خبرگزاری کار ایران

کاندیدای مورد حمایت جامعه کارگری مطرح کرد:

نمایندگان موظف به ورود در موضوع مزد و حقوق هستند

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۲۵۷۵

شاهد مهاجرت گسترده نیروی کار هستیم

زهرا ساعی گفت: مجلس فعلی در زمینه تصویب افزایش حقوق و دستمزد به نفع کارگران کوتاهی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا ساعی (دیپلمات وزارت خارجه و از نامزدهای انتخاباتی مورد حمایت جامعه کارگری) با اشاره به اهمیت انتخابات مجلس برای جامعه کارگری و بازنشستگی کشور، از ضرورت تشکیل یک فراکسیون کارگری قوی در مجلس گفت. 

این نماینده سابق مردم تبریز با اشاره به اینکه در مجلس دوره دهم یک فراکسیون کارگری قوی با حضور کسانی چون آقایان محجوب و قاضی‌پور و خانم جلودارزاده می‌توانست از مطالبات کارگران کشور دفاع کند، گفت: بنده با توجه به اینکه از دوره دبیرستان به دلیل سوابق و زیست کارگری درگیر مباحث حمایت از حقوق کارگران بودم و از همان زمان با کسانی چون آقای محجوب و خانم جلودارزاده آشنا بودم، لذا در این حوزه با یک تیم منسجم در حوزه انتخابیه تهران وارد شدیم. 

ساعی با بیان اینکه «مجلس فعلی در زمینه تصویب افزایش حقوق و دستمزد به نفع کارگران کوتاهی می‌کند» تصریح کرد: علاوه بر مسئله تصویب کمتر از تورم حقوق کارکنان در بودجه، شاهد آن هستیم که هرساله از بهمن ماه برخلاف دوره‌های گذشته که فراکسیون کارگری تلاش می‌کرد نرخ دستمزد و نرخ تورم با هم تناسبی داشته باشند، در این دوره نرخ افزایش حقوق و دستمزد نصف نرخ تورم افزایش یافت. 

این دیپلمات دستگاه سیاست خارجی با بیان اینکه در سال گذشته باوجود تورم بالا تنها ۲۷ درصد افزایش مزد داشتیم، اظهار کرد: امسال و در پایان اسفندماه اگر مزد به اندازه تورم حدود ۴۵ درصدی افزایش پیدا نکند، قطعا با مشکلات جدی در حوزه روابط کار و تولید مواجه خواهیم شد. چنانچه در سال ۱۴۰۲ کمابیش به دلیل فاصله مزد و تورم دچار مشکلات عدیده‌ای شدیم و مجلس نیز متاسفانه در این رابطه ورود نکرده است. این درحالی است که نمایندگان مجلس می‌دانند هر روز سبد مصرفی خانوار و سفره کارگران کوچک و کوچک‌تر می‌شود. 

وی با تاکید بر مقوله سه جانبه گرایی فی مابین گروه کارگری، کارفرمایی و دولت، گفت: اکنون باوجود عدم حمایت مجلس از کارگران شاهد آن هستیم که کفه چانه زنی درباره مزد، حقوق و دیگر منافع این بخش، به سمت دولت و کارفرمایان سنگینی کرده است که این روند باید تغییر کند. لذا معتقدیم نمایندگان موظف به ورود در موضوع مزد و حقوق هستند و دولت باید موظف به اجرای قانون در این حوزه شود. 

ساعی با تاکید بر اینکه به دلیل مشکلات مزد و معیشت شاهد مهاجرت گسترده نیروی کار ماهر و نیمه ماهر کشور به خارج هستیم، گفت: جایگزینی نیاز نیروی کار کشور با اتباع خارجی در چنین شرایطی قطعاً چالش‌های دیگری ایجاد خواهد کرد و ما باید نیروی کار کشور خود را حفظ کنیم. در چنین شرایطی با این ویژگی‌های روابط کار، شاهد افت بهره‌وری در تولید و کار اقتصادی در کشور هستیم. لذا ما باید به هرحال نیروی کار کشور را راضی نگهداریم. 

این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه دولت فعلی مانند دولت گذشته تلاش داشته تا در حوزه ارتباطات بین المللی در جهت تحقق منافع اقتصادی کشور تنش‌زدایی و تعامل را در دستور کار قرار دهد، اظهار کرد: واقعیت این است که وقایعی مانند تنش قفقاز و آذربایجان، جنگ غزه، جنگ روسیه و اوکراین و تنش چین در موضوع تایوان اوضاع بین المللی را به شدت ملتهب کرده است. لذا سیاست تنش‌زدایی و ارتباطات بین المللی در این شرایط حساس جهانی به هیچ وجه مثل گذشته ساده نیست؛ وگرنه دولت سیزدهم نیز بارها اعلام کرده است که قصد دارد به توافق برجام بازگردد. 

وی با بیان اینکه «موضوعاتی مانند ضعف‌های داخلی و مدیریتی و عملکرد مدیران - چنانکه رهبر انقلاب تاکید می‌کنند- در مشکلات بسیار موثر هستند» گفت: البته تجربه نشان داد که بهبود سیاست‌های داخلی به تنهایی کافی نیست و مباحثی مثل ارتباطات اقتصادی و تجاری کشور با جهان و مسئله تحریم‌ها نیز در بهبود وضعیت کاملاً موثر است و باید برای برقراری ارتباطات شبکه بانکی و پیوستن به FATF مانند مجلس دوره دهم باید تلاش کرد. 

این نامزد حامی کارگران در حوزه انتخابیه تهران تاکید کرد: مسئله ارتباطات ایران با شبکه تجارت جهانی برای کارگران و معیشت اقشار فرودست هم بسیار مهم است. لذا باید در این حوزه با اولویت قراردادن راهبرد «موازنه مثبت» با همه کشورها کار کنیم. به این معنا که همانطور که دولت فعلی در جهت ارتباط خوب با همسایگان حرکت کرده است، باید این ارتباطات را توسعه داد و علاوه بر سیاست نگاه به شرق، سیاست نگاه به برخی شرکای غربی قابل تعامل را نیز همزمان حفظ کرد و سیاستی یکجانبه را در این شرایط حساس جهانی نباید در دستور کار قرار دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز