خبرگزاری کار ایران

نخستین جلسه شورای «پناهگاه حیات وحش میانکاله» تشکیل شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۷۱۰۲

نخستین جلسه شورای راهبری «پناهگاه حیات‌وحش، ذخیره‌گاه زیستکره و تالاب میانکاله» تشکیل شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، حسن اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در نخستین جلسه شورای راهبری « پناهگاه حیات‌وحش، ذخیره‌گاه زیست‌کره و تالاب میانکاله » با اشاره به این‌که مناطق حفاظت‌شده در میان چند استان مشترک است و این مناطق غالباً تحت مدیریت یکپارچه قرار دارند، اظهار داشت: حفاظت بعضی از این مناطق به لحاظ حساسیت‌های ویژه محیط زیستی و با دارا بودن تنوع زیستی خاص زیستی با چالش‌های بیشتری مواجه می‌شود. بر این اساس از چند سال قبل «شورای راهبری» متشکل از چند استان که بر یک منطقه سهم دارند، تشکیل شد و موجب تخصیص ردیف اعتباراتی خاص برای «پارک ملی گلستان» شد.

 وی ادامه داد: دومین منطقه‌ای که یک «شورای راهبری» برای آن تشکیل شد، «پناهگاه حیات‌وحش میانکاله» است. یک‌پنجم کل پرندگان آبزی و کنار آبزی کشور در تالاب «بین‌المللی میانکاله» سرشماری می‌شود و بر این اساس به لحاظ تنوع محیط زیستی، این تالاب به‌عنوان نقطه اوج تنوع پرندگان مهاجر محسوب می‌شود و با همین رویکرد در «شورای راهبری» تشکیل شد و مدیریت یکپارچه‌ای برای «پناهگاه حیات‌وحش میانکاله» واقع در محدوده دو استان مازندران و گلستان و با نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست شکل گرفت.

وی با اشاره به این‌که اساسنامه تشکیل شورای راهبری «پناهگاه حیات‌وحش میانکاله» نیاز به بازنگری و تغییرات دوباره دارد، گفت: اساسنامه تشکیل شورای راهبری «پناهگاه حیات‌وحش میانکاله» با رویکرد بهره‌گیری از ظرفیت‌های داوطلبانه و مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی با اولویت جوامع محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد به مدت دو سال با همگرایی ویژه‌ای و با  اختصاص ردیف بودجه مستقل برای احیای «تالاب میانکاله» به استان‌های مازندران و گلستان تهیه و ابلاغ‌شده است.

اکبری با بیان این‌که در سال گذشته به دلیل بیماری بوتولیسم ۵۰ هزار تلفات پرندگان مهاجر در تالاب «میانکاله» داشتیم اما در سال جاری خوشبختانه شاهد هیچ‌گونه تلفانی نبودیم، گفت: حفاظت و پایش در این منطقه برای این بیماری همچنان ادامه دارد اما خطر هنوز به‌طور کامل رفع نشده است و در مناطقی که ناهماهنگی‌های احتمالی با هدف حفاظت رخ می‌دهد که خیلی هم غیرطبیعی نیست، می‌توان با مدیریت انسجام و برنامه‌های منظم در شورای راهبری ناهماهنگی‌هایی که در استان‌ها وجود دارد، مدیریت کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز