خبرگزاری کار ایران

خودروسازان به ازای تولید هر ۴ دستگاه ملزم به اسقاط یک خودروی فرسوده شوند

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۷۳۶۸

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با ارسال نامه‌ای به علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر لزوم رسیدگی به وضعیت آلودگی هوا، خواستار الزام خودروسازان به ارائه گواهی اسقاط خوردوی فرسوده به ازای تولید هر 4 دستگاه خودرو شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، رئوس موضوعات مطروحه از سوی پیرهادی در این نامه مشتمل بر لزوم ارائه برنامه زمانی جهت ارتقای سطح مجاز استاندارد آلایندگی برای کلیه وسایل نقلیه تولید داخلی، اجرای تبصره 2 ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو در خصوص الزام خودروسازان به ارائه گواهی اسقاط به ازای تولید هر 4 دستگاه خودرو، لزوم کنترل و مدیریت انتشار بخارات بنزین در جایگاه های سوخت و اجرای مرحله دوم طرح کهاب و اجرای قوانین در خصوص نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران همچنین از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواست تا پاسخگوی شهروندان در قبال روی زمین ماندن این موارد باشد.

متن کامل نامه مهدی پیرهادی خطاب به علی سلاجقه به شرح زیر است: 

«همانگونه که مستحضرید امسال نیز مطابق سنوات گذشته با فرارسیدن فصل پاییز شاهد افزایش در شاخص آلاینده های هوا هستیم، به طوری که متاسفانه در طی دو هفته اخیر شهروندان تهرانی بصورت ممتد در معرض هوای آلوده و پیامدهای ناشی از آن قرار داشته اند. در چنین شرایطی علاوه بر اختلال در جریان طبیعی زندگی و بروز چالش های جبران ناپذیر اقتصادی-اجتماعی، سبب افزایش روز افزون نارضایتی و مطالبات به حق شهروندان شده است. نظر به این که نظارت و پایش کمی و کیفی قانون هوای پاک و سایر اقدامات مرتبط با کاهش آلودگی هوا، از وظایف ذاتی آن سازمان می باشد و با عنایت به جایگاه نظارتی شورای اسلامی شهر تهران به نمایندگی از شهروندان عزیز تهرانی، برخی از مفاد قانونی که از منظر تاثیرگذاری بر کاهش آلودگی هوا جزو اهم موارد قانونی بوده، لیکن تا کنون اقدامات اجرایی مطلوبی را در پی نداشته است، به منظور استحضار و صدور دستور پیگیری به شرح ذیل ایفاد می کند: 

1. ماده 4 آئین نامه فنی ماده 2 قانون هوای پاک، حداقل سطح مجاز استاندارد آلایندگی را برای وسایل نقلیه تولید داخلی و وارداتی تعیین نموده است. در بدو امر در سال 1397 تصویب گردید که کلیه خودروهای تولید داخلی و وارداتی از ابتدای سال 1401 می بایست دارای استاندارد آلایندگی یورو6 باشند. در اواخر سال گذشته هیات محترم دولت اصلاحیه ای در خصوص این ماده تصویب نمود (مصوبه شماره 165642/ت58884ه مورخ 1400/12/18) که بر اساس آن الزام استاندارد آلایندگی یورو6 برای خودروهای تولید داخلی حذف گردید. به فاصله کمتر از 9 ماه هیات دولت مصوبه دیگری (مصوبه مورخ 1401/09/09) در این خصوص ارائه نمود که طی آن الزام استاندارد آلایندگی یورو6 برای کلیه خودروهای وارداتی بنزینی و دیزلی نیز حذف شده و به این ترتیب حداقل سطح مجاز آلایندگی برای خودروهای بنزینی وارداتی برابر یورو5 و برای کلیه خودروهای دیزلی وارداتی نیز برابر EEV خواهد بود. این مصوبات در خصوص اصلاح آئین نامه فنی ماده 2 قانون هوای پاک به نوعی عقبگرد در الزامات آلایندگی خودروها است، لذا از آن سازمان انتظار می رود تا با تصویب هرگونه اصلاحاتی از این قبیل در قوانین کشور مخالفت نموده و برای ابطال آنها پیگیری موثری صورت دهد که حداقل در این موارد چنین اقدامی مشاهده نشد.

2. در تبصره 2 ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت در کشور مکلف شده اند که در ازای تولید هر 4 دستگاه خودرو یا موتورسیکلت، حسب مورد گواهی اسقاط یک دستگاه خودرو یا موتورسیکلت معادل را جهت دریافت مجوز شماره گذاری ارائه نمایند. این تبصره در جهت کمک به خروج ناوگان فرسوده و اسقاط آنها تدوین شده و کمک شایانی به این موضوع می نماید. اما با پیشنهاد وزارت صمت و موافقت آن سازمان الحاقیه ای به این تبصره اضافه شد که براساس آن تولیدکنندگان در صورت اخلال در شماره گذاری به واسط کمبود گواهی اسقاط می توانند با پرداخت مبلغی نسبت به اخذ مجوز شماره گذاری اقدام نمایند و این مجددا به رکود بازار اسقاط خودروهای فرسوده دامن خواهد زد.

3. انتشار بخارات بنزین از جایگاه های عرضه سوخت یکی از مهمترین عوامل آلودگی هواست، یکی از مهمترین راهکارهای جلوگیری از انتشار این ترکیبات اجرای طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین)  است. در ایران اقدامات مربوط به اجرای آن از سال 1385 و همزمان با پیمان کیوتو شروع شد اما تا کنون از مجموع بیش از 30 انبار سوخت در کشور کمتر از 10 عدد از آنها درحال اجرای طرح کهاب هستند. از حدود 12هزار تانکر حمل سوخت در کشور نیز حدود 70 درصد هنوز به الزامات طرح کهاب مجهز نشده اند. در جایگاه های توزیع سوخت نیز بخش دوم این طرح که تجهیز نازل هاست به هیچ وجه عملیاتی نشده است. به این ترتیب می توان گفت درصد زیادی از طرح کهاب در کشور پس از 13 سال هنوز به اجرا در نیامده است.

4. نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش انتشار آلاینده های هوا می باشد ، با این حال متاسفانه روند نوسازی این ناوگان سال هاست که متوقف شده و خودروهای کمی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی کشور شده اند؛ از زمان تصویب قانون هوای پاک تاکنون کمتر از 20هزار تاکسی نوسازی شده اند که رقم بسیار ناچیزی است . مزید استحضار حدود 200هزار تاکسی فرسوده در کشور در حال تردد هستند که از این میان حدود 40هزار تاکسی فقط در شهر تهران تردد دارند. همچنین در بخش اتوبوسهای درون شهری نیز فقط مجموعاً کمتر از 1000 دستگاه نوسازی شده اند که عدد بسیار پایینی است. برای درک بهتر این موضوع باید به این نکته توجه کنیم که فقط در تهران بیش از 5هزار دستگاه اتوبوس فرسوده وجود دارد. در سال های گذشته شهرداری تهران از محل اعتبارات خود بودجه مناسبی را برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی صرف نموده، اما بدون کمک دولت اقدام مطلوب و اثرگذاری در این حوزه قابل انجام نیست. براساس قانون بودجه سال 1401 چیزی در حدود 460 میلیارد تومان از جانب دولت برای کمک به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی غیرریلی درنظر گرفته شده که رقم بسیار ناچیزی است. بنابراین از آن سازمان محترم انتظار می رود که پیگیری موثری برای تأمین و تخصیص بودجه مطلوب و اثرگذار از جانب دولت برای کمک به افزایش سرعت نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص برای شهر تهران صورت پذیرد و این مهم در لایحه بودجه 1402 لحاظ گردد.

وفق موارد مطروحه، خواهشمند است دستور فرمائید پیگیری موثر و شایسته ای در راستای اجرای تمامی احکام مندرج در قانون هوای پاک، بالأخص موارد مذکور از جانب آن سازمان صورت پذیرفته و از اهرم های نظارتی در دسترس برای تحقق این موارد استفاده گردد. لذا مورد امتنان است؛ دستور فرمائید نتیجه اقدامات صورت گرفته را جهت تنویر افکار عمومی به کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ارسال نمایند.» 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز