خبرگزاری کار ایران

معاون جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

تولید عسل در آذربایجان شرقی ۱۵ درصد افزایش یافت

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۵۹۴

۸۰ درصد عسل تولیدی استان از کندوهای مدرن و ۲۰ درصد از کندوهای بومی بوده که در این ارتباط نسبت به سال ۱۳۹۱ تعداد کندوهای استان ۲۰درصد رشد داشته است.

ایلنا: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از تولید ۱۳هزارو ۴۰۳ تن عسل در سالجاری خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا غفور عبدالهی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه میزان کل تولید عسل در سال جاری ۱۳ هزارو ۴۰۳ تن بوده است افزود: از این مقدار ۱۲ هزارو ۲۹۲ تن عسل استحصال شده از کندوهای مدرن و یک هزارو ۱۱۱تن دیگر مربوط به کندوهای بومی بوده است.
وی تعداد کل کندوهای زنبورعسل شمارش شده در استان را یک میلیون و ۳۱ هزارو ۶۱۰ عدد کندو ذکر کرد و افزود: از این تعداد سهم کندوهای مدرن ۸۲۵ هزارو ۹۰۶ و بومی ۲۰۵ هزارو ۷۰۴ کلنی است.
عبدالهی ادامه داد: به عبارتی دیگر ۸۰ درصد از کندوهای استان مدرن و ۲۰ درصد بومی می‌باشد که نسبت به سال ۱۳۹۱ تعداد کندوهای استان ۲۰درصد رشد داشته است.
وی با بیان اینکه ۹۲ درصد تولید عسل استان از کندوهای مدرن و ۸ درصد باقی مانده نیز از کندوهای بومی به دست آمده است افزود: میزان تولید عسل نسبت به سال ۱۳۹۱به میزان ۱۵ درصد رشد داشته است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه شهرستان مراغه با داشتن۱۴۰هزارو ۲۱ عدد کندوی زنبورعسل مدرن و۷۲ هزارو ۱۳۳ عدد کندوی بومی از نظر تعداد کندو و نیز با تولید ۳ هزارو ۳۴۷ تن عسل در بین شهرستانهای استان دارای مقام اول می‌باشد ادامه داد: شهرستان مراغه ۷/۲۴ درصد عسل استان را تولید می‌کند.
وی با بیان اینکه شهرستان کلیبر با داشتن ۱۱ کندوی بومی و بناب با ۷۹۶ کندوی مدرن بترتیب دارای کمترین تعداد کندوی بومی و مدرن در استان هستند ادامه داد: سرانه کندوی زنبور عسل زنبورداران استان ۸۶ کندوی با جمعیت فعال می‌باشد که بیشترین آن مربوط به شهرستان مراغه با میانگین ۲۶۱ و کمترین آن مربوط به شهرستان ملکان با میانگین ۴۶ کندوی زنبورعسل با جمعیت فعال به ازای هر زنبوردار است.
عبدالهی بیشترین میانگین تولید عسل از هر کندوی مدرن را مربوط به شهرستان سراب با ۷/۳۳ کیلوگرم و کمترین آن را مربوط به شهرستان میانه با ۴/۴ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: همچنین بیشترین میانگین تولید عسل از هر کندوی بومی مربوط به شهرستان مراغه با ۶/۷ کیلوگرم وکمترین آن مربوط به خداآفرین بدون برداشت عسل است.
وی افزود: به طور کلی میانگین تولید عسل درکندوهای مدرن ۹/۱۴ کیلوگرم و درکندوهای بومی ۴/۵ کیلوگرم بوده است که نسبت به سال قبل در کندوهای مدرن ۴ درصد و در کندوهای بومی ۱۱درصد کاهش نشان داده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز