خبرگزاری کار ایران

رئیس حوزه هنری کردستان:

دفاع مقدس هویت و شناسنامه انقلاب اسلامی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۹۶

" کتاب دختر شینا " رنج‌نامه یک همسر شهید است که به بهترین شکل، ابعاد مختلف آن از سوی نویسنده دیده شده و با ظرافتی زنانه به آن پرداخته شده است.

ایلنا: رئیس حوزه هنری کردستان گفت: دفاع مقدس هویت و شناسنامه انقلاب اسلامی و رمز ماندگاری و اقتدار امروز ایران در عرصه‌های جهانی است.
به گزارش خبرنگار ایلنا در سنندج، امین مرادی در مراسم تحلیل و بررسی کتاب دختر شینا و تجلیل از نویسنده این اثر در پردیس سینمایی بهمن سنندج اظهار داشت: انتقال گفتمان انقلاب و دفاع قدس مهم‌ترین رسالت حوزه هنری است.
وی افزود: دفاع مقدس هویت و شناسنامه انقلاب اسلامی و رمز ماندگاری و اقتدار امروز ایران در عرصه‌های جهانی است که با جوشش ملت آزاده ایران شروع شد و با خروش ملت ایران به نتیجه رسید و همین عامل ماندگاری و اقتدار آن است.
مرادی تصریح کرد: جنگ تحمیلی تنها جنگی است که عزم و رشادت همه جانبه ملت برای دفاع از ارزش‌ها به میدان آمد و مانع از تحقق اهداف دشمنان این مرز و بوم شد.
وی ادامه داد: عزم و اراده پولادین ملت ایران با دست خالی در برابر دشمنان تا به دندان مسلح مانع از واگذاری یک وجب از خاک این مرز و بوم به تجاوزگران شد و سبب شد تا جامعه جهانی در برابر ایستادگی و حماسه‌آفرینی ملت ایران سر تعظیم فرود آورند.
مرادی با اشاره به نقش تأثیرگذار ایران اسلامی در معادلات جهانی گفت: ‌ قطعاً چنین جایگاهی به خاطر ایثارگری‌های جوانان و رزمندگان در طول هشت سال جنگ تحمیلی است.
رئیس حوزه هنری کردستان بیان داشت: اقتدار امروز ایران تنها به خاطر تجهیزات و امکانات نظامی نیست بلکه به دلیل آگاهی جامعه جهانی از عظمت و اقتداری است که به برکت اعتقاد و معنویت شهدا در جنگ تحمیلی به دست آمده است.
وی از جنگ تحمیلی به عنوان برگ زرین و گنجینه ارزشمندی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران یادکرد و گفت: دفاع مقدس و هشت سال جنگ تحمیلی نمونه بارزی از استقامت و عظمت ملت ایران در برابر جهان ظلم بود و باید به بهترین شکل به نسل جوان معرفی شود.
مرادی با بیان اینکه بازتاب حماسه‌آفرینی رزمندگان در دوران دفاع مقدس بر جامعه تمام نشدنی است، خاطرنشان کرد: هشت سال جنگ تحمیلی جزئی جداناپذیر از بدنه اجتماع است و در زمان‌های مختلف ایده‌هایی برای خلق آثار ماندگار دارد.
به گفته وی، توجه به مباحثهنری و معرفی مؤلفه‌های دفاع مقدس و انتقال ارزش‌های این دوران طلایی به نسل‌های جوان از مهم‌ترین رسالت هنرمندان است و به صورت ویژه مورد توجه حوزه هنری در استان قرار گرفته است.
رئیس حوزه هنری کردستان در ادامه از کتاب دختر شینا به عنوان یک اثر تأثیرگذار و موفق نام برد و گفت: «کتاب دختر شینا» رنج‌نامه یک همسر شهید است که به بهترین شکل، ابعاد مختلف آن از سوی نویسنده دیده شده و با ظرافتی زنانه به آن پرداخته شده است.

روایتگری یکی از شاخصه‌های اصلی دفاع مقدس است
معاون هماهنگ کننده سپاه بیت‌المقدس کردستان نیز درادامه این جلسه، روایتگری را یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: بیان واقعی خاطرات دفاع مقدس یکی از تأثیرگذار‌ترین مؤلفه‌ها پرمخاطب است.
وی افزود: در دفاع مقدس هر اندازه بتوانیم به حقایق نزدیک‌تر شویم به‌‌ همان اندازه می‌توانیم مخاطب را قانع و از عظمت این دوران آگاه سازیم.
حسینی با اشره به بیانات یکی از فرماندهان دفاع مقدس اظهار داشت: بعضی از موضوعات که در قالب فیلم وبا کتاب از دوران دفاع مقدس بیان می‌شود با واقعیت‌های آن زمان تطابق ندارد و این موضوع سبب دوری مخاطب گردیده است.
وی خاطرنشان کرد: اولین خاطره گو خدای متعال است که با توصیف وبیان زیبای واقعیت‌ها و رویدادهای قبل از ما در قالب داستان‌های آموزنده و جذاب در قرآن به ما درس زندگی می‌دهد.
حسینی با اشاره به جنگ‌های صدر اسلام گفت: پیامبر عظیم‌الشأن اسلام بعد از جنگ‌های صورت گرفته با کفار خانواده شهدا و بازماندگان را جمع نموده و در صحنه جنگ وقایع و رخدادهای جنگ را روایت می‌فرمودند.
وی یادآور شد: اگر روایتگری حضرت زینب نبود کربلا در کربلا می‌ماند و ما امروز از این حادثه بزرگ و عظمت صورت گرفته در آن خبر نداشتیم.
معاون هماهنگ کننده سپاه بیت‌المقدس در ادامه سخنانش با اشاره به نویسندگان استان گفت: متأسفانه ما در این خصوص خیلی غفلت کرده‌ایم و فرصت‌های زیادی را در جهت بیان واقعیت‌های جنگ از دست داده‌ایم.
وی با اشاره به شهدای گران قدر استان کردستان همچون شهید شریفی، شهسواری، عثمان فرشته، ابراهیم مرادی، ورمقانی و ده‌ها شهید دیگر استان افزود: بررسی کنید شهید ورمقانی که از خانواده‌ای متمول و خان‌زاده می‌باشد چه رشادت‌ها و ایثارگری‌هایی را برای دفاع از کیان اسلامی ایران به خرج دادند و امروز همسر معزز این شهید گران قدر که گنجینه‌ای از خاطرات این دوران را با خود دارند با چه سختی‌هایی دارند زندگی را سپری می‌نمایند.
حسینی با اشاره به ۵۴۰۰ شهید دوران دفاع مقدس گفت: امروز در استان کردستان تنها ۶۰ کتاب آن هم نه به صورت کامل در مورد این شهدا کتاب چاپ شده که بسیار جای تأسف دارد که در حالی که می‌توانستیم ۵۴۰۰ کتاب تنها در خصوص شهدا به چاپ برسانیم هزاران جلد کتاب از خاطرات خانواده این شهدا نیز قابل تهیه می‌باشد.
وی در پایان سخنانش با تقدیر و تشکر از خانم ضرابی‌زاده نویسنده کتاب دختر شینا به واسطه نقل بسیار ارزشمند خاطرات خانم قدم خیر محمدی کنعان همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر و حوزه هنری استان کردستان به واسطه برگزاری این برنامه اظهارامیدواری کردند با همت نویسندگان استان بتوانیم ایثارگری‌های صورت گرفته در استان را به عرصه فرهنگ وارد نماییم.

دختر شینا، ابعادی دیگر از زندگی خانواده شهدا را به تصویر می‌کشد
نویسنده کتاب دختر شینا نیز در ادامه این مراسم، گفت: دختر شینا شامل خاطرات «بانویی نجیب و با حیا» قدم خیر محمدی کنعانی است که ابعادی دیگر از زندگی و روابط عاطفی خانواده شهدا را به تصویر می‌کشد.
بهناز ضرابی‌زاده تصریح کرد: این کتاب شامل خاطرات قدم خیر محمدی کنعان از زندگی شهید حاج ستار ابراهیمی است که بنا به روایت مؤلف به بیان زندگی خصوصی شهید و روی دیگر زندگی این سردار جبهه‌ها می‌پردازد.
وی تغییر نگاه مردم نسبت به شهدا و خانواده آنان را یکی از مهم‌ترین اهداف نوشتن این کتاب عنوان کرد و گفت: آشنایی جامعه با سختی‌ها و رنج‌های یک خانواده شهید مهم‌ترین هدفم از نوشتن کتاب شینا است.
ضرابی‌زاده پرداختن به خاطرات همسران و مادران شهیدان را ضروری دانست و بیان کرد: زنان نقش پررنگ و زیادی در هشت سال دفاع مقدس داشتند، اما متأسفانه کمتر به این دسته از خاطرات پرداخته شده است.
این نویسنده درباره شخصیت راوی کتاب نیز یادآور شد: این موضوع برای من بسیار تأمل برانگیز بود که زنی روستایی به فضای شهر آمده و به تنهایی در اوج جوانی، تمام هم و غمش بزرگ کردن فرزندانش بوده باشد.
ضرابی‌زاده خاطرنشان کرد: به همین دلیل تصمیم گرفتم درباره فراز و نشیب‌های زندگی این همسر شهید با او مصاحبه و زندگی‌اش را با زبان قلم به تصویر بکشم.
وی در مورد عنوان کتاب، گفت: خیلی‌ها درباره معنی شینا و انتخاب این عنوان از من سؤال می‌کنند در واقع یک اتفاق خاص موجب انتخاب این عنوان برای کتاب شد که راز آن با خواندن کتاب برای مخاطب آشکار می‌شود.
ضرابی‌زاده در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: در کل باید بگویم، پرداختن به موضوع دفاع مقدس و تلاش در راستای زنده نگه داشتن یاد و خاطر شهدا و انتقال سیره و اهداف آنان به نسل جوان رسالت هر ایرانی است.
کتاب دختر شینا مجموعه خاطرات قدم خیر محمدی کنعان، همسر شهید حاج ستار ابراهیمی از فرماندهان سپاه همدان در جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، توسط نویسنده نام‌آشنای حوزه دفاع مقدس و پایداری «بهناز ضرابی‌زاده» تألیف شده است که پس از استقبال خوب مردم و منتقدان حرفه‌ای عرصه ادبیات پایداری در زادگاه شهید ابراهیمی و همسر وی در روستای قایش از توابع شهرستان رزن با حضور مسئولان مختلف، خانواده شهید، مؤلف کتاب و اهالی روستای قایش رونمایی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز