خبرگزاری کار ایران

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

۵۰ درصد معتادان شاغل هستند و دغدغه اشتغال ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۷۷۷۸

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۵۰ درصد معتادان شاغل هستند و دغدغه اشتغال ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره ایده راه‌اندازی دفتری برای خیرین در ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ایجاد دفتری مستقیم برای رسیدگی با محوریت پیشگیری و امورات خیرین ضروری است. اسمش را هم بعدا تعیین می‌کنیم تا همکاری‌ها را بیشتر کند. این دفتر قرار است محل و ماوا حضور خیرین باشد.

او در ادامه بااشاره به ضرورت بهره برداری از کمک خیرین توضیح داد: سوال این است که چرا ناگزیریم از مشارکت‌های مردمی استفاده کنیم؟ این نشست که نامش یاریگران زندگی است خلاصه‌اش این است که یاریگران یعنی همه به هم یاری برسانیم تا آن‌ها که معتاد شدند را به جامعه برگردانیم و آن‌هایی که معتاد نیستند به این بلا دچار نشوند و این دو امر یعنی پیشگیری و کمک به معتادان محقق نمی‌شود جز با حضور و کمک خیرین.

مومنی افزود: این تنها راهکار است و جز این راهی وجود ندارد. ما در کنار کشوری هستیم که ۹۵ درصد تریاک دنیا را تامین می‌کند. در بیست سال گذشته تولید مواد مخدر در افغانستان ۵۰ برابر شده، اقتصادش نابود شده، امنیتش نابود شده و زمین‌های زیر کشت آن را با بذرهای پر بازده گسترش داده اند. این بحث جدی است و بحث از ۵۰ برابر شدن سطح زیرکشت است. از سوی دیگر شاید تصور کنند که در افغانستان مواد مخدر تولید و توزیع می‌شود اما در دهه اخیر بالعکس است و فناوری تولید مواد مخدر از کشورهای دیگر به افعانستان می‌آید و دوباره به همه جا توزیع می‌شود یعنی جریان دوسویه است و این موارد گزارش رسمی سازمان ملل است.

مومنی خاطر نشان کرد: هم تولید مواد در افغانستان داریم هم فناوری تولیدش از غرب می‌آید و ما با پدیده بسیار پیچیده‌ای روبه رو هستیم. مقابله سرجای خودش است، اما ما فکر می‌کنیم در سالهای گذشته درست عمل کرده‌ایم ولی در حوزه فرهنگی، پیشگیری و کارآفرینی در دهه‌های اخیر غفلت شده است نه اینکه مسیر درست نباشد اما یک مولفه ما را به نتیجه نمی‌رساند. بخشی از انتظارها از حاکمیت این است که مواد مخدر وارد نشود که استفاده نکنند این انتظار به حق است اما آیا ممکن است؟ زمانی ممکن می‌شود که به پیشگیری هم توجه کنیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: شاید تصور شود دلیل اصلی اعتیاد نداشتن شغل است که تا حدی درست است، اما آمارها می‌گوید ۵۰ درصد معتادان شاغل هستند یعنی دغدغه اشتغال ندارند.

او افزود: بهترین کار این است که اقدام پیشگیرانه و آگاهی بخشی کنیم و راهکار اصلی همین است تا کسی به این سمت نرود. اینجاست که کار دولت به تنهایی نیست. هیچ دولتی به تنهایی نمی‌تواند کنترل کند. دولت می‌تواند تسهیلات ایجاد کند و اینکه خیرین در این راه در پیج و خم اداری گرفتار شوند گریه‌آور است اما همه باید یاری کنیم که کسی به سمت مواد مخدر نرود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز