خبرگزاری کار ایران

یک مقام رسمی کارگری خبر داد:

زمزمه‌های ادغام سه تشکل رسمی کارگری برای افزایش توان چانه‌زنی

asdasd
کد خبر : ۲۸۰۰۰۳

یک مقام رسمی کارگری می‌گوید موضوع ادغام تشکل‌های صنفی کارگری در یکدیگر نخستین‌بار در زمان تدوین لایحه پیشنهادی اصلاح قانون کار در دولت قبل مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یک پارچه سازی و ادغام تشکل‌های رسمی کارگری این روز‌ها به یکی از مباحث فعالان کارگری تبدیل شده است. اوضاع از آن جهت پیچیده است که هنوز کنشگران صنفی نه می‌توانند بصورت قطعی نسبت به انجام آن بدبین باشند و نه از ضرورت وقوع آن جانبداری کنند چرا که این طرح هنوز از جانب پیشنهاددهندگان و دولت تشریح نشده است.

در این رابطه «غلامرضا عباسی»، دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری که از قرار معلوم نخستین شخصی بوده است که موضوع ادغام تشکل‌های صنفی کارگری را در رسانه‌ها طرح کرده، در این باره به ایلنا می‌گوید «از نظر تشکل‌های رسمی موجود، این ادغام باید در جهت تقویت فعالیت‌های صنفی کارگری باشد.» به گفته او تشکل‌های رسمی از این ادغام استقبال می‌کنند.

 این مقام صنفی با یادآوری اینکه این طرح نخستین بار در قالب یکی از موضوعات لایحه اصلاح قانون کار در دولت قبل مطرح شد، گفت: هرچند در حال حاضر به دلیل مورد تایید نبودن مفاد لایحه اصلاح قانون کار رسیدگی به این لایحه مسکوت مانده است اما تشکل‌های عالی کارگری موجود از اینکه بتوانند در یکدیگر ادغام شوند استقبال می‌کنند.

رئیس هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری افزود: برابر فصل ششم قانون کار سه تشکل رسمی شوراهای اسلامی‌کار، انجمن‌های صنفی کارگری و مجمع نمایندگان کارگر می‌توانند با رعایت تشریفات قانونی در سطوح و خرد و کلان مطالبات صنفی کارگران را بصورت جداگانه پیگیری کنند.

وی افزود: از یکسو به دلیل تفاوت‌هایی که در آیین‌نامه‌های مربوط به فعالیت تشکل‌های صنفی کارگری وجود دارد در عمل هر یک از این سه تشکل برای پیگیری مطالبات صنفی کارگران با معایب و محاسنی مواجه‌اند و از سوی دیگر برابر مقاوله‌نامه‌های بنیادین ۸۷ و ۹۸ سازمان جهانی کار نهادهای صنفی کارگری باید دارای ویژگی‌هایی معینی باشند که در حال حاضر نهادهای صنفی کارگری فعال در ایران این ویژگی‌ها را ندارند.

رئیس هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری افزود: در سال‌های اخیر که هر سه تشکل صنفی مورد تایید قانون کار در سطح کشوری مشغول فعالیت‌شده‌اند متوجه شدیم که چنانچه زمینه ادغام این تشکل‌ها انجام شود امکان افزایش توان چانه زنی کارگران در مذارکرات صنفی افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: بصورت مشخص در حال حاضر در همه استان‌های کشور کارگران مشغول کارند اما در هر استان ممکن است به دلیل مسائلی چون به حد نساب نرسیدن یک نوع نهادی صنفی کارگری امکان تشکیل آن نهاد وجود نداشته باشد تا بتواند مسائل خاص کارگران آن منطقه را پیگیری کند.

عباسی ادامه داد: به دلیل چنین مسائلی فعالان تشکل‌های صنفی موجود اکنون مدت‌هاست که به این نتیجه رسیده‌اند در صورت ادغام تشکل‌های صنفی موجود به جای رقابت‌ها و چانه‌زنی‌های بی‌مورد درون گروهی، راه برای اتحاد بیشتر کارگران باز خواهد شد.

این مقام صنفی کارگری افزود: در همین رابطه نهادهای صنفی کارگری با کانون‌عالی انجمن‌صنفی کارفرمایی و مسئولان وزارت کار در خصوص ضرورت ادغام نهادهای صنفی کارگران مذاکرات مستقیم و غیر مستقیمی داشته‌اند و امیدواریم که در نتیجه این اقدامات به زودی از طریق طرح یا لایحه‌ای امکان تحقق این مسئله به وجود آید.

عباسی گفت: براین اساس اجماع ضمنی نهادهای عالی کارگری موجود بر این است تا در صورت موافقت مجلس شورای اسلامی بتوان تشکل واحد صنفی را برمبنای نوع و فعالیت کارگران ایجاد کرد.

وی با یادآوری اینکه دست‌کم تجربه بیست و چند ساله اجرای مقررات فصل ششم قانون کار مزایا و معایب نهاهای صنفی کارگری موجود را ثابت کرده است افزود: بعد از مصوبه مجلس امیدواریم بتوانیم از طریق تدیون آیین نامه‌های مرتبط ،نهادهای صنفی کارگری را به وضعیت مطلوب‌ نزدیک کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز