی علم و محصول فناوری یک کشور زندگی را برای مردمی تسهیل کرد، خود به خود به مردم آن کشور احترام می گذارند چراکه زندگی را برای سایر مردمان آسان کرده است. پس هر سرمایه گذاری در این بحث، سرمایه گذاری در راستای افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی است. نباید نگاه مادی صرف به بحث پذیرش دانشجوی خارجی کنیم. نگاه ما باید افزایش سرمایه اجتماعی باشد و در این نگاه میزبانی کردن ما متفاوت می شود.

زلفی‌گل افزود: پیگیر هستیم برای دانشجویان غیرایرانی مجوز شغل پاره وقت بگیریم. باید دست به دست هم دهیم تا با تعامل متقابل همه بخش های مرتبط به دیپلماسی علمی به اهداف نزدیک شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز